Jak dojechać do II linii metra? Propozycja radnych dzielnicy
28 kwietnia 2022
Rada dzielnicy przyjęła stanowisko w sprawie zaproponowanych przez ZTM zmian w komunikacji publicznej, planowanych po uruchomieniu końcowych stacji II linii metra na Bródnie.
Wschodnie obszary naszej dzielnicy, zwane Zieloną Białołęką, to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów Warszawy. Większość mieszkańców stanowią osoby aktywne zawodowo, dojeżdżający do pracy w innych dzielnicach, mający dzieci w różnym wieku. Szczególnie mobilną grupą jest młodzież (potrzebująca dojazdu do szkół średnich oraz wyższych uczelni).
E-9 i 412 do likwidacji, 527 skrócone. Rzeź autobusów na Białołęce
Przy okazji zbliżającego się otwarcia stacji metra na Bródnie Zarząd Transportu Miejskiego przygotował szereg propozycji, które trudno określić łagodniej niż... kontrowersyjne.
Nasi mieszkańcy wymagają więc bardzo sprawnych połączeń komunikacją publiczną.
Wkrótce zostaną uruchomione trzy końcowe stacje II linii metra na pobliskim Bródnie. Jest to szansa na znaczące poprawienie jakości komunikacji dla mieszkańców Zielonej Białołęki. Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentował propozycje zmian tras autobusów. Trwają konsultacje z mieszkańcami.
Zdaniem rady dzielnicy
Na wczorajszej sesji odnieśliśmy się do propozycji ZTM. Pozytywnie oceniamy plany utworzenia szybkich połączeń do stacji II linii metra. Z zaskoczeniem natomiast przyjęliśmy propozycje zmian dla linii, które cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. Likwidowanie niektórych tras lub ich skracanie tylko do nowych stacji metra nie rozwiąże problemów komunikacyjnych. Mieszkańcy zostaną zmuszeni do dodatkowych, czasochłonnych przesiadek, zamiast korzystania z bezpieczniejszych i wygodniejszych bezpośrednich przejazdów jednym środkiem transportu.
Komunikacja = kompromis
Na przestrzeni lat, wielokrotnie przygotowywałem różne opinie rady w sprawie zmian w komunikacji publicznej. Doświadczenie podpowiada jedno - jest to niezwykle trudne zadanie, bo autobus niestety nie jest w stanie pojechać równocześnie dwiema ulicami. Jedna grupa mieszkańców będzie zadowolona, ale druga nie. Podobnie wyglądają dyskusje między radnymi. Ustalanie wspólnego zdania przebiega więc bardzo burzliwie. Tym razem mieliśmy szczególnie trudne zadanie. Zakres planowanych zmian tras jest ogromny - dotyczą większości linii. Myślę jednak, że udało się wypracować dobre, kompromisowe stanowisko, które spełni oczekiwania większości mieszkańców.
134 do Marymontu
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych propozycji przedstawionych przez ZTM, jest skrócenie trasy 134 - tylko do II linii metra na Bródnie. To jedna z najpopularniejszych linii autobusowych, która z ul. Ostródzkiej kieruje się w stronę Bielan i Żoliborza (w tym do stacji Marymont linii M1). Równocześnie, planuje się przenieść linię 132 na ul. Głębocką. W efekcie, rejon ul. Ostródzkiej zostałby całkowicie pozbawiony możliwości bezpośredniego przejazdu w stronę Bielan. Można zadać pytanie, dlaczego nie dostrzeżono na przykład faktu, że 132 i 134 zapewniają bezpośredni (czyli bezpieczny) dojazd młodzieży do licznych szkół średnich znajdujących się poza naszą dzielnicą?
Trasa linii 134 powinna więc pozostać w jej dotychczasowym przebiegu. Równocześnie (w związku z usunięciem linii 132 z ul. Ostródzkiej), aby zachować obecną liczbę połączeń, należy dwukrotnie zwiększyć częstotliwość kursowania linii 134.
527 i nowa 5XX do metra
Najważniejszą częścią zmian zaprezentowanych przez ZTM jest oczywiście utworzenie bezpośrednich połączeń do II linii metra na Bródnie. Propozycje ZTM nie pozwalają skorzystać z tej możliwości wszystkim mieszkańcom Zielonej Białołęki. Dla przykładu, jeżeli linia 134 będzie dojeżdżać na Marymont, to z rejonu ul. Ostródzkiej w ogóle nie będzie takiego połączenia!
Zaproponowaliśmy, aby głównymi "magistralami" dowozowymi do II linii metra były dwie linie przyspieszone. W propozycji ZTM, linia 527 obsługuje tylko rejon ul. Skarbka z Gór (z pętlą Grodzisk). Naszym zdaniem należy ją wydłużyć oraz dodatkowo utworzyć nową przyspieszoną linię 5XX.
Trasy 527 (na mapce kolor niebieski) i nowej 5XX (kolor czerwony) są wyznaczone różnymi ulicami. Dzięki temu mogą obsłużyć inne grupy mieszkańców. Do 527 wsiądą między innymi osoby z wielkich osiedli, takich jak Derby, Zielona Dolina czy też Regaty. Z nowej 5XX skorzystają pasażerowie okolic ul. Ostródzkiej oraz Ruskowy Bród.
ZTM prawdopodobnie nie będzie w stanie zapewnić najwyższej częstotliwości kursowania na całej długości tras. Rozważa więc możliwość zrobienia "zawrotki" dla autobusów w rejonie dwóch rond na ul. Zdziarskiej (Mańki-Wojdy). Być może część autobusów jadących od strony metra właśnie tam zakończy swoje trasy. Będą więc krótsze kursy do pętli Mańki-Wojdy (gdzie na trasie jest zdecydowanie najwięcej pasażerów) oraz dłuższe - do pętli Olesin.
Inne uwagi
W okolicach ul. Białołęckiej i Echa Leśne pojawia się coraz więcej nowych domów. Należy więc zwiększyć częstotliwość kursowania linii 104. Podobnie jest w rejonie Marywilskiej, gdzie powstają duże osiedla z zabudową wielorodzinną. Autobusy linii 176 powinny więc jeździć znacznie częściej.
Należy zachować też linię 314 na obecnej trasie. Zapewnia bezpośrednie połączenie wschodnich i zachodnich części Białołęki. Zaproponowaliśmy jednak małą korektę, dzięki której autobus dotrze do metra na Bródnie. Z tej zmiany szczególnie zadowoleni będą mieszkańcy osiedli w okolicach ul. Daniszewskiej.
Autobusem do szkoły
W czasie konsultacji pojawiły się też uwagi dotyczące obsługi komunikacyjnej szkół. Każdego roku na Białołęce przybywa bardzo dużo nowych uczniów. Mamy więc przekształcenia granic rejonów szkolnych, co powoduje konieczność zmian tras lokalnych linii autobusowych. Razem z radami rodziców i dyrektorami szkół pracujemy nad wspólnym pismem do ZTM w tej sprawie.
Waldemar Roszak
radny dzielnicy Białołęka
Pełny tekst Stanowiska Rady Dzielnicy Białołęka w sprawie zaproponowanych przez ZTM zmian w komunikacji publicznej, planowanych po uruchomieniu końcowych stacji II linii metra można pobrać TUTAJ.