REKLAMA

Puls Warszawy

zdrowie »

 

Masowo blokujemy terminy u lekarzy. Miliony wizyt przepadają

  14 marca 2023

alt='Masowo blokujemy terminy u lekarzy. Miliony wizyt przepadają'
źródło: Pixabay

Anulowanie konsultacji lekarskiej z wyprzedzeniem daje możliwość wykorzystania terminu przez drugiego człowieka, który może być w ogromnej potrzebie. Zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE ma na celu uświadamianie pacjentów, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty.

REKLAMA

"Odpowiedzialne podejście do umawiania wizyt pozwala na wdrożenie idei zero waste w medycynie. Dzięki temu inne osoby nie tracą możliwości pomocy medycznej, specjaliści mogą wykorzystywać w pełni swój potencjał i czas, a system ochrony zdrowia ponosi mniejsze straty" - piszą organizatorzy akcji promującej zwalnianie niepotrzebnych terminów u lekarzy.

Miliony zmarnowanych terminów

Według ostatnich dostępnych danych z Ministerstwa Zdrowia liczba nieodwołanych wizyt sięga... 17 milionów rocznie. Nieodwołane wizyty generują ogromne straty. Z jednej strony dotyczą one kwestii finansowych, bo koszty nie znikają wraz z nieodbytą konsultacją. Zjawisko nieodwoływania wizyt wydłuża kolejki do specjalistów, którzy tracą czas i marnują swoją wiedzę oraz potencjał.

W efekcie zdarzają się sytuacje, że na konsultacje stawiają się pacjenci bez aktualnych badań, którzy skierowanie dostali nawet kilkanaście miesięcy wcześniej. Tego typu wizyty również zmniejszają dostępność opieki zdrowotnej, bo leczenie zaczyna się tak naprawdę od początku. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce na 1000 osób przypada zaledwie dwóch lekarzy, każda wizyta jest na wagę złota.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych

Kampania jest skierowana zarówno do pacjentów, jak i placówek medycznych. Już na starcie akcji organizatorzy zadeklarowali chęć wspólnego wypracowania Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, która zawierać będzie postulaty pomagające placówkom w wypracowaniu wszelkich dostępnych ścieżek, pozwalających usprawnić odwoływanie wizyt pacjentom jeśli już taka potrzeba się pojawi.

- Jestem szczęśliwy, że udało nam się stworzyć Projekt kampanii społecznej, który łączy ze sobą sektor publiczny i prywatny. Nieodwoływanie wizyt to niezwykle ważny problem dla całego systemu ochrony zdrowia. Nasza kampania stawia na edukację, a wspólnie wypracowana Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, którą dziś podpisujemy jest jej zasadniczym elementem. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim Sygnatariuszom Karty za to, ze dziś stoimy tu w jednym szeregu i mówimy jednym głosem - mówi Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP.

REKLAMA

Pamiętajmy o innych

Opracowana podczas wspólnych konsultacji Karta Dobrych Praktyk zawiera szereg wytycznych, które w formie rekomendacji zwracają uwagę m.in. na to, jak ważna jest edukacja pacjentów w kwestii niezwykłej wagi odpowiedzialnego odwoływania wizyty, na którą z różnych przyczyn nie mogą się stawić. Zarówno lekarze, jak i osoby odpowiedzialne za rejestrację powinny informować o powinności odwołania wizyty wraz z informacją o tym, w jaki sposób przygotować się do badania czy konsultacji.

W ten sposób personel medyczny przyjmuje na siebie ważną rolę podmiotu budującego w pacjencie poczucie współodpowiedzialności za zwiększenie dostępności do systemu opieki zdrowotnej. Nie chodzi tu o jakiekolwiek karanie pacjentów, ale wyłącznie o ich uświadamianie. Sygnatariuszami Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych są Paweł Walicki - prezes Centrum Medycznego CMP, Anna Rulkiewicz - prezes Grupy Lux Med, Artur Białkowski - dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych Medicover Polska, Romuald Magdoń - wiceprezes Polmedu, Justyna Mieszalska - prezes Centrum Medycznego WUM, dr Wojciech Puzyna - prezes CM Żelazna, Robert Mazur - prezes Szpitala Wolskiego, Piotr Gołaszewski - dyrektor ds. zarządzania filiami Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego, Izabela Marcewicz-Jendrysik - prezes Warszawskiego Centrum Opieki Medycznej Kopernik oraz prof. Waldemar Wierzba - dyrektor Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA.

(jok)

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# WrednyKot

14.03.2023 16:36

W zeszłe lato próbowałem odwołać wizytę w lux-med na ponad godzinę przed nią, z okazji zalet transportu publicznego. 4 próby - za każdym razem musiałem wysłuchać z automatu po polsku, ukraińsku i chyba angielsku [bo pierwszą rzeczą nie mógł być wybór języka] całej litanii pier***** kocopołów, potem wymieniania co mam wcisnąć po co, by w końcu odwołanie wizyty było chyba 5 w kolejce. Trwało to z 10 minut tylko po to, by potem i tak nikt nie odebrał. W końcu, gdy się udało, minęło 50 minut i wspaniała osoba z recepcji stwierdziła, że mogę psa w d*** pocałować, bo odwołać można do chyba pół godziny przed czasem.
Do poradni na Elbląskiej 35 dodzwonić się to jak wygrać w totka, na Krasińskiego również. Bielański też jest pod tym względem super, a tu już piszę o telefonach nie na 1,5 godziny, tylko na dzień, lub kilka przed wizytą.
Może zanim zaczną idiotyczne akcje, to niech wywalą na zbity pysk te wszystkie paniusie w recepcjach i zatrudnią kogoś, kto przychodzi do PRACY, a nie na kawkę i ploteczki. Niech zaczną od siebie.

# pZz

14.03.2023 22:31

Najlepiej zwalac wine na pacjenta. Nie pomysla inteligenci, ze jak czlowiek czeka rok albo dwa na wizyte, to moze... zapomniec, umrzec, etc.

# Franz

16.03.2023 23:35

Wprowadzić opłatę karną za nieodwołanie wizyty (obowiązek jeden dzień przed wyznaczzona wizytą)
w wysokości 100 zł (zapisy na koncie pacjenta) i zapanuje jako taki porządek.

REKLAMA

# JOKA

19.03.2023 19:58

Dwie godziny, jak ma się szczęście, żeby się dodzwonić...
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe