Kolejna czterolatka Smogorzewskiego
3 grudnia 2010
W ostatnich wyborach samorządowych Roman Smogorzewski uzyskał 14.980 głosów (77,4%), deklasując swoich przeciwników. Prezydenta pytamy o najważniejsze inwestycje i kierunki rozwoju miasta w nadchodzącej kadencji. Co rok warto sprawdzać, czy o nich nie zapomina.
Roman Smogorzewski
- Główne problemy Legionowa to przede wszystkim duże natężenie ruchu oraz brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Mam nadzieję, że problem korków w mieście ograniczy zarówno zmodernizowana przed Euro 2012 droga krajowa nr 61, jak również budowa tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulic aleja Róż - Krakowska.
Inną kwestią jest brak miejsc parkingowych. Mamy wytypowane miejsca, w których parkingi mogłyby powstać, zarówno przy stacji PKP Legionowo (po stronie os. Piaski), jak i po obu stronach stacji Legionowo Piaski oraz przy stacji Legionowo Przystanek. Duży teren mamy przy wiadukcie na os. Piaski, lecz będzie to bardzo kosztowna inwestycja, wymagająca przebudowania dojazdu do ulicy Zegrzyńskiej. Mieszkańcy osiedla nie zgadzają się na wiążący się z parkingiem wzmożony ruch po osiedlowych uliczkach. Również nowa koncepcja dworca zakłada powstanie parkingu na tysiąc miejsc.
- Jakie główne inwestycje planowane są w mieście w kolejnym roku i w najbliższej kadencji?
- W przyszłym roku remontujemy kolejne ulice, kończymy rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 1 oraz pawilonu wystawienniczego przy Muzeum Historycznym. Z dużych inwestycji to przede wszystkim modernizacja stadionu miejskiego (zadaszenie, poszerzenie, budowa bieżni oraz montaż oświetlenia), budowa budynku wielorodzinnego na os. Młodych oraz socjalnego na os. Kozłówka - na tym osiedlu przeprowadzimy także gruntowną rewitalizację. Liczę na to, że powstanie park przy placu Kościuszki. Problemy z wodą po intensywnych opadach powinna zmniejszyć modernizacja systemu odprowadzania wód deszczowych - bardzo kosztowna, lecz niezwykle miastu potrzebna. W trakcie tej kadencji powstanie aquapark oraz przygmierzamy się do budowy tak potrzebnego miastu i wyczekiwanego przez mieszkańców Legionowa szpitala.
- Jak Legionowo zamierza uporać się z problemem bardzo licznych klas w szkołach, przeludnionych świetlic i dwuzmianowym trybem nauczania? Jakie ma Pan pomysły na objęcie publiczną opieką wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym?
- W ubiegłym roku rozpoczęliśmy rozbudowy kilku istniejących placówek oraz budowę dwóch nowych przedszkoli. Rozbudowa żłobka dała dodatkowe miejsca dla 50 maluchów, Przedszkole Miejskie nr 12 powiększyło się o dwa oddziały, w Szkole Podstawowej nr 2 powstało dziewięć sal lekcyjnych, a budowane obok przedszkole będzie miało cztery nowe oddziały. W tym roku rozbudowujemy Szkołę Podsta-wową nr 1 i Zespół Szkolno-Przedszkolny przy ul. Jana Pawła, miasto buduje także nowy budynek szkolno-przedszkolny na osiedlu Sobieskiego. Mam nadzieję, że te inwestycje pozwolą nam na przyjęcie wszystkich chętnych dzieci do przedszkola, a także chociaż w części szkół umożliwią prowadzenie zajęć w systemie jednozmianowym. Podczas każdej rozbudowy powstają też nowe świetlice, sale na zajęcia wyrównawcze, pozalekcyjne.
- Na jakie usprawienia w komunikacji miejskiej mogą liczyć legionowianie w najbliższej kadencji? Autobus do metra? Kolejne linie ZTM? Kiedy legionowianie będą mogli liczyć na SKM i kolej kursującą co 10 mi-nut w szczycie?
- Muszę przyznać, że komunikacja w Legionowie działa całkiem sprawnie. Mamy bardzo dobrą sytuację - cztery całotygodniowe linie dzienne i jedna nocna, a także pociągi linii S9, które znacznie odciążyły ruch autobusowy. Wierzę w to, że po zakończeniu remontu Dworca Gdańskiego pociągi będą kursowały co 10 minut w szczycie, pamiętajmy, że oprócz pociągów stołecznego ZTM nadal jeżdżą pociągi Kolei Mazowieckich. Po wybudowaniu mostu Północnego liczę na otwarcie ekspresowej linii autobusowej dowożącej do stacji metra. Wydaje mi się, że w porównaniu z tym co już udało się osiągnąć, tak naprawdę niewiele pozostało do zrobienia.
