Mnemotechniki. jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania
autor: | Joanna Skibska |
wydawnictwo: | Impuls |
seria: | pedagogika |
wydanie: | wyd. 1, Kraków |
data: | 6 listopada 2012 |
forma: | książka, okładka miękka |
wymiary: | 160 × 235 mm |
liczba stron: | 224 |
ISBN: | 978-83-7850078-0 |
Inne formy i wydania
książka, okładka miękka, wyd. 1 | 2012.11.06 |
e-book (pdf), wyd. 1 | 2012.11.06 |
Dziecko, rozpoczynając naukę w klasie I, wkracza w magiczny świat nabywania nowych wiadomości i umiejętności, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz otaczającego świata. Interesuje się tekstem pisanym, co budzi w nim potrzebę rozszyfrowywania informacji występujących w postaci różnorodnych znaków. Jego działania zostają ukierunkowane na opanowanie umiejętności czytania i pisania - form komunikacji stanowiących bardzo ważny i podstawowy cel edukacji, mających między innymi duży wpływ na to, jak będzie przebiegać dalszy proces kształcenia. Ucząc dziecko czytania i pisania, musimy pamiętać o jego indywidualności, czyli trzeba mu umożliwić podążanie własną drogą i we własnym tempie. Nasze zadanie to dobór oraz wskazywanie odpowiednich form i metod osiągania celów, pokonywania trudności oraz motywowania do podejmowania wysiłku. [...]
Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci. [...]
Książka nie stanowi poszukiwań uniwersalnej metody ułatwiającej naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom, ma jedynie pokazać sposób ułatwiający skuteczne zapamiętywanie kształtów liter podobnych. Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter. W związku z tym dziecko z przyjemnością i uśmiechem podróżuje po świecie liter i skutecznie zapamiętuje ich kształt.
Wstęp 7
1. Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania 11
1.1. Teoretyczne podstawy czytania, pamięci i mnemotechnik - analiza literatury 11
Czytanie 11
Pamięć 15
Mnemotechniki 19
1.2. Fizjologiczno-psychologiczne podstawy czytania 22
1.3. Semiotyczne aspekty czytania 28
1.4. Metody nauki czytania 32
1.5. Wybrane koncepcje nauki czytania 35
Koncepcja Mariana Falskiego 35
Koncepcja Jana Zborowskiego 37
Koncepcja Ewy i Feliksa Przyłubskich 39
Koncepcja Heleny Metery 40
Koncepcja Bronisława Rocławskiego 41
Koncepcja Jadwigi Cieszyńskiej 42
Koncepcja Glenna Domana 45
2. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania - wybrane zagadnienia 49
2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu 49
2.2. Wybrane koncepcje etiologiczne trudności w czytaniu 54
Koncepcja genetyczna 54
Koncepcja hormonalna 54
Koncepcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych 55
Koncepcja mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego 55
Koncepcja konfliktu dominacji półkulowej 55
Koncepcja neuropsychologiczna 56
Koncepcja zmian strukturalnych i zakłóceń czynnościowych
ośrodkowego układu nerwowego 56
Koncepcja pedagogiczna 58
Koncepcja psychodysleksji 58
Koncepcja psycholingwistyczna 59
2.3. Ryzyko dysleksji i jego symptomy 59
2.4. Spostrzeganie wzrokowe a trudności w czytaniu 63
3. Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności
czytania i pisania 69
3.1. Praca terapeutyczna - ujęcie terminologiczne w literaturze
pedagogiczno-psychologicznej 69
3.2. Wybrane metody terapii 72
Metoda Dobrego Startu 72
Metoda symboli dźwiękowych 73
Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig 74
Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym
Newella C. Kepharta 75
Metoda 18 struktur wyrazowych 76
Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania
oparta na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji 78
Terapia neuropsychologiczna według Dirka Bakkera 81
3.3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się - zmiany systemowe 84
4. Metodologiczne podstawy badań własnych 91
4.1. Problematyka badań 91
4.2. Hipoteza robocza, zmienne i wskaźniki 94
4.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 98
4.4. Charakterystyka zmiennej niezależnej - czynnika eksperymentalnego 105
4.5. Organizacja i przebieg badania eksperymentalnego
oraz dobór badanych grup 108
5. Poziom funkcji podstawowych - wyniki badań 111
5.1. Percepcja wzrokowa badanych uczniów 111
5.2. Percepcja słuchowa badanych uczniów 121
5.3. Motoryka mała badanych uczniów 126
6. Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie
umiejętności czytania i pisania - wyniki badań własnych 133
6.1. Kierunkowe zaburzenia percepcji wzrokowej a trudności
w nabywaniu przez dzieci umiejętności czytania -
wyniki badań początkowych 133
6.2. Wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie
umiejętności czytania - wyniki badań eksperymentalnych 140
6.3. Mnemotechniki a nabywanie umiejętności pisania 165
6.4. Efektywność programu niwelowania trudności w nabywaniu
umiejętności czytania i pisania - analiza porównawcza
uzyskanych wyników 179
Podsumowanie wyników badań i wnioski 195
Postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu 198
Bibliografia 201
Spis schematów 213
Spis rysunków 214
Spis tabel 216
Spis wykresów 218
Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci.
Na sąsiedniej półce
-
[ książka, e-book ]Metoda projektów w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Praktyczny przewodnikUrszula Kierczak
-
nowość[ książka ]Labirynty. Magiczny światpraca zbiorowa
-
nowość[ książka ]Bluey. SpankoJoe Brumm
-
nowość[ książka ]Labirynty. Fantastyczne krainypraca zbiorowa
-
nowość[ książka ]Wielkie Niebieskie CośYuval Zommer, Yuval Zommer
-
nowość[ książka ]Żar tropików. Pająk i mucha, tom 5Kai Pannen
-
nowość[ książka ]Rzeczy. Interesujące rzeczy codziennego użytku, które pomagają naszej planecieMaddie Moate
-
nowość[ książka ]Pan Oskar na wakacjachJim Field
-
nowość[ książka ]Wakacje z Bolkiem i LolkiemLiliana Fabisińska
-
nowość[ książka ]A jak alfabet. Wierszyki i wybryki o literachKrzysztof Kiełbasiński
-
nowość[ książka ]Dinozaury lubią matmęAdam Frost
-
nowość[ książka ]Pory roku są fajneAnna Korycińska
LINKI SPONSOROWANE