REKLAMA

Wola

różne »

 

Jak przywrócić Żelaznej wielkomiejski charakter?

  28 kwietnia 2014

alt='Jak przywrócić Żelaznej wielkomiejski charakter?'

"Nowe strategie przestrzennej integracji struktur miejskich na przykładzie rewitalizacji najbliższego otoczenia ulicy Żelaznej" - projekt o tym tytule zdobył drugą nagrodę w drugiej edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową o Woli w roku 2013.

REKLAMA

- Śródmiejska część dzielnicy Wola to fragment miasta pełen kontrastów i nawarstwień, gdzie historia nie współgra ze współczesnością. Historyczna siatka ulic w tym rejonie ma nadal wyraźny zarys, jednak jej przestrzeń nie jest zdefiniowana. Dla tego obszaru konieczne jest zaproponowanie takiego rozwiązania architektonicznego i urbanistycznego, które zharmonizowałoby tę chaotyczną tkankę. Wybrałem Żelazną oraz okolice i dodałem jej nowe funkcje, aby przywrócić ulicy wielkomiejski charakter - wyjaśnia Tomasz Kamiński, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

A w jego projekcie wiele się dzieje - brzydkie parkingi osiedla Za Żelazną Bramą zostały zamienione w zieleńce z drzewami i zbiornikami wodnymi. Pojawiły się też place zabaw i miejsca rekreacji oraz trasy piesze i rowerowe.

- Wykorzystałem zieleń, która posłużyła mi do zintegrowania ze sobą różnych obszarów miasta. Rzeczywistość zmienia się, ludzie mają inne potrzeby niż kiedyś, ale potrzeba obcowania z zielenią jest ciągle taka sama. Zespolenie urbanistyki z naturą za pomocą form krajobrazowych, pozwoliło stworzyć jedną, malowniczą całość - podkreśla Tomasz Kamiński. Brzydkie parkingi osiedla Za Żelazną Bramą zostały zamienione w zieleńce z drzewami i zbiornikami wodnymi. Pojawiły się też place zabaw i miejsca rekreacji oraz trasy piesze i rowerowe.

Autor pracy nie zapomniał też o zabytkach. Potencjałem dla niego są tereny zakładów przemysłowych (teren fabryki Norblina, Browary Warszawskie), dzisiaj zdegradowane i wymagające rewitalizacji.

- Jest to takie nawiązanie do formy dialogu między historią a współczesnością. Mieszkańcy, poprzez zabytki, mogą lepiej poznać historię - stwierdza Piotr Kamiński.

Młody architekt zaproponował też alternatywne trasy komunikacyjne mające charakter sieciowo-węzłowy, ułatwiające użytkownikowi dotarcie do wybranych punktów na mapie miasta w sposób jasny i zrozumiały, a przez to rozwiązał problem komunikacji kołowej, pieszej i rowerowej.

Jak podkreśla, jego strategia projektowa nie polega jedynie na dogęszczaniu, co skutkowałoby powrotem do przedwojennego stanu zabudowy. Powstająca aktualnie zabudowa nie wchodzi w interakcje z otoczeniem i go nie aktywizuje.

Ogłoszenie o konkursie znalazł na stronie urzędu dzielnicy Wola.

- Ucieszyłem się, że będę mógł zgłosić moją pracę. Okazało się, że było warto - uśmiecha się Tomasz Kamiński.

ak

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA