REKLAMA

Wawer

Inwestycje

 

Nie dajmy rozjechać Falenicy. "Tunel dla aut ją zniszczy"

  27 marca 2017

alt='Nie dajmy rozjechać Falenicy. "Tunel dla aut ją zniszczy"'
Nowoczesna i przyjazna człowiekowi - taka ma być Falenica, którą mieszkańcy wymyślili wspólnie z architektami z SARP i urzędnikami warszawskiego ratusza.
źródło: VGR-Pracownia Projektowa

Dawne letnisko z centrum lokalnym na miarę XXI wieku czy kłębowisko dróg i tuneli? Na południowo-wschodnim skraju Warszawy ścierają się dwie wizje miasta.

REKLAMA

"Gdzie jest centrum dzielnicy?" - to zawsze pytanie podchwytliwe i trudne, szczególnie w przypadku tak dużych obszarów, jak dzielnica Wawer. Nawet tu da się jednak wskazać miejsca, w których jest najwięcej punktów usługowych, sklepów czy innych miejsc, szczególnie często odwiedzanych przez mieszkańców. To okolica Ferio Wawer i ratusza w Międzylesiu oraz centrum Falenicy. W ubiegłym roku drugie z tych miejsc stanęło przed wielką szansą na zmiany.

Przyjaźnie i nowocześnie

Konsultacje społeczne w sprawie centrum lokalnego Falenicy odbyły się zarówno z udziałem okolicznych mieszkańców, jak i handlujących na tutejszym bazarze kupców. W interesie pierwszych jest, by okolica była zadbana, miała ofertę kulturalną i rekreacyjno-sportową, dobrą komunikację miejską i dużo zieleni. Tymczasem w interesie kierowców, przejeżdżających przez Falenicę w drodze do centrum Warszawy, jest ułatwienie przejazdu przez osiedle samochodem.

Tych dwóch wizji Falenicy nie da się pogodzić, o czym świadczy trwający spór o tunel obok stacji kolejowej. Podczas przebudowy linii otwockiej PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zlikwidować tutejszy przejazd na rzecz tunelu. Jeszcze niedawno wydawało się, że znajdzie się w nim miejsce wyłącznie dla pieszych i rowerzystów, ale radni dzielnicy - po zażartej dyskusji - zdecydowali się cofnąć sprawę do komisji inwestycji. Wciąż nie wiadomo, co samorząd Wawra doradzi kolejarzom. Wypowiedziała się za to rada osiedla Falenica, która jest przeciwna tunelowi dla aut.

- Zgadzamy się na rezygnację z przejazdu i budowę tunelu pieszo-rowerowego po oddaniu do użytku południowej obwodnicy Warszawy i wiaduktu w ciągu ulic Werbeny i Brücknera - mówi Jacek Wiśnicki z rady osiedla. - Doszliśmy do wniosku, że tunel samochodowy oddalony po 800 m od dwóch innych bezkolizyjnych przepraw nie jest konieczny.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

14 mln zł w błoto?

Rada Warszawy przyznała już 14 mln zł na rewitalizację centrum Falenicy, w skład którego ma wejść zupełnie nowy bazar, biblioteka i plac zabaw. Osiedle zmieniają także mieszkańcy, zgłaszający projekty do budżetu partycypacyjnego. Dzięki nim w ubiegłym roku stanęły siłownie plenerowe przy Frenkla, zaś w tym roku czeka nas doświetlenie przejścia przy stacji kolejowej i uporządkowanie zieleni. Na osiedlu powstanie także pierwszy w Warszawie mural dający złudzenie trójwymiarowości.

