REKLAMA

Wawer

Inwestycje

 

Ekrany wzdłuż torów i odkryta obwodnica. Nowy, piękny Miedzeszyn

  31 sierpnia 2016

alt='Ekrany wzdłuż torów i odkryta obwodnica. Nowy, piękny Miedzeszyn'
źródło: Warszawikia / Szemrany

Podlegający bezpośrednio rządowi drogowcy i kolejarze projektują swoje inwestycje, nie licząc się z interesem warszawiaków. Samorząd może tylko apelować o rozsądek.

REKLAMA

Jeszcze kilka miesięcy temu mieszkańcy Miedzeszyna byli przekonani, że południowa obwodnica Warszawy przebiegnie pod torami kolejowymi i ulicą Patriotów w tunelu, podobnym do planowanego pod Ursynowem. W marcu okazało się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i mająca budować wawerski odcinek firma Warbud proponują poprowadzenie trasy w odkrytym wykopie. Najważniejszym argumentem, przemawiającym za rezygnacją z tunelu, są oczywiście oszczędności. Południowa obwodnica - ktoś oszukał mieszkańców? Południowa obwodnica - ktoś oszukał mieszkańców?
"Gdzie jest trzeci wariant?" oraz "Oszukaliście mieszkańców!" - takie okrzyki dominowały podczas spotkania informacyjnego w Miedzeszynie, dotyczącego budowy jednego z odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy.

11 kilometrów ekranów akustycznych może stanąć pośrodku Wawra 11 kilometrów ekranów akustycznych może stanąć pośrodku Wawra
Kolejarze planują budowę na linii otwockiej trzeciego toru dla pociągów dalekobieżnych, zaś radni proponują... ogrodzenie jej ekranami akustycznymi, przecinającymi całą dzielnicę.
Wykop byłby znacznie tańszy zarówno w budowie, jak i utrzymaniu.

Wciąż realna jest także budowa ekranów akustycznych, które miałyby odgradzać od domów trzeci tor linii otwockiej, z którego korzystałyby pociągi dalekobieżne, jeżdżące z prędkością 160 km/h. W duecie z wykopem, z którego przez całą dobę wydobywałyby się pyły, spaliny i ryk silników, ekrany oszpeciłyby Miedzeszyn w niebywałym stopniu. Ponieważ zarówno GDDKiA, jak i PKP Polskie Linie Kolejowe to instytucje całkowicie niezależne od samorządów, rada dzielnicy może teraz tylko pisać listy z prośbą o opamiętanie.

- Przykrycie trasy S2 na węźle z ul. Patriotów pozwoli na możliwe przyszłe modyfikacje układu drogowego i innych elementów infrastruktury, zmniejszenie problemu odprowadzenia wód opadowych, zmniejszenie hałasu i emisji spalin w kierunku mieszkańców oraz będzie bardziej estetyczne i mniej wpłynie na obniżenie wartości gruntów sąsiadujących z tą inwestycją - napisali radni w swoim stanowisku, przesłanym do GDDKiA, ministra budownictwa Andrzeja Adamczyka i premier Beaty Szydło.

- Istniejący projekt koncepcyjny zakładał od zawsze przebieg trasy pod linią kolejową i pod jezdniami ul. Patriotów, lecz bez pełnego przykrycia przestrzeni pomiędzy wiaduktami - pisze GDDKiA w odpowiedzi na pismo radnego Wojciecha Godlewskiego. - Przy takich założeniach podpisana została umowa z wykonawcą robót, firmą Warbud.

GDDKiA tłumaczy, że rezygnacja z wykopu na rzecz tunelu oznaczałaby kilkuletnie opóźnienie w budowie, związane z wystąpieniem o nową decyzję środowiskową. Tymczasem na marcowym spotkaniu przedstawiciel drogowców tłumaczył mieszkańcom Miedzeszyna, że technicznie rzecz biorąc wykop (tzw. wanna) i tunel to to samo.

Poza odcinkiem przez Miedzeszyn ogromne kontrowersje budzi też planowany przebieg obwodnicy przez Mazowiecki Park Krajobrazowy. Wstępnie mówi się o wycięciu w tym celu 66 ha lasu.

Umowa z Warbudem na projekt i budowę wawerskiego odcinka obwodnicy jest już podpisana. Inwestycja będzie kosztować prawie 562 mln zł. Prace powinny zakończyć się za cztery lata.