- Kiedy w Legionowie będzie dworzec i park&ride z prawdziwego zdarze-nia - wielopoziomowy na kilkaset aut?
- Legionowo jest w tej szczęśliwej sytuacji, że ma trzy stacje PKP - mieszkańcy wszystkich części miasta mają możliwość w miarę wygodnie przedostać się do stacji i podróżować koleją. Naszą bolączką jest brak dworca, lecz nie ogromnego budynku z poczekalnią na setki osób, tylko wielofunkcyjnego, z kasami w podzie-miach, połączonego z dworcem autobusowym i przede wszystkim ogromnym par-kingiem na tysiąc miejsc. Niedawno krakowski architekt zaproponował koncepcję bardzo bliską temu, co chciałbym w mieście zobaczyć. Niestety, jest to niezwykle kosztowna i trudna inwestycja. Tereny wokół torów należą do różnych spółek PKP, miasto nie ma także potrzebnych na tę inwestycję 40 mln zł. Poszukujemy inwes-tora, złożyliśmy wniosek o dofinansowanie.
- Czy Legionowo planuje wybudowanie wiaduktu/tunelu na Kwiatowej a także drogi przy torach (jako przedłużenia Marywilskiej w Warszawie do nowego tunelu przy al. Róż). Jeśli tak, to kiedy?
- Mamy na razie koncepcje obu tych inwestycji. Przejazd w ulicach Kwiato-wa/Polna niedawno został zmodernizowany i nie wymaga już zwalniania do 5 km/h, aby przedostać się na drugą stronę torów. Mieszkańcy nadal skarżą się na czas oczekiwania przed opuszczonym szlabanem. Jak widać na przykładzie tunelu w ulicach Krakowska/al. Róż, jego wybudowanie to koszt blisko 30 mln zł. Podejrzewam, że koszt wybudowania drogi przy torach będzie podobny - zrealizowanie tych inwestycji uzależnione jest od znalezienia źródeł ich finansowania.
- Jak zaawansowane są plany budowy szpitala w Legionowie?
- Mamy kilka wytypowanych lokalizacji, zleciliśmy wraz ze starostą legionow-skim opracowanie analizy, która pokaże konkretnie, jaki szpital potrzeby jest w mieście, jaki powinien być jego profil, jakie oferować ma usługi. Koszt budowy to 150-200 mln zł, rozważamy koncepcję partnerstwa publicznoprywatnego w celu realizacji tej inwestycji.
- Jak zamierza Pan wykorzystać pozycję Legionowa jako miasta goszczącego drużyny piłkarskie na Euro 2012? Na jakie dodatkowe inwestycje, oprócz modernizacji stadionu, mogłoby liczyć miasto w związku z tym faktem?
- Euro to tylko miesiąc, więc nie będziemy wykonywać żadnych inwestycji jedynie pod kątem mistrzostw. Sport jest dla nas jednym z priorytetów. W ciągu kilku lat powstały boiska ze sztuczną nawierzchnią, dwa "orliki", Arena Legionowo, nowoczesne boisko wkrótce znajdzie się przy każdej szkole. Naturalną konsek-wencją tych działań jest zmodernizowanie stadionu - poszerzenie płyty głównej, odświeżenie nawierzchni. Nowa bieżnia, zadaszone trybuny, sztuczne oświetlenie - to wszystko będzie służyło mieszkańcom i legionowskim drużynom. Zmodernizowany zostanie tzw. węzeł komunikacyjny wokół stadionu - m.in. ulica Ostrobramska wraz z budową parkingów. Bardzo ważną inwestycją związaną z Euro jest przebudowa drogi krajowej nr 61, realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Czy na fali rosnącej popularności zamierza Pan kandydować do parlamentu? Czy piastowanie urzędu prezydenta Legionowa spełnia Pana am-bicje polityczne?
- W tej chwili nie mam takich planów. Mam wiele pomysłów i w pełni realizuję się jako prezydent Legionowa.
Rozmawiała kc
Bolaczką Legionowa jest brak dworca - wielofunkcyjnego, z kasami w podziemiach, połączo-nego z dworcem autobusowym i przede wszystkim ogromnym parkingiem na tysiąc miejsc. |
- Wierzę w to, że po zakończeniu remontu Dworca Gdańskiego pociągi będą kursowały co 10 minut w szczycie - mówi prezydent. |