REKLAMA

Mnemotechniki. jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania

autor: Joanna Skibska
wydawnictwo: Impuls
seria: pedagogika
wydanie: wyd. 1, Kraków
data: 6 listopada 2012
forma: e-book (pdf)
liczba stron: 224
ISBN: 978-83-7850151-0

Inne formy i wydania

e-book (pdf), wyd. 1  2012.11.06

Dziecko, rozpoczynając naukę w klasie I, wkracza w magiczny świat nabywania nowych wiadomości i umiejętności, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz otaczającego świata. Interesuje się tekstem pisanym, co budzi w nim potrzebę rozszyfrowywania informacji występujących w postaci różnorodnych znaków. Jego działania zostają ukierunkowane na opanowanie umiejętności czytania i pisania - form komunikacji stanowiących bardzo ważny i podstawowy cel edukacji, mających między innymi duży wpływ na to, jak będzie przebiegać dalszy proces kształcenia. Ucząc dziecko czytania i pisania, musimy pamiętać o jego indywidualności, czyli trzeba mu umożliwić podążanie własną drogą i we własnym tempie. Nasze zadanie to dobór oraz wskazywanie odpowiednich form i metod osiągania celów, pokonywania trudności oraz motywowania do podejmowania wysiłku. [...]

Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci. [...]

Książka nie stanowi poszukiwań uniwersalnej metody ułatwiającej naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom, ma jedynie pokazać sposób ułatwiający skuteczne zapamiętywanie kształtów liter podobnych. Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter. W związku z tym dziecko z przyjemnością i uśmiechem podróżuje po świecie liter i skutecznie zapamiętuje ich kształt.

Spis treści

Wstęp 7

1. Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania 11

1.1. Teoretyczne podstawy czytania, pamięci i mnemotechnik - analiza literatury 11

Czytanie 11

Pamięć 15

Mnemotechniki 19

1.2. Fizjologiczno-psychologiczne podstawy czytania 22

1.3. Semiotyczne aspekty czytania 28

1.4. Metody nauki czytania 32

1.5. Wybrane koncepcje nauki czytania 35

Koncepcja Mariana Falskiego 35

Koncepcja Jana Zborowskiego 37

Koncepcja Ewy i Feliksa Przyłubskich 39

Koncepcja Heleny Metery 40

Koncepcja Bronisława Rocławskiego 41

Koncepcja Jadwigi Cieszyńskiej 42

Koncepcja Glenna Domana 45

2. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania - wybrane zagadnienia 49

2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu 49

2.2. Wybrane koncepcje etiologiczne trudności w czytaniu 54

Koncepcja genetyczna 54

Koncepcja hormonalna 54

Koncepcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych 55

Koncepcja mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego 55

Koncepcja konfliktu dominacji półkulowej 55

Koncepcja neuropsychologiczna 56

Koncepcja zmian strukturalnych i zakłóceń czynnościowych

ośrodkowego układu nerwowego 56

Koncepcja pedagogiczna 58

Koncepcja psychodysleksji 58

Koncepcja psycholingwistyczna 59

2.3. Ryzyko dysleksji i jego symptomy 59

2.4. Spostrzeganie wzrokowe a trudności w czytaniu 63

3. Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności

czytania i pisania 69

3.1. Praca terapeutyczna - ujęcie terminologiczne w literaturze

pedagogiczno-psychologicznej 69

3.2. Wybrane metody terapii 72

Metoda Dobrego Startu 72

Metoda symboli dźwiękowych 73

Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig 74

Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym

Newella C. Kepharta 75

Metoda 18 struktur wyrazowych 76

Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania

oparta na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji 78

Terapia neuropsychologiczna według Dirka Bakkera 81

3.3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom ze specyficznymi

trudnościami w uczeniu się - zmiany systemowe 84

4. Metodologiczne podstawy badań własnych 91

4.1. Problematyka badań 91

4.2. Hipoteza robocza, zmienne i wskaźniki 94

4.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 98

4.4. Charakterystyka zmiennej niezależnej - czynnika eksperymentalnego 105

4.5. Organizacja i przebieg badania eksperymentalnego

oraz dobór badanych grup 108

5. Poziom funkcji podstawowych - wyniki badań 111

5.1. Percepcja wzrokowa badanych uczniów 111

5.2. Percepcja słuchowa badanych uczniów 121

5.3. Motoryka mała badanych uczniów 126

6. Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie

umiejętności czytania i pisania - wyniki badań własnych 133

6.1. Kierunkowe zaburzenia percepcji wzrokowej a trudności

w nabywaniu przez dzieci umiejętności czytania -

wyniki badań początkowych 133

6.2. Wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie

umiejętności czytania - wyniki badań eksperymentalnych 140

6.3. Mnemotechniki a nabywanie umiejętności pisania 165

6.4. Efektywność programu niwelowania trudności w nabywaniu

umiejętności czytania i pisania - analiza porównawcza

uzyskanych wyników 179

Podsumowanie wyników badań i wnioski 195

Postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu 198

Bibliografia 201

Spis schematów 213

Spis rysunków 214

Spis tabel 216

Spis wykresów 218

Fragment

Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci.

Na sąsiedniej półce

Szukasz książki, audiobooka? Skorzystaj z wyszukiwarki
;

REKLAMA

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na Tu Stolica

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA