Kolej - przebudowa bez głowy
29 sierpnia 2008
Inwestycje komunikacyjne - będą, ale kiedy?
Autor jest radnym Białołęki, rzecznikiem prasowym Sowa-rzyszenia Integracji Stołecz-nej Komunikacji (SISKOM). |
Jednak jest kilka spraw, które powodują, że w przyszłości może być gorzej niż było. Skrócono dłu-gość peronów stacji w Płudach! O ile wcześniej mog-ły się tam zatrzymywać pociągi złożone z trzech jed-nostek EZT (dawne to czasy, kiedy kursowały tak długie składy), teraz zmieszczą się tam pociągi zło-żone z dwóch jednostek (sześć wagonów). Powie ktoś, że dobrze by było, aby każdy pociąg pod-miejski był zestawiony z dwóch jednostek. Obecnie tak, ale rozbudowująca się dzielnica oraz rejony podmiejskie z lawinowo zwiększającą się liczbą mieszkańców wkrótce mogą wymagać dłuższych pociągów niż tylko zestawionych z dwóch składów.
Prosty przykład: kursujące co 10 minut (sześć razy w ciągu godziny - często-tliwość graniczna ze względu na pociągi dalekobieżne) składy złożone z dwóch jednostek (ok. 780 pasażerów w jednostce*) mogą przewieźć w godzinę ok. 9,5 tys. osób (6×2×780). Przy braku możliwości zwiększenia częstotliwości, docze-pienie trzeciej jednostki zwiększa zdolność przewozową do ok. 14 tys. osób na go-dzinę.
Jednak długość peronu stacyjnego nie przyjmie pociągu zestawionego z trzech jednostek, czyli aby takie pociągi mogły jeździć, trzeba będzie ponownie przebu-dować perony do długości, która była przed przebudową.
Problemem jest też bezpieczeństwo osób przechodzących przez tory na dziko. Prawdopodobnie zostaną one ogrodzone. Przy prędkości pociągu 160 km/h, nawet skład oddalony o 300-400 m będzie niebezpieczny dla mieszkańców przyzwycza-jonych do przechodzenia przez torowisko, bo pokona tę odległość w 5-7 sekund. W pesymistycznym wariancie tory będzie można przekroczyć jedynie po zbudo-wanych w miejsce przejazdów wiaduktach. O kładkach dla pieszych nic bowiem nie słychać. Nie zostały uwzględnione ku wygodzie mieszkańców. Stosowne pisma zostały złożone: www.radny.com.pl/pisma/pkp.
Niestety, wiele na to wskazuje, że ani PKP, ani władze miasta nie zamierzają nic zrobić w tym zakresie i nawet moje możliwości jako radnego, a także możli-wości władz dzielnicy są niewystarczające.
Wojciech Tumasz
www.radny.com.pl
* dane za www.przegubowiec.com/pkp/en57.htm