REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Metro na Bemowie za osiem lat. Tylko do ratusza

  20 października 2014

alt='Metro na Bemowie za osiem lat. Tylko do ratusza'
źródło: Wikimedia Commons

Miasto przygotowuje się do otwarcia pierwszej stacji metra na Woli. Mieszkańcy Bemowa pytają "Kiedy metro dotrze do nas?".

REKLAMA

Budowa centralnego odcinka II linii metra jest zakończona, obecnie trwają odbiory techniczne. Ogłoszono już także przetarg na budowę trzech kolejnych stacji, dzięki którym metro przybliży się do Bemowa. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza zostaną otwarte w 2018 r. Oznacza to, że za cztery lata czeka nas kolejna rewolucja komunikacyjna. Do stacji Płocka będzie można dojechać z Bemowa tramwajem, ale bliżej będzie autobusem do Księcia Janusza - np. z ratusza Bemowa to zaledwie pięciominutowa podróż.

Bemowianie chcieliby jednak wreszcie dojechać metrem do centrum, na Ursynów i Targówek. Na Facebooku strona "Metro szybciej na Bemowo", założona przez burmistrza Krzysztofa Strzałkowskiego, ma już 2000 polubień. Treści póki co na niej mało, za to w komentarzach pełno przedwyborczych przepychanek:

- Jak dobiją do 100 tys. polubień, to sprzedadzą stronę a pieniądze przeznaczą na budowę metra na Bemowie - to na razie najpopularniejszy komentarz.

Kiedy metro dojedzie na Bemowo? Czy są na to pieniądze? Czy najpierw będzie budowa na Bródnie, czy na Bemowie? - te pytania pojawiają się w rozmowach o podziemnej kolei. Zanim na nie odpowiemy, przypomnijmy, jakie stacje zaplanowano w naszej dzielnicy. Wszystkie nazwy są robocze i prawie na pewno się zmienią, ale lokalizacje są ostateczne. I tak pierwsza za granicą Woli będzie stacja Górce, zlokalizowana przy ratuszu. Później metro zatrzyma się na stacjach Lazurowa (na rogu z Górczewską), Chrzanów (przy Szeligowskiej) i Karolin (na rogu Połczyńskiej i Sochaczewskiej). Na Karolinie powstanie także stacja techniczno-postojowa, taka jak na Kabatach.

- Miasto przygotowuje się do ogłoszenia przetargu 3+2, czyli rozbudowy II linii metra do stacji Bródno i Górce - mówi Agnieszka Kłąb, zastępczyni rzecznika prasowego Warszawy. - W najbliższym czasie rozpoczną się prace projektowe nad nimi. II linia metra powinna być zbudowana co najmniej od Lazurowej do Bródna, albo w ogóle bez odcinka zachodniego - uważa Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM. Fundusze na budowę tych odcinków są zabezpieczone, w 85% jest to dofinansowanie unijne. Aktualna perspektywa unijna kończy się w 2020 r., ale projekty można rozliczać jeszcze przez dwa lata. Stacja Górce zostanie oddana do użytku właśnie w 2022 r. II linią metra będzie można wtedy dojechać z bemowskiego ratusza na Bródno.

Reszta niepewna

A co ze stacjami Lazurowa, Chrzanów i Karolin? Zwłaszcza w rejonie tej pierwszej trwa intensywna budowa kolejnych osiedli, pozbawionych zupełnie komunikacji szynowej.

- II linia metra powinna być zbudowana co najmniej od Lazurowej do Bródna, albo w ogóle bez odcinka zachodniego - uważa Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM. - Na odcinku zachodnim największe obciążenie pasażerami będzie na stacjach Górce i Lazurowa. Doprowadzenie II linii do stacji Księcia Janusza nie ma sensu bez szybkiej kontynuacji dalej na zachód.

Jak widać szybkiej kontynuacji nie będzie, bo po otwarciu stacji Księcia Janusza poczekamy na kolejną trzy lata. A jak długo będą czekać mieszkańcy Lazurowej? W maju były radny sejmiku mazowieckiego Maciej Białecki pisał w "Echu", że "pozostała część II linii na dofinansowanie unijne się nie załapie i metro na Bemowo do 2022 r. nie dotrze". Już wiadomo, że nie dotyczy to stacji przy ratuszu, ale co z kolejnymi?

- W tym momencie jeszcze nie ma ustalonej daty ukończenia trzech ostatnich stacji na Bemowie. - przyznaje rzeczniczka. - Ostatnie trzy stacje rzeczywiście nie będą już finansowane z aktualnej perspektywy unijnej, ale po 2020 r. będzie przecież kolejna. Warszawa zawsze dostawała unijne dotacje na rozbudowę komunikacji miejskiej a Unia Europejska nie przestanie dofinansowywać ekologicznych środków transportu.

Po 2020 r. fundusze unijne mają być jednak mniejsze i mogą pojawić się problemy z finansowaniem ostatnich trzech stacji. Nieoficjalnie mówi się, że szansą na zabezpieczenie dla nich pieniędzy jest likwidacja janosikowego. Jeśli dojdzie ona do skutku, Bemowo stoczy walkę o kilkaset milionów złotych z Białołęką, starającą się o budowę odgałęzienia II linii.

- Trzeba zrobić wszystko, by metro budować jak najszybciej do końca. Zakończenie trasy na stacji Bemowo Ratusz (roboczo Górce - przyp. red.) jest bez sensu, a niepewność przyszłego finansowania może odłożyć dokończenie budowy na wiele lat. Musimy "załapać się" na unijne finansowanie w latach 2014-2020 z całym metrem - mówi były burmistrz Jarosław Dąbrowski.

DG

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# vccss

20.10.2014 19:13

Zdecydowanie NIE dla metra na Bemowo! Won z tym!

# Annnooo

20.10.2014 21:00

Zdecydowanie tak dla metra na Bemowie

# bem

20.10.2014 21:48

Na rogu Lazurowej i Górczewskiej to jest Orlen, a stacja metra będzie między Klemensiewicza a pętlą tramwajową, także nazwa na pewno będzie inna niż obecnie planowana. Wtedy nijak ma się stwierdzenie, że będzie ona pozbawiona komunikacji szynowej, prędzej Chrzanów jak już.
Jeżeli takie są realia, to należy pilnować aby nie uległy zmianie, a w następnej perspektywie powstała reszta stacji Bemowskich z nową STP, a nie na jakąś Białołękę, tam wystarczy tramwaj. Obecnie decyzje i projekty są na tylko 3+3, od teraz można liczyć czas jaki zajmie do zdobycia tego samego dla 2+3, wtedy będzie wiadomo po jakim czasie od otwarcia 3+3 metro dojedzie do ratusza.

REKLAMA

# jkk

20.10.2014 21:57

Wypada dziwić się władzom stolicy, że umknęły ich uwadze argumenty przemawiające za budową stacji metra ąż do Mor. Teren Chrzanowa to 200 ha najbliższych zagospodarowania terenów inwestycyjnych dla deweloperów. Władze miasta zauważą to dopiero, kiedy teren zostanie zabudowany i zamieszkały przez kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Wówczas budowa metra stanie się znacznie droższa, ale czy to cokolwiek przeszkadza urzędnikom?

# Miś

20.10.2014 22:02

Metro to ogromna korzyść dla Bemowa pod każdym względem. Niestety będziemy musieli pocierpieć trudy budowy, a to nie mała inwestycja. Jak czytam komentarz WON z metrem na Bemowo to zastanawiam się co kieruje taką osoba i jak ograniczoną ma percepcję.

# EM_do_Bem

21.10.2014 08:23

#vccss:
To, ze metrem nie dojedziesz po sloiki nie oznacza, ze musisz sabotowac je!

REKLAMA

# Rafson

21.10.2014 13:32

#Miś napisał(a) 20.10.2014 22:02
Metro to ogromna korzyść dla Bemowa pod każdym względem. Niestety będziemy musieli pocierpieć trudy budowy, a to nie mała inwestycja. Jak czytam komentarz WON z metrem na Bemowo to zastanawiam się co kieruje taką osoba i jak ograniczoną ma percepcję.

Co kieruje? Jest z Białołęki

# przem503

21.10.2014 16:23

Jak najszybciej metro na Bemowie; ci co mówią nie dla metra na Bemowie niech odwiedzą psychiatryka lub podadzą powód przeciw tej jak że ważnej inwestycji ułatwiającej życie mieszkańcom tej pięknej dzielnicy...

# mana

21.10.2014 16:32

Ludzie, czym sie tam podniecacie. Przed wyborami miasto jest w stanie wszystko obiecać. Nawet metro do Poznania. A metra i tak szybko nie będzie. I tyle w temacie.

REKLAMA

# -piotr

21.10.2014 18:55

Wg mnie to także sporym niedopatrzeniem jest budowa ostatniej linii metra 2 km przed przystankiem Warszawa Gołąbki. Budowa tam stacji odciążyłaby centralny odcinek linii kolejowej do centrum.

# Virus Kibola

21.10.2014 22:03

Przypomina mi się tekst piosenki "Wałów Jagiellońskich":
"Niech nowe się jutro wykuwa powoli. O Jjjezuuu, jak powoli!"...

# zjelonek

22.10.2014 15:36

#-piotr napisał(a) 21.10.2014 18:55
Wg mnie to także sporym niedopatrzeniem jest budowa ostatniej linii metra 2 km przed przystankiem Warszawa Gołąbki. Budowa tam stacji odciążyłaby centralny odcinek linii kolejowej do centrum.
Masz rację , podobnie jest ze stacją Wola Park - za daleko od od lat planowanego przystanku kolejowego

REKLAMA

# gość m

23.10.2014 14:13

a ja mam inne spostrzeżenie
a czemu metro wzdłuż Lazurowej nie może iść górą? przecież nie ma zupełnie w tym miejscu sensu kopania tuneli, bo i możliwości zamknięcia tej ulicy raczej marne - ale metro w końcu byłoby dla mieszkańców

# polskinarzekacz

23.10.2014 16:54

Droga Redakcjo,
warto byłoby się jednak odrobinę bardziej wysilić i artykuł okrasić bardziej aktualną grafiką. Np. 'Wolska' - od dawna wiadomo, że stacja nazywać się będzie inaczej...

# bem

23.10.2014 17:27

Metro nie będzie iść wzdłuż Lazurowej tylko Coopera, a tam powstało już osiedle na tunelem.

REKLAMA

# CCCCCCCCCCC

01.11.2014 16:29

lepiej budować metro tam gdzie już ludzie mieszkają! mają budować metro dla developerów do do osiedli 50.000 gdzie nawet nie ma tramwaju (a ludzie tam mieszkają po 20/30 lat....
chrzanów moze poczekac do np 2035
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe