REKLAMA

Legionowo

inwestycje »

 

Kolej oszczędza na Legionowie. Kto pokpił sprawę?

  28 czerwca 2017

alt='Kolej oszczędza na Legionowie. Kto pokpił sprawę?'

Łochów to niewielkie miasteczko w północno-wschodniej części Mazowsza, w którym PKP PLK wybuduje wiadukt, tunel i przejście dla pieszych. Zielonka w powiecie wołomińskim zyska od kolejowej spółki dwa przejścia podziemne dla pieszych, tunel oraz wiadukt. Podobnych przykładów można znaleźć więcej. Tymczasem w 55-tysięcznym Legionowie kolejarze sfinansowali na dobrą sprawę tylko jeden tunel. Kto pokpił sprawę?

REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują podziemne przejście w niewielkim, ponad 6-tysięcznym Łochowie. W mieście tym będą jeszcze dwa bezkolizyjne obiekty. - Teraz, w ramach dalszych prac na linii łączącej Białystok z Warszawą, wybudujemy kolejne przejścia i skrzyżowania bezkolizyjne. Łącznie trzy: jedno przejście dla pieszych, jeden wiadukt dla samochodów i jeden tunel dla samochodów - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Mniejsi od nas dostali więcej

To nie wszystko, gdyż podobnych przykładów jest znacznie więcej! Ostatnio zespół prasowy kolejowej spółki pochwalił się inwestycjami np. w nieodległej Zielonce. - Zmodernizowane zostały perony na stacji, wybudowane zostały dwa przejścia podziemne dla pieszych, tunel i wiadukt drogowy - wyliczał Karol Jakubowski. Tymczasem Legionowo, ponad 55-tysięczne miasto, bardzo zatłoczone i podzielone na trzy części torami kolejowymi, "dostało" od kolejarzy tunel na Przystanku, dwa przejścia podziemne na stacjach PKP i remont peronów. Wiadukt na Zegrzyńskiej (czyli bezkolizyjny przejazd przez tory) był bowiem inwestycją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach modernizacji drogi krajowej nr 61. Kładkę na ul. Parkowej sfinansowały władze miasta, a dworzec był wspólną inwestycją Szwajcarów oraz miasta.

Kup bilet

Kto zawinił?

Jak wielokrotnie tłumaczyli przedstawiciele legionowskiego ratusza, rozmowy z władzami PKP PLK nigdy nie należały do łatwych. Przysłowiową "kością niezgody" były zawsze pieniądze, czyli kto daną inwestycję miałby sfinansować. Tak było chociażby w przypadku kładki na ul. Parkowej, za którą ostatecznie zapłaciliśmy my wszyscy. PKP PLK zaś tłumaczyło, że przecież nieopodal jest stacja, na której wybudowali już przejście dla mieszkańców. I wystarczy. Podobnie rzecz się miała z dworcem, którego ostatecznie nie sfinansowali kolejarze. Tymczasem PKP PLK już od kilku lat finansuje na Mazowszu innowacyjne dworce systemowe (tzw. IDS-y). Są tanie, nieduże, estetyczne, ekologiczne, bardzo funkcjonalne. Zbudowano je chociażby w Ciechanowie, Nasielsku, Strzelcach Krajeńskich oraz w Mławie. - Na etapie składania wniosku w sprawie Centrum Komunikacyjnego kolej nie budowała dworców - tłumaczy rzeczniczka ratusza Tamara Mytkowska. Jak się okazuje, zupełnie inaczej to widzą kolejarze. - Władze Legionowa nigdy nie zwróciły się z tym do spółki PKP S.A., w gestii której leży budowa dworców - kwituje Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP.

REKLAMA

"Niczego od nas nie chcieli"

Nasze władze przegapiły najlepszy moment na skuteczne negocjacje, kiedy linia do Gdańska była modernizowana na legionowskim odcinku. Wówczas aż prosiło się, aby wymusić na kolejarzach budowę tunelu lub wiaduktu na Nowym Bukowcu, a także planowanego niegdyś tunelu na wysokości ul. 3 Maja. Tymczasem PKP PLK wydało pieniądze tylko na zmodernizowanie własnej infrastruktury, a więc m.in. peronów z przejściami podziemnymi, budowę tunelu w Al. Róż, oraz modernizację niemal stale zamkniętego przejazdu z rogatkami na Nowym Bukowcu. Z pewnością współpraca władz Legionowa z władzami PKP PLK jest trudna. Widać to też na ostatnim przykładzie planów budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory na legionowskim Bukowcu. Miasto by chciało, aby to kolej sfinansowała tę inwestycję, z kolei kolejarze tłumaczą, że jest to zadaniem miasta i mogą się jedynie "dorzucić". Pat trwa, a rozwiązania nadal nie widać. Co znamienne, przedstawiciele kolejowej spółki bardzo chwalili sobie współpracę z włodarzami Legionowa podczas modernizacji linii do Gdańska. Skwitowali ją takimi mniej więcej słowami: "W przeciwieństwie do innych samorządów, właściwie niczego od nas nie chcieli".

Dariusz Burczyński

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# mieszkaniec L

30.06.2017 09:45

niech się kolej weżmie do wypełniania swoich obowiązków na terenie Legionowa- wszystko ramowo zostało za kolej zrobione - teraz chodzi o utrzymanie na odpowiednim poziomie infrastruktury i jej ulepszenie - władze miasta mogą przyjąć do wiadomości raporty o działaniu kolei na ich terenie - nie są egzekutorem - proszę wreszcie ruszyć - "d-pę" piszę do do kolejowych "ciepłopsadkowców" i nie zmuszać nas mieszkańców do brodzenia w brudnej deszczowej wodzie w przejściach do peronów oraz zaplanować strategię co budowy nowych udoskonaleń dla mieszkańców ,dotyczących głównie przejść na drugą stronę torów.Proszę nie mówić o braku środków bo o tym wszyscy wiedzą że są dostępne w nadmiarze.Chyba 60-o tys miasto zasługuje na uwagę notabli kolejowych jeśli wogóle są zainteresowani jakąkolwiek formą aktywności na swoich kolejowych "posadkach"- stanowiskach.Oczekujemy tego- mieszkańcy!

 Daro

06.07.2017 19:08

Dlaczego w małych miejscowościach liczących po 5 tyś ludzi kolej potrafiła zrobić znacznie więcej niż w 55 tyś Legionowie
Dlaczego w takich miejscowościach jak Jaktorów czy Łochów kolej wybudowała tunel dla samochodów osobowych , podziemne przejście na perony oraz wiadukt dla samochodów
Dlaczego w takim 10 razy większym Legionowie kolej zdobyła się jedynie na wybudowanie tunelu, dlaczego z planów zniknął projekt tunelu w samym centrum Legionowa na wysokości 3 Maja
Dlaczego każda większa czy mniejsza miejscowość przy modernizowanej trasie doczekała się poprawy infrastruktury, wszystkie oprócz Legionowa
Może odpowiedzią będzie komentarz kolejarzy którzy stwierdzili że współpraca z władzami Legionowa układała się idealnie ponieważ władze Legionowa ...niczego nie wymagały
Władze Legionowa
Dzięki temu na dłuuuuugie lata zostaliśmy z ręką w nocniku

# Kwiatkowski z Gucina

11.08.2017 23:27

Informacja o wynikach kontroli FUNKCJONOWANIE GRUPY KAPITAŁOWEJ PKP www.nik.gov.pl/plik/id,9682,vp,11936.pdf

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe