Metrem na Bródno?
29 września 2006
Czy to tylko kampania przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi, czy realna szansa? Komisarz Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz, który ma jesienią kandydować na prezydenta stolicy, zapowiedział, że za sześć lat mieszkańcy Bródna mogą mieć metro. To niewątpliwie wspaniała informacja. Ciekawe, czy ta inwestycja jest realna.
Będzie, czy nie?
Lokalizacja nie jest znana nawet dyrekcji metra, ale - według zapowiedzi komisarza - dodatkowa stacja może powstać. Być może pomysł budowy dodatkowej stacji metra na Targówku wynika z faktu, że jest duża szansa na unijną dotację na budowę całej trasy. Przed trzema tygodniami Kazimierz Marcinkiewicz zwrócił się do premiera o dofinansowanie m.in. odcinka z Pragi na Bródno. Na całość - czyli poza nitką na Bródno - jeszcze na odcinek z Woli do Chrzanowa za Jelonkami, oraz z Pragi na Gocław potrzeba 1,5 mld euro z funduszy unijnych. Na razie jest obietnica przekazania 750 mln euro. O wiążącej decyzji rząd ma poinformować pod koniec września.W sierpniu br. zapadła natomiast ostateczna decyzja o przyznaniu Warszawie około 1,4 mld zł z UE na budowę środkowego fragmentu drugiej linii metra: od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Przetarg na projekt i budowę tego od-cinka - według planu - ma zostać ogłoszony na wiosnę 2007 roku. Stolica otrzyma też 88 mln euro na budowę bielańskiego odcinka pierwszej linii.
Mieszkańcy o tym marzą
Metro dojeżdżające na Bródno, to marzenie mieszkańców wielkiego osiedla. Poznali już smak dojazdu podziemną kolejką - mogą w ciągu kilku minut dostać się z Cen-trum na pl. Wilsona. Pozostaje jeszcze przebicie się przez most Grota. Metro roz-wiązałoby ten problem.Zapowiedź wytyczenia nitki na Bródno jest wspaniałą informacją. Tym bardziej, że według zapowiedzi, roboty na Pradze i w centrum miałyby się zacząć już w przy-szłym roku, a w drugiej połowie 2007 roku Metro Warszawskie ogłosiłoby przetarg na wykonanie projektu i budowę prawobrzeżnych nitek metra.
Dotychczas udało się zrobić odwierty i przeprowadzić badania geologiczne. Powstały także mapy, które są niezbędne, by można było przygotować projekt. Od szybkości realizacji kolejnych punktów harmonogramu zależy, czy nitka metra pro-wadząca na Bródno, jak zapowiada Kazimierz Marcinkiewicz, będzie gotowa w la-tach 2012-2013.
(jzv)
Planowane stacje na Pradze
- I nitka: Stadion, Dworzec Wileński, Szwedzka, Targówek, Targówek bis (nazwy jeszcze nie podano), Zacisze, Kondratowicza, Bródno
- II nitka: Dworzec Wschodni, Mińska, rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Fieldorfa, Gocław
Fot. BOK Białołęka