Jeszcze jedna budowa na Woli. Tramwaje wrócą na Kasprzaka
28 października 2016
Budowa metra, remont Obozowej i przebudowa linii kolejowej to wciąż nie wszystkie duże inwestycje, które w najbliższych latach będą prowadzone na Woli.
Nowe torowisko rozpocznie się rozjazdem na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmie szeroki pas rozdzielający ulicy Kasprzaka. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.
Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu, przy okazji ich budowy powstanie dodatkowe przejście przez Kasprzaka. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską (zostaną tam założone światła dla pieszych) i zatrzymają się przy Ordona. Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
Jednocześnie przełożone zostanie torowisko biegnące wzdłuż Wolskiej. Znajdzie się ono w miejscu dzisiejszego pasa rozdzielającego i będzie stopniowo obniżać, aż do połączenia z torowiskiem na Kasprzaka. W miejscu torów obok cerkwi św. Jana Klimaka i kościoła św. Wawrzyńca powstanie nowy chodnik, droga rowerowa i zieleń.
- Termin budowy uzależniony jest od możliwości koordynacji z budową II linii metra i jej objazdami, tym niemniej chcielibyśmy otworzyć trasę dla warszawiaków jak najszybciej - informują Tramwaje Warszawskie.
Prace na Kasprzaka powinny zacząć się w 2019 roku. Na wysokości skrzyżowania z Księcia Janusza południowa jezdnia Górczewskiej powinna być już czynna, ale w miejscu północnej aż do listopada tego roku będzie trwała budowa stacji metra. Podczas budowy linii tramwajowej powinny zniknąć pozostałości jej poprzedniczki, zamkniętej 26 lat temu. Fragmenty torowiska i sieci trakcyjnej nie zostały rozebrane do dziś.
Warto pamiętać, że na ulicy Kasprzaka prowadzone będą także dwie inne inwestycje: przebudowa drogi rowerowej na asfaltową oraz kapitalny remont wiaduktu kolejowego. Wszystkie utrudnienia - dla pieszych, rowerzystów i kierowców - powinny zakończyć się w roku 2020. Wtedy właśnie mają zakończyć się prace nad nową linią tramwajową.
(dg)