Dominik Gadomski

.
 

REKLAMA

Komentarze (7)

# jacek

31.08.2016 13:31

O rezygnację z ekranów należy dociskać swoich radnych dzielnicowych - to oni wnioskowali o ich stawianie.

# Njjjjj

31.08.2016 16:36

Nie prawda pieniądze na inwestycję z tunelem są. Tylko warbud wygrał przetarg oferując znacznie niższą cenę i teraz oszczędza na czym się da.

# CHR

01.09.2016 10:14

To SKANDAL!!
Generalny Wykonawca (dotyczy to wszystkich odcinków POW) miał dokumentację przetargową, decyzje środowiskowe, wszystkie założenia itp i złożył ofertę w przetargu publicznym.
Inwestor wydał na przygotowania projektów, uzgodnienia i decyzje setki milionów oraz przeprowadził konsultacje społeczne.
Jeżeli, jak w przypadku odcinka "C" firma WARBUD, próbuje wcisnąć ludziom, a szczególnie GDDKiA, gdzie (mam nadzieję, że tak jest) powinni pracować ludzie KOMPETENTNI i posiadający ZDROWY ROZSĄDEK, iż wykonanie wykopu zamiast tunelu oraz zrobienie nasypu zamiast estakad, jest to to samo, to jest to skandal!!
Albo należy z hukiem zwolnić ludzi, którzy wydali setki milionów w błoto, bo widać kompletnie się nie znają na tym czym zarządzają, albo tych co w GDDKiA uważają, że jest to zgodne z opublikowanymi wytycznymi i wymaganiami na etapie przetargu.
Jeżeli by tu było w rzeczywistej formule "zaprojektuj i wybuduj" to by była oczywista droga, ale tutaj były konkretne określone wymagania oraz tysiące odpowiedzi do przetargu!!!
To jest tak jakby ogłosić przetarg na dostawę bananów do szpitalnego oddziału ciężko alergicznych dzieci, a wybrany wykonawca dostarczył cytryny, bo to owoc i też są żółte, więc o co chodzi?
Jeżeli WARBUD przeforsuje swoje KURIOZALNE pomysły to trzeba będzie:
- naciskać UE na cofnięcie dotacji do tego przetargu, który będzie realizowany NIEZGODNIE z założeniami.
- zrobić doniesienie do prokuratury, NIK, CBA w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa (łapówki, niedopełnienie obowiązków itp)
- protesty w postaci blokad

REKLAMA

# Hjjk

01.09.2016 16:28

Akurat co do blokad przez mieszkańców to się w pełni zgadzam. Wszędzie można zrobić dobrze na Ursynowie na Wilanowie ale w Wawrze trzeba zrobić byle jak. Bo tu trzeba przyoszczędzić pieniądze.

 Renatita

02.09.2016 15:44

Dziwne, że przedstawiciele GDDKiA tak zaciekle bronią projektu wykonawcy. Wbrew temu co było planowane, obiecywane, wbrew logice i mieszańcom. To jest skandal.

# coffee

12.09.2016 12:48

Renatita napisała 02.09.2016 15:44
Dziwne, że przedstawiciele GDDKiA tak zaciekle bronią projektu wykonawcy. Wbrew temu co było planowane, obiecywane, wbrew logice i mieszańcom. To jest skandal.
GDDKiA broni, bo ten wariant jest znacznie tańszy w późniejszym utrzymaniu i eksploatacji.
WARBUD zrobił z tego koronny argument i powtarza go na każdej sesji Rady Dzielnicy.

REKLAMA

# z_Wawra

08.03.2017 20:33

Pamiętajmy, ze to GDDKiA w przetargu na budowę za kryterium wyboru wykonawcy postawiło przede wszystkim cenę. Nie dziwmy się potem, że wygrywa ten, który dał najniższą cenę.
Mieszkam w Warszawie od 30 lat i od tylu lat obserwuję dbałość o inwestycje po lewej stronie Warszawy i odkładanie na później potrzeb mieszkańców prawej strony Wisły. Jakieś niepisane prawo decyduje zawsze o tym, że pierwszeństwo ma lewa strona Wisły, a prawa zawsze musi poczekać kilka/kilkanaście lat dłużej.
Tak stało się z węzłem na Marsa, budową metra, a w ostatnim czasie z południową obwodnicą.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe