Edukacja z pasją
26 września 2011
Kiedy w codziennym pędzie zaczynamy zauważać wokół siebie radosne dzieci z tornistrami na plecach, a mijając przedszkola czy żłobki słyszymy rozbawione, rozśpiewane maluchy, przywołujemy wspomnienia naszych szkolnych lat. Jednak od tego czasu w polskiej szkole wiele się zmieniło i ciągle zmienia. Dlatego też, we wrześniowe dni warto zastanowić się nad współczesnym stanem polskiej szkoły, edukacji i potrzebach ucznia.
Zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji to najwłaściwszy oraz najskuteczniejszy sposób na wyrównywanie szans edukacyjnych. Uważam, że w każdym wieku inwestowanie w dzieci zarówno na płaszczyźnie edukacyjnej, emocjonalnej, czy społecznej to najlepsze, co rodzic może zrobić dla swojego dziecka. Naszym zadaniem, jako przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej jest zapewnienie edukacji wszystkim małym dzieciom.
Cieszy mnie to, że rodzice korzystają z możliwych i dostępnych form wychowania przedszkolnego. Dowodem na to jest stały wzrost liczby dzieci w edukacji przedszkolnej. Obecnie wychowaniem przedszkolnym objętych jest już: 81% pięciolatków, 64% czterolatków oraz 50% trzylatków.
Ważna rola rodziców
Bez względu na to, czy Państwa dzieci uczęszczają do przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum czy szkoły ponadgimnazjalnej, spędzają tam połowę dnia. Bezpieczeństwo i atmosfera tego miejsca jest niemniej ważna jak poziom nauczania. Prowadzone badania, ale i moje obserwacje potwierdzają, że najlepsze efekty we wszystkich tych aspektach osiągają te placówki, w których nauczyciele i rodzice ze sobą współpracują. Zaangażowanie rodziców w życie szkoły, integracja i współdziałanie dają fantastyczne efekty w edukacji ich dzieci.Od zawsze zachęcam rodziców do aktywności. Nauczyciele i rodzice choć mają wobec siebie prawa i obowiązki, dążą do tego samego celu - dobrych wyników w nauczaniu. I choć Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło możliwości aktywnego zaangażowania rodziców w działania szkoły, dając im wiele uprawnień, to od nich samych zależy, na ile będą chcieli z nich korzystać. Obecnie powołanie rady rodziców w każdej szkole jest obligatoryjne, a jest ona partnerem dla rady pedagogicznej. MEN stawia sobie także za cel intensyfikację współpracy z rodzicami, dlatego też 14 marca 2011 roku przy Ministrze Edukacji Narodowej została powołana Rada Rodziców, której zadaniem jest szeroka integracja środowisk rodzicielskich oraz stworzenie płaszczyzny dyskusji i wymiany poglądów we wszystkich sprawach dotyczących polskiej szkoły.
Aktywnie działające rady rodziców, a wiele z takich znam, potwierdzają, że ich zaangażowanie w działalność szkoły prowadzi do wielu usprawnień w jej pracy i wpływa pozytywnie na wyniki uczniów i atmosferę. Rodzice włączają się w organizację wycieczek, pikników o charakterze integracyjnym, mobilizują się do współpracy na rzecz szkoły np. porządkują ogród czy malują szkolny płot, ale także pozyskują pieniądze z zewnętrznych źródeł lub dzieląc się własnymi pasjami prowadzą zajęcia pozalekcyjne. Wokół szkoły tworzy się silnie zainteresowana nią społeczność, której wspólnie zależy na jej rozwoju i sukcesie. Nauczyciele, uczniowie i rodzice lepiej się znają, przez co łatwiej się rozumieją, rozwiązują problemy i wspierają.
Współcześni rodzice są bardzo świadomi i precyzyjnie określają oczekiwania wobec szkoły. Mają też moim zdaniem ogromny potencjał oraz chęć współkreowania edukacji swoich pociech. Nowoczesna szkoła potrzebuje rodziców zaangażowanych, gdyż tylko wtedy jest w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał. Dlatego jeszcze raz zachęcam Państwa do większej aktywności i włączenia się w życie szkoły.
Rok 2011/2012 jest Rokiem Szkoły z Pasją. Główny cel to zapewnienie odpowiednich potrzeb i możliwości dla rozwoju każdego ucznia. Szkoła poza lekcjami, posiada bogatą ofertę, dzięki której dzieci i młodzież uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych, wolontariatu lub rozwijają swoje pasje i talenty.
Każdy uczeń posiada inne zdolności, które należy w nim rozwijać. Dlatego tak ważne jest zachęcenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach dodatkowych. W szkole z pasją najważniejszy jest człowiek: uczeń jako indywidualna jednostka, rodzic oczekujący od szkoły skutecznej pracy dydaktycznej, nauczyciel z pasją motywujący do nauki i dyrektor tworzący odpowiednią atmosferę. Na Mazowszu wzorcowo działania programu realizuje 2175 szkół.
Dla mnie szkoła jest pasją od bardzo wielu lat, dlatego swoje życie zawodowe związałam właśnie z edukacją. Stale rosnący poziom nauczania, poprawa bezpieczeństwa i jakości polskich szkół są dla mnie priorytetem, ale i ciągłym wyzwaniem. Jestem przekonana, że tylko współdziałanie i zaangażowanie pedagogów, rodziców oraz władz stwarza możliwość pełnego wykorzystania potencjału polskiej szkoły. I takim przesłaniem staram się kierować podejmując decyzje o edukacji na szczeblu samorządu warszawskiego. Swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie podzielę się także z Państwem.
Ligia Krajewska www.ligiakrajewska.pl