Ruch na kanale przez mierzeję. Niemiecka bandera na czele
Czy Przekop Mierzei Wiślanej to atrakcja turystyczna czy tor wodny? Oto co mówią statystyki.
Przekop Mierzei Wiślanej nie świeci pustkami. Pomimo że mieszkańcy Elbląga muszą jeszcze dwa lata cierpliwie czekać na zakończenie inwestycji, już teraz ruch na kanale stopniowo rośnie. Kto najczęściej go odwiedza i jakie statki przepływają? O takie dane Business Insider Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na torze wodnym przez mierzeję spotkać można głównie turystów. W krótkim czasie 2022 r. odnotowano 467 przepłynięć przez śluzę portu Nowy Świat. W 2023 r. już 1589 razy korzystano z drogi wodnej. Natomiast w 2024 r. do 28 lipca odnotowano 977 przepłynięć. W sumie do tej pory z drogi skorzystano więc 3033 razy.
Nie tylko polskie jednostki przepływają przez przekop. Te pod obcymi banderami też korzystają z tej drogi wodnej. W 2024 r. już odnotowano więcej obcych jednostek niż w sumie w 2022 i 2023 r. Wśród nich liderami są Niemcy.
Kanał nie tylko służy jednostkom pływającym, ale stał się też atrakcją turystyczną. "Zgodnie z załączonym zestawieniem obserwujemy zwiększone zainteresowanie przeprawą przez śluzę portu Nowy Świat ze strony żeglarzy, jak również turystów, którzy odwiedzają Port Nowy Świat - pieszo, na rowerach i w grupach zorganizowanych" - zwracają uwagę przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni w artykule Business Insider Polska.
Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, odpowiedzialnego za sprawy morskie, ostatni odcinek toru podejściowego do portu w Elblągu powinien być pogłębiony na przełomie lat 2025 i 2026 lub najpóźniej w II kw. 2026 r. Wtedy spodziewany jest wzrost ruchu komercyjnego z ładunkami.
Źródło: businessinsider.com.pl