Kiedy poprawią przesiadkę do 509? "Unikam tego miejsca jak mogę"
13 listopada 2018
Podczas przebudowy mostu autobusy jadące Modlińską i Jagiellońską stawały bezpośrednio pod wiaduktem. Teraz pasażerowie muszą wędrować.
"Żerań FSO" to określenie rodem ze starego dowcipu o skrócie "PZPR". Olbrzymi węzeł trasy S8 z Modlińską i Jagiellońską nie leży na Żeraniu (ani historycznie, ani według Miejskiego Systemu Informacji) a pobliska fabryka samochodów jest od dawna nieczynna. Określenie utarło się jednak na tyle, że dziś to właśnie ta okolica jest kojarzona z nazwą "Żerań". Na węźle zatrzymują się dwie linie tramwajowe i szesnaście autobusowych, w tym dwie nocne, ale przesiadki między różnymi kierunkami są bardzo niewygodne.
- Unikam tego miejsca jak mogę - przyznaje nasza czytelniczka z Tarchomina. - Wszędzie ciemno, wszędzie daleko, tragicznie umieszczone przystanki. Najgorzej jest wieczorem, kiedy obok pętli autobusowej stoją podejrzane typy z piwem, czekające na podmiejski.
Niby drobiazg
Największe problemy mają pasażerowie chcący przesiąść się z autobusów na Bródno do 509, jadącego w stronę Tarchomina. Muszą oni zejść po schodach, przejść w ciemności pod wiaduktami trasy S8, minąć kościół i dwukrotnie przejść przez jezdnię na światłach - w sumie to ponad 400 metrów drogi. Kilka lat temu przesiadka była znacznie wygodniejsza.
- Na szczęście tuż pod trasą S8 znajduje się nowy przystanek dla 509 i 518 - pisaliśmy w kwietniu 2015 roku w artykule o przesiadkach na węźle Żerań FSO. - Zarząd Transportu Miejskiego wyznaczył go na czas remontu trasy. Pierwotnie był to przystanek na żądanie, ale chętnych do korzystania z niego było tak dużo, że niedawno został on przekształcony w stały.
Po zakończeniu przebudowy mostu Grota-Roweckiego przystanek pod wiaduktem został zlikwidowany. ZTM zapowiadał wówczas, że przywróci go tak szybko, jak będzie to możliwe, ale konieczne było porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzającą węzłem trasy S8 z Modlińską i Jagiellońską. Pasażerowie czekają na wygodną przesiadkę do 509 już ponad dwa lata. Kiedy się doczekają?
*
Odpowiada Michał Grobelny z Zarządu Transportu Miejskiego
Zdajemy sobie sprawę z potrzeby wyznaczenia przystanków autobusowych na ul. Modlińskiej pod wiaduktem Trasy Toruńskiej w kierunku Tarchomina oraz za skrzyżowaniem z ul. Elektronową w kierunku ronda Starzyńskiego. Zgodnie z decyzją organu zatwierdzającego projekty organizacji ruchu, czyli Biura Polityki Mobilności i Transportu, przystanki powinny zostać zlokalizowane w zatokach z uwagi na duże natężenie ruchu w ul. Modlińskiej.
Budowa przystanków w zatokach wiąże się po naszej stronie z poważną inwestycją, wynikająca z konieczności przełożenia wielu instalacji podziemnych, należących do różnych właścicieli, a także przebudowy fragmentów ulicy i chodników. Niestety, ze względu na ograniczone fundusze i rozdysponowanie ich w obecnej perspektywie finansowej na budowę innych przystanków, w szczególności w obszarach pozbawionych obsługi komunikacyjnej, wyznaczenie przystanków autobusowych w węźle Żerań FSO nie jest obecnie planowane.