Dojazd do nowego centrum handlowego - zapominamy o rondzie na Modlińskiej
5 maja 2014
Jeszcze kilka lat temu mówiło się o przebudowie skrzyżowania Modlińskiej ze Światowida. Dziś już wiadomo, że zmian nie będzie, ale czeka nas nowa organizacja ruchu przy planowanym centrum handlowym.
- Decyzja środowiskowa na przebudowę ul. Modlińskiej straciła ważność w 2013 r. Miasto nie planuje w najbliższym czasie prowadzić tej przebudowy ze względu na brak pieniędzy. Przebudowane zostały dwa najbardziej newralgiczne odcinki ulicy: nad Kanałem Żerańskim i wlot od strony Jabłonny. I to na razie musi wystarczyć - ucina dyskusję Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza, a to nie napawa optymizmem biorąc pod uwagę plany budowy galerii handlowej przy Światowida naprzeciwko Carrefoura. Nietrudno bowiem sobie wyobrazić, że wzrośnie ruch na Modlińskiej po jej otwarciu.
Katastroficzne niemal wizje snuje radny Wojciech Tumasz, który podkreśla, że nowe centrum handlowe spowoduje wzrost liczby samochodów skręcających z Modlińskiej w Światowida, co zablokuje ruch na Modlińskiej.