Jak zauważa rada osiedla, budowa tunelu dla samochodów nie tylko zakorkuje okoliczne ulice, ale też storpeduje plany rewitalizacji centrum Falenicy. Po jego otwarciu ulica Młoda zmieniłaby się w drogę dojazdową. Tymczasem to jedna z niewielu w Warszawie ulic, które zachowały przedwojenny charakter małego, letniskowego miasteczka. Po rewitalizacji mogłaby stać się prawdziwą perełką dzielnicy. Co zadziwiające, budowę tunelu dla samochodów popierają kupcy z falenickiego bazaru, zdaniem których łatwiejszy dojazd autem oznacza większe obroty. Tymczasem, jak pokazują badania naukowe i przykłady z całego świata, jest dokładnie odwrotnie: handel kwitnie tam, gdzie samochodów jest mało, a otoczenie zachęca do spędzania wolnego czasu.

- Moja Falenica to małe uliczki, zieleń, cisza i sąsiedzi - komentuje Jacek Wiśnicki. - Uważam to za skarb i godzę się z tym, że mam 40 minut SKM-ką do centrum. Coś za coś. Szlaban najczęściej przekraczam pieszo. Tunel drogowy zniszczy centrum Falenicy, nad którego koncepcją pracujemy od prawie dwóch lat. I stąd moje poparcie dla tunelu pieszo-rowerowego, a nie drogowego.

Ostateczna decyzja o kształcie tunelu należy do PKP Polskich Linii Kolejowych.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (11)

# Mardzola

27.03.2017 12:38

Przypomnijcie sobie jak kiedyś wyglądała ulica młoda, przed wycięciem drzew, przed zrobieniem tyłu miejsc parkingowych.. Miała urok. Szerokie chodniki, drzewa. Mieszkam tam od lat i widzę że młoda zmienia się na gorsze. Zrobienie z niej ulicy dojazdowej spowoduje że już totalnie umrze na niej życie. A osoby wystające pod sklep z alkoholem zawsze będą. Przeniescie sklepy to i oni tam pójdą. Tego nie unikniemy. Ja jestem przeciwko tunelowi, chce mieć moja Falenice taka jaka jest tylko zadbana i rozwijającą się. Chcę żeby zachwycala póki co trochę straszy.

# aik

27.03.2017 16:09

gdzie tu problem Tunel jest potrzebny zeby np: autobusy mogly komunikowac obie strony Falenicy, zeby nie stala okolica czekajac na szlaban, chyba nie macie wyobrazni co sie zacznie jak wyremuntuja tory, SKM ruszy az do Celestynowa i bedzie jezdzic o wiele czesciej plus KM i dalekobiezne, wtedy bedziecie o ten tunel blagac....
co do Młodej ja nie widze konfilktu z tunelem...przeciez mozna go przesunac i z komunikowac z Bysławska, a wasza ukochana uliczke moza odciac od ruchu i zrobic deptak jak tak wolicie, prosze bardzo .....

# aik

27.03.2017 16:25

ten tunel to nie musi być taki jak w Miedzylesiu na 4 pasy ...mozna zrobić waski z pasem ruchu i wytyczna sciezka rowerowa i chodnikem...jak go dobrze zaplanują to nawet nie będzie go widać ..przy odrobinei wyobraźni pomyślicie może w ogole zaczynać się wzduz torow i ulicy Patriotow z kierunku Otwocka tam jest dużo terenu ...zrobić tam rondo wjazd do tunelu już pod ziemia lekki zakręt w prawo i wyjazd w ulice Walcownicza i tam zrobić rondo ....żaden problem takie rondo będzie bez problemowa dla zabudowy Falenicy i praktycznie nie widoczne...taki wykop przy torach ;)

REKLAMA

# Lusia

28.03.2017 15:28

Przecież tunel na Młodej ma być rowerowo-pieszy,a samochodowy dalej na granicy z Michalinem,w czym więc problem?

# Wacław

28.03.2017 18:39

To chyba żarty ulica młoda to symbol pijaństwa i bardziej wygląda na miejski szalet niż na perełkę. Zrobicie tam rewitalizację to co z tego jak menele dalej tam będą oddawali mocz. A na bazar przyjeżdża mnóstwo starszych ludzi, niepełnosprawnych. To teraz każecie tym ludziom wysiąść z samochodu i dzwigać zakupy na piechotę.

# wwww

28.03.2017 19:09

Ciemnogród. Najchętniej zaoraliby Warszawę i cofnęli się do czasów Siemowita.

REKLAMA

# MPA

29.03.2017 01:09

Pomysł tunelu drogowego w Falenicy jest tragiczny. Nie ma na niego miejsca a jedyną propozycją PKP jest poprowadzenie dojazdów do tunelu osiedlowymi uliczkami. Kto z mieszkańców popiera takie rozwiązanie???
A dywagacje, że tunel się zbuduje wzdłuż torów z zakrętami pod torami to mrzonki. Na stole jest tylko jedna koncepcja i z założenia zła dla Falenicy.

# Rewitalizacja

29.03.2017 09:30

#Mardzola napisał(a) 27.03.2017 12:38
Przypomnijcie sobie jak kiedyś wyglądała ulica młoda, przed wycięciem drzew, przed zrobieniem tyłu miejsc parkingowych.. Miała urok. Szerokie chodniki, drzewa. Mieszkam tam od lat i widzę że młoda zmienia się na gorsze. Zrobienie z niej ulicy dojazdowej spowoduje że już totalnie umrze na niej życie. A osoby wystające pod sklep z alkoholem zawsze będą. Przeniescie sklepy to i oni tam pójdą. Tego nie unikniemy. Ja jestem przeciwko tunelowi, chce mieć moja Falenice taka jaka jest tylko zadbana i rozwijającą się. Chcę żeby zachwycala póki co trochę straszy.

Przypominacie sobie jak kiedyś było pięknie jak ludzie nie jeździli samochodami tylko konno. Powinno się wrócić do tych czasów, zlikwidować samochody i np. do skmki wyjeżdżać na koniu i dalej do centrum Warszawy również konno. Ale by było pięknie.

# Plażing

29.03.2017 14:40

"Gdzie jest centrum dzielnicy?" - W rejonie Pałacu Kultury i Nauki...

REKLAMA

# kobieta z Falenicy

03.04.2017 13:04

zgadzam sie z przedmowcami, ze tunel nie musi kolidowac z ul. Mloda! tunel mozna wygiac, zrobic wjazd rownolegly do torow, mozna go przesunac moze nie koniecznie w strone Byslawskiej, bo to na wysokosci stacji i moglby byc problem (chociaz pewnie i takie rozwiazanie byloby do zrealizowania!). Od przejazdu w strone Otwocka jest rzeczywiscie duuuuzo miejsca, ktore mozna by wykorzystac, a przy okazji tez zrewitalizowac, bo teren wyglada nieciekawie!
A pomysl z Mloda jako deptakiem? Miala byc ironi, ale... wyobrazmy sobie... przywrocenie drzew, zrobienie fajnej zieleni, kafejek z ogrodkami, pachnacych piekarni, cukierni, pysznych lodow konsumowanych na wygodnej laweczce w cieniu drzewa... cudenko, szkoda, ze to raczej utopijna wizja, ale pomazyc mozna :)
Podczas snucia planow dla Falenicy trzeba miec na uwadze, jak nieproporcjonalnie szybko rozwija sie jej zachodznia czesc! nowe osiedla domkow to pikus! teraz buduje sie Miasteczko Wawer i za niedlugo sprowadza sie tam tysiace nowych mieszkancow, powstana tam nowe sklepy i punkty uslugowe! Hop stop przy petli autobusowej tez juz dostalo zielone swiatlo na budowe! rozciecie na polowe scislego centrum osiedla tak, zeby nie dalo sie wygodnie komunikować samochodami jest moim zdaniem krotkowzroczne! ten przejazd jest konieczny, tylko TRZEBA go zrobic z glowa! Tak, zeby scalal to nasze lokalne centrum, a nie dzielil!

# niktaki

11.04.2017 09:01

Młoda to wizytówka syfu i dziadostwa. Nie ma nad czym się użalać. Tunel dla samochodów po jednym pasie, ścieżka rowerowa, chodnik i będzie super.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe