Główna droga rowerowa Warszawy do przebudowy
10 czerwca 2016
Drogę rowerową wzdłuż Trasy Prymasa Tysiąclecia czeka kapitalny remont. Przy okazji drogowcy znacznie poprawią bezpieczeństwo w kilku miejscach na Woli.
Od dawna zapowiadany remont torowiska odbędzie się dopiero w 2017 roku. Nowa Obozowa będzie zupełnie inną ulicą. Rower trzeba tam znieść do przejścia podziemnego pod Alejami Jerozolimskimi. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada, że w przyszłym roku powstanie tam przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Ale to tylko drobna część wielkiej inwestycji.
Przebudowa czeka całą drogę wzdłuż Trasy Prymasa Tysiąclecia. Na całej długości zyska asfalt a tam, gdzie pozwala na to szerokość pasa drogowego, zostanie ona poszerzona do 3,5 metra. Jadąc od Dworca Zachodniego przejedziemy doświetlonym tunelem pod torami kolejowymi, przejedziemy obok skarpy przy Armatniej i dotrzemy do Kasprzaka. Skrzyżowanie z tą ulicą czeka ją w najbliższych latach ogromne zmiany. Obecnie budowany jest po jego południowej stronie przejazd rowerowy, będący częścią drogi wzdłuż Połczyńskiej, Kasprzaka, Prostej i Świętokrzyskiej, łączącej Jelonki z Centrum. W przyszłości przebudowany zostanie biegnący obok wiadukt kolejowy, zaś na Kasprzaka wróci linia tramwajowa.
Obecnie droga wzdłuż Trasy Prymasa Tysiąclecia zmienia stronę ulicy na skrzyżowaniu z Wolską. Świetną wiadomością jest, że na odcinku od Kasprzaka do ul. Radziwie rowerzyści będą mogli skorzystać z dróg dla rowerów lub dróg serwisowych po obu stronach trasy.
Na skrzyżowaniu z Wolską powstanie komplet przejazdów dla rowerów, zaś stara droga na Wolskiej zostanie wyasfaltowana i poprowadzona nieco inaczej, tak by rowerzyści przestali wpadać na idących chodnikiem pieszych. Powstanie dzięki temu wygodne połączenie z parkiem Szymańskiego.
Duże zmiany czekają drogi dla rowerów przy skrzyżowaniu z Górczewską. Po jego zachodniej stronie zniknie odcinek absurdalnie wijący się za stacją benzynową (nowa droga znajdzie się bliżej jezdni). Po stronie wschodniej, obok wyjazdu z salonu samochodowego, zostanie ścięta skarpa ograniczająca widoczność. W ten sposób zniknie jedna z najgroźniejszych pułapek, zastawionych przez projektantów starych dróg rowerowych na Woli.
Na północ od Górczewskiej będzie można skorzystać z istniejącej drogi, która zyska asfalt, lub pojechać drogą serwisową po wschodniej stronie trasy. Przy Czorsztyńskiej prawdopodobnie przestawione zostaną ograniczające widoczność ekrany akustyczne. Nieco dalej droga wzdłuż trasy połączy się z pasami rowerowymi, planowanymi na Obozowej. Prace remontowe zakończą się na wiadukcie nad trasą S8.
Obecnie trwają konsultacje społeczne. Z projektem można zapoznać się na stronie ZDM. Swoje uwagi można przesyłać do 17 czerwca na adres rowery@um.warszawa.pl.
Dominik Gadomski
.