REKLAMA

Żoliborz

inwestycje »

 

Dworzec Gdański ma kłopoty. Nowa inwestycja "zamknie horyzont" Żoliborzowi?

  28 października 2024

alt='Dworzec Gdański ma kłopoty. Nowa inwestycja "zamknie horyzont" Żoliborzowi?'
Wizualizacje Dworca Gdańskiego z centrum biznesowym sprzed 10 lat. Źródło: PKP S.A.

Trudno wyobrazić sobie lepszą lokalizację dla miasteczka biurowego, zgodną z zasadami planowania nowoczesnego miasta, w tym w szczególności ze strategią transportową Warszawy. A jednak inwestycja na przecięciu metra i linii kolejowej, intensywnie używanych tras tramwajowych i autobusowych już zderzyła się z protestem tych, którzy - jak sami twierdzą - walczą o czyste powietrze w mieście.

REKLAMA

Zapowiedziane niedawno plany inwestycyjne PKP dla Dworca Gdańskiego, choć nie znamy jeszcze szczegółów, już budzą wątpliwości mieszkańców Żoliborza, którzy uważają, że biurowce, które mają powstać na granicy ze Śródmieściem zamkną horyzont dzielnicy od południa "ścianą przesłaniającą perspektywę", a także wygenerują dodatkowy ruch kołowy o wysokim natężeniu. Co ciekawe, argumentów tych używają ludzie, którzy na co dzień walczą o to, by jak najwięcej mieszkańców dojeżdżało do pracy komunikacją miejską. Lokalizacja przy Dworcu Gdańskim spełnia wszystkie kryteria ich walki z samochodami. Nowy Dworzec Gdański z nowoczesnym centrum biznesowym i przesiadkowym Nowy Dworzec Gdański z nowoczesnym centrum biznesowym i przesiadkowym
Pasażerowie doczekają się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy zyskają nowoczesne centrum biznesowe. PKP S.A. i firma Xcity Investment z grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę.

Jakie są prawa rodziców i obowiązki lekarzy w kontekście e-recept dla dzieci? Jakie są prawa rodziców i obowiązki lekarzy w kontekście e-recept dla dzieci?
Na początku, lekarz musi postawić diagnozę. Przeprowadza wywiad medyczny z rodzicami lub opiekunami oraz rozmawia z dzieckiem.

Pasażerowie mają doczekać się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy mają zyskać nowoczesne centrum biznesowe. Spółki z Grupy PKP (PKP S.A. i Xcity Investment) oraz z Grupy Ghelamco wznowiły niedawno przerwaną przed laty współpracę. I nie musiały długo czekać na reakcję aktywistów i mieszkańców sąsiadujących z planowaną inwestycją. Rozpoczęła się więc dyskusja - na początek na antenie TVP3 Warszawa w programie "Reagujemy" w którym nie wypowiedzieli się przedstawiciele PKP. Zapowiedzieli jedynie, że czekają na stanowisko mieszkańców w sprawie zabudowy, dopiero wówczas ustosunkują się.

Mieszkańcy Żoliborza zgłaszają obawy

- Mam obawy zarówno o ruch komunikacyjny, który się zwiększy, jak i wygląd tych budynków. Jeśli weźmiemy pod uwagę metraż całej inwestycji, to Dworzec Gdański ma mieć około 2% powierzchni. W związku z tym jest to inwestycja czysto komercyjna. Jeżeli chodzi o wygląd Żoliborza, to jest to Stary Żoliborz w zwartej, przedwojennej zabudowie i będzie to po prostu szpecić - mówił na antenie jeden z mieszkańców.

Z kolei przewodniczący rady dzielnicy był bardzo ostrożny w swoich osądach, gdyż tak jak stwierdził "nieznane są szczegóły tej inwestycji". - Zakładam, że obecnie prowadzimy rozmowy odnośnie planu sprzed ośmiu lat. Natomiast co do szczegółów tej inwestycji, to na razie ich nie znamy i będzie jeszcze czas, żeby o nich porozmawiać i odnieść się do każdego z detali. Natomiast jeżeli chodzi o samą inwestycję, to wydaje mi się, że obecny stan dworca wymaga inwestycji, ponieważ nie ma tutaj częściowo nawet wiat, a część pasażerów chowa się przed deszczem czy wiatrem do tuneli, tłocząc się tam. Nie są to komfortowe warunki - powiedział Wiktor Jasionowski.

Wstąp do księgarni

Nowy śródmiejski Mordor?

Radni Żoliborza zgłaszają zastrzeżenia do kolejności etapów inwestycji. Jak wiemy, w pierwszych czterech mają powstać biurowce, dopiero w ostatnim - piątym - budynek dworca.

- Taka kolejność jest zła. Również proporcje między funkcjami publicznymi a komercyjnymi powinny być inne. Kompleks biurowy to 100 tys. m2 powierzchni, podobny obiekt stojący obok - Gdański Biznes Park - to jest 98 tys. m2. Te dwa kompleksy razem, to będzie Mordor. To jest inwestycja przeskalowana. 100 tys. m2 powierzchni biurowej nie jest Żoliborzowi potrzebne. Nie wierzę też, że wszyscy będą dojeżdżali do tego Mordoru pociągiem czy metrem, bo Gdański Biznes Park pokazuje, że jest to nieprawda. Którędy więc będzie dojazd? Czy ulicą prostopadłą zawartą w miejscowym planie otoczenia Dworca Gdańskiego czy też może tunelem, który też jest zapisany w miejscowym planie, a który ma się zaczynać na wysokości ul. Kolskiej a kończyć u wlotu Dworca Gdańskiego? - pytał radny Grzegorz Hlebowicz. Na te pytania, póki co, nie ma odpowiedzi.

REKLAMA

Radna: "Ściana przesłaniająca perspektywę"

Dość zaskakująco wypowiedziała się na antenie TVP3 radna i aktywistka z "Miasto Jest Nasze" Barbara Jędrzejczyk, która planowaną inwestycję najchętniej przeniosłaby na... prawy brzeg Wisły, stwierdzając, że w lewobrzeżnej części miasta biurowców jest już za dużo.

- Skala tej inwestycji to będą cztery wieżowce na bardzo małej przestrzeni o wysokości 40 pięter, a więc coś jak budynek Intraco przy ul. Stawki, także można to sobie zwizualizować. Nie wiadomo, jak wpłynie to na korytarz napowietrzający miasto, my się już dusimy od smogu. Tak duża powierzchnia biurowo-usługowa wpłynie negatywnie na komfort życia mieszkańców Żoliborza, zamknie horyzont dzielnicy od południa ścianą przesłaniającą perspektywę - twierdzi radna Żoliborza Jolanta Zjawińska, która liczy na to, że PKP ostatecznie zmniejszy wysokość zabudowy biurowców lub wymusi to ogólny plan zagospodarowania m.st. Warszawy.

- Zdążyliśmy jako klub "Żoliborz ma głos" złożyć uwagi do planu ogólnego m.st. Warszawy i poprosiliśmy o zmianę wysokości budynków oraz o badanie wpływu natężenia ruchu kołowego, jaki będzie wygenerowany - dodaje radna. Jak zatem widać dyskusja nad kształtem nowego Dworca Gdańskiego i okolicy dopiero nabiera rumieńców.

DB

.
 

REKLAMA

Komentarze (12)

# mmm

28.10.2024 12:19

most Krasińskiego - nie, biurowce przy Dworcu Gdańskim - nie,
syndrom NIMBY w rozkwicie

# Vvv

28.10.2024 12:42

Problem tej inwestycji jest taki, że kompletnie nie oddaje realiów tamtych terenów.
Tam jest straszliwie wąsko, obok są działki, nieczynna myjnia i mały parking.
W dodatku budowana ma być droga wzdłuż torów, żeby był wymagany dojazd do bloków przy arkadii.
Zwęzić drogi też nie dadzą rady, bo jest jednopasmówka a obok tory tramwajowe.
Reszta poczynionych już inwestycji, jak prześcia nadziemne, odnowiony most gdański powoduje brak dopasowania czy nawet przejścia podziemne powodują, że brak jest miejsca na fundamenty.

# mmm

28.10.2024 14:32

Vvv - czyli według Ciebie, projektant robi inwestora w balona i przedstawia projekt biurowców "gdzie brak jest miejsca na fundamenty". No fantazja kogoś poniosła, nie?

REKLAMA

# OloBolo

28.10.2024 14:48

Jak czytam, to problemem Żoliborza jest to, że chcą być enklawą z dostępem do metra i całego dobrodziejstwa komunikacyjnego w środku dużego europejskiego miasta. Czyli najlepiej zero nowych inwestycji mieszkaniowych, zero biurowców (nawet jeśli te biurowce chcą budować nie u nich, ale jeszcze w Śródmieściu!) bo im "zamknie horyzont", most Krasińskiego - fee, bo przecież ludzie z Bródna ich zaraz zaleją potokiem zużytych samochodów, za to najlepiej wprowadzić Strefę Czystego Transportu i poodcinać główne żoliborskie ulice od ruchliwych tras jak S8, żeby im nikt nie przeszkadzał w spokojnym śródmiejskim życiu. Pełen luz, można i tak.

# Toniebzdury

28.10.2024 15:01

Nowa inwestycja "zamknie horyzont" Żoliborkom, przez co nie będą mogli tęsknym wzrokiem spoglądać na Pałac Kultury?

# Vvv

28.10.2024 16:30

#mmm napisał(a) 28.10.2024 14:32
Vvv - czyli według Ciebie, projektant robi inwestora w balona i przedstawia projekt biurowców "gdzie brak jest miejsca na fundamenty". No fantazja kogoś poniosła, nie?
Mmm - pojedź na most gdański, spójrz w stronę dworca jak to obecnie wygląda, poczytaj tutaj o budowie drugiego tunelu podziemnego i zastanów się czy jest to możliwe.
Ta wizualizacja powstała 10 lat temu kiedy nawet nie było mowy o rozbudowie o nowy peron tuż obok budynku dworca.

REKLAMA

# Xxx

28.10.2024 16:33

Ale dzis wiadomo, ze bedzie nowy projekt. Wizualizacja jest nieaktualna. To jest jasne dla kazdego, kto umie czytac.

# Marian

28.10.2024 21:29

Budować, budować, olać terrorystów. Kiedyś protestowali przy budowie Arkadii, dostali kasę i od razu morda w kubeł.
Cała Polska płaci na metro i tam muszą być miejsca pracy. Jak ludzie mają do pracy dojeżdżać jak nie metrem i pociągami.?

# Pedro

28.10.2024 21:32

Metro zbudowane za miliardy i ma obługiwać parę chałup na Zoliborzu bo takie mają zachcianki? To nie oni płacili na metro. Dworzec ma sens tylko z biurowacami. Budować

REKLAMA

# nicki minaż

29.10.2024 09:50

Sprzeciw mieszkańców Żoliborza jest absurdalny. Dzięki ich sprzeciwowi wobec wszyskich planów (most Krasińskiego, poszerzenie Krasińskiego na odcinku od Broniewskiego do Powązkowskiej, przeudowa placu Wilsona, a teraz budowa Dworca Gdańskiego) dzielnica umiera i nic się tu nie dzieje. Plac Grunwaldzki - krzaczory. Plac Wilsona - kiedyś ruchliwe miejsce w mieście - dziś świeci pustkami. Wszyscy omijają tę dzielnicę - no poza Białołęką i Tarchominem, których mieszkańcy stoją w korku na ulicy Krasińskiego (a mieli tu w ogóle nie wjeżdżać, bo odstąpienie od budowy mostu miało to zapewnić). Absurdy i wzrok skierowany tylko na koniec własnego nosa. Miasto to pewna wspólnota i wspólne funkcjonowanie tak, by wszystkim żyło się w miarę wygodnie. Dworzec Gdański musi zostać zabudowany, bo to miejsce nie wygląda dobrze i jest jak wyrwa w uzębieniu pomiędzy dwiema dzielnicami.

# metro nie dla Żoliborza

29.10.2024 11:44

Żoliborz daje kolejny popis egoizmu. Może czas jakoś dobitnie uświadomić aktywistom, radnym i mieszkańcom tej dzielnicy, że żyją w wielkim mieście a nie na bezludnej wyspie. Zamknąć stację plac Wilsona?

# Marian

29.10.2024 14:53

#metro nie dla Żoliborza napisał(a) 29.10.2024 11:44
Żoliborz daje kolejny popis egoizmu. Może czas jakoś dobitnie uświadomić aktywistom, radnym i mieszkańcom tej dzielnicy, że żyją w wielkim mieście a nie na bezludnej wyspie. Zamknąć stację plac Wilsona?
Dobry pomysł z zakmnięciem Wilsona. Za mało ludzi tam mieszka żeby budować stację. To była pomyłka

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuŻoliborz

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuŻoliborz

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy