Jak zrewitalizować Targówek? Zobacz pomysły
21 sierpnia 2014
Od października do maja Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" prowadziła warsztaty i spotkania, w których starała się znaleźć odpowiedź na pytanie "Jakiego Targówka chcą mieszkańcy"? Co z nich wynikło?
- Budując wizję przyszłości dzielnicy, mieszkańcy skupiali się przede wszystkim na tym, by
przestrzeń była możliwie "przyjazna" ludziom - czytamy w raporcie "Stoczni", którego autorami są Jan Mencwel i Jan Wiśniewski. - Ten przymiotnik łączył postulaty dotyczące różnych zagadnień.
Za przyjazny Targówek uznano taki, na którym są zadbane tereny zielone, kawiarnie i restauracje, targi śniadaniowe i... małe sklepy. Zdaniem mieszkańców, którzy wzięli udział w projekcie, galerie handlowe są bodźcem do degradacji dzielnicy. Krytycznie wypowiadano się także o jaskrawych blokach, grodzonych parkingach i samochodach... ale tylko cudzych, tych spoza Targówka (w domyśle: tych, które przyjadą z Białołęki do ostatniej stacji metra)! Opowiadano się za wąskimi ulicami dostosowanymi do potrzeb pieszych i drogami rowerowymi.
Padły także propozycje konkretnych działań:
1) Budowa parkingów P+R przy stacjach metra Targówek i Trocka, które przejęłyby zarówno samochody z istniejących, zaniedbanych parkingów, jak i zaspokoiły popyt kierowców z Białołęki, Ząbek i Marek.
2) Ograniczenie liczby koncesji na sprzedaż alkoholu.
3) Wyznaczenie przestrzeni, w których mogliby działać artyści. Czy to efekt chęci dorównania Bródnu, które ma swój Park Rzeźby?
4) Budowa większej liczby kładek i przejść podziemnych przez Radzymińską. Mieszkańcy najwyraźniej pogodzili się z tym, że zamiast normalnej ulicy jest to "ściek komunikacyjny" z Ząbek i Marek w stronę centrum i nie chcą walczyć o jej rewitalizację.
5) Wytyczenie bulwaru na tzw. ringu Targówka, czyli ulicach Handlowej, Myszkowskiej i Ossowskiego.
6) Budowa nowych dróg i pasów rowerowych ("Mieszkańcy zwracają uwagę, że budowanie ścieżek rowerowych jest obecnie potrzebą, która nie powinna podlegać negocjacji"). Część z nich zostanie zrealizowana w przyszłym roku w efekcie wygranej projektu rowerowego w głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym.
7) Uregulowanie ruchu na ul. Junkiewicz.
8) Odtworzenie ciągu Tykocińskiej. Mieszkańcy zaproponowali, by historyczna ulica Targówka, przy której znajdują się kościół Chrystusa Króla i neobarokowa willa Pietrusińskiego, znowu stała się całością po zmianie przebiegu w latach 70.
9) Sprzeciw wobec likwidacji linii autobusowych po otwarciu metra. Zarząd Transportu Miejskiego już teraz może spodziewać się lawiny krytyki, która spadnie za kilka lat, po kolejnej próbie wzmocnienia pozycji komunikacji szynowej kosztem spalinowej.
10) Zachowanie bazaru przy Trockiej. Wszystko wskazuje na to, że jest to niewykonalne a los targowiska jest przesądzony. Samorząd Targówka czeka obecnie, aż władze Warszawy wskażą inną lokalizację dla bazaru.
11) Wsparcie dla ogrodnictwa miejskiego.
Co sądzicie Państwo o wymienionych pomysłach? Czekamy na opinie.
DG