Ekrany akustyczne staną wzdłuż torów. Gdzie konkretnie?
18 grudnia 2024
Mieszkańcy bloków zbudowanych w okolicy Dworca Gdańskiego w końcu będą mogli odetchnąć z ulgą. PKP PLK zapowiedziało postawienie nowych ekranów akustycznych, które ograniczą hałas przejeżdżających pociągów.
Niedawno na antenie TVP3 Warszawa w programie "Reagujemy" temat hałasu dobiegającego z Dworca Gdańskiego został poruszony przez mieszkańców przy okazji omawiania planów budowy kompleksu biurowego wzdłuż ulicy Słomińskiego.
- Wiele lat temu mieszkańcy już występowali do PKP PLK o zbadanie poziomu hałasu w okolicy Dworca Gdańskiego. Pomiary zostały przeprowadzone i wykazały, że dopuszczalne normy są przekroczone.
Dworzec Gdański ma kłopoty. Nowa inwestycja "zamknie horyzont" Żoliborzowi?
Trudno wyobrazić sobie lepszą lokalizację dla miasteczka biurowego, zgodną z zasadami planowania nowoczesnego miasta, w tym w szczególności ze strategią transportową Warszawy. A jednak inwestycja na przecięciu metra i linii kolejowej, intensywnie używanych tras tramwajowych i autobusowych już zderzyła się z protestem tych, którzy - jak sami twierdzą - walczą o czyste powietrze w mieście.
PKP PLK i spółki, które były związane z modernizacją Dworca Gdańskiego nic w tej sprawie nie zrobiły. Obecnie hałas jeszcze się zwiększył, bo z powodu przebudowy Dworca Warszawa Zachodnia jeździ tu dużo więcej pociągów. Po całej okolicy do późnych godzin nocnych rozbrzmiewa także dźwięk z megafonów zapowiadających przyjazdy i odjazdy - mówił na antenie TVP3 Mateusz Mikuczyński, mieszkaniec Żoliborza.
Okolice Dworca Gdańskiego będą cichsze
PKP PLK "przebadało" pod względem hałasu łącznie 6 km. Co z tego wyszło? Powstanie około 1 km ekranów akustycznych na tych odcinkach i jak się dowiadujemy nowe ekrany przysłużą się także mieszkańcom Żoliborza. Staną m.in. w okolicach Dworca Gdańskiego na odcinkach pomiędzy: ulicą Przasnyską (przy zejściu ze wschodniej kładki dla pieszych z przystanku Warszawa Powązki) a wiaduktem na al. Jana Pawła II oraz od ul. Mickiewicza aż do Jeziorańskiego (do wysokości przystanku tramwajowego Park Traugutta).
- Ekrany o wysokości od 2 do 5 metrów zostaną zaprojektowane z myślą o maksymalnej skuteczności w redukcji hałasu, co ma szczególne znaczenie w gęsto zabudowanych obszarach, takich jak okolice stacji Warszawa Gdańska - informuje nas rzeczniczka PKP PLK Anna Znajewska-Pawluk. Przyjemnym dla mieszkańców aspektem inwestycji będzie to, że ekrany zostaną obsadzone zielenią. Inwestycja jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Realizację projektu PKP PLK powierzyły firmie My Way a koszt inwestycji wyniesie ok. 1,5 mln zł. Zakończenie budowy ekranów planowane jest na I kwartał 2026 roku.
Oprócz ekranów, budowa podziemnego przejścia
To nie wszystkie zapowiedziane przez PKP PLK inwestycje w okolicach stacji. Oprócz ekranów akustycznych Warszawa Gdańska zyska nowe około 90-metrowe przejście podziemne, które będzie prowadzić od zachodniej strony stacji, w kierunku ul. Kłopot. Trwają prace związane z wbijaniem tzw. ścianek szczelnych przy peronach 2-4, co w kolejnych fazach robót umożliwi wykonanie tunelu. Nowe przejście zapewni lepszy dostęp do peronów oraz komunikacji miejskiej, w tym do metra. Na perony 2, 3 i 4 będzie można dostać się zarówno za pomocą schodów ruchomych, jak i tradycyjnych. Dla osób o ograniczonej mobilności zaplanowano windy.
Wejście do tunelu od strony Żoliborza zostanie zlokalizowane przy ul. księdza Romana Indrzejczyka i wyposażone zostanie również w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z istniejącym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra. Prace związane z budową nowego przejścia oraz modernizacją peronów będą kosztowały około 80 mln zł netto. Zakończenie tych prac oraz udostępnienie nowego przejścia podziemnego planowane jest na koniec 2025 roku.
DB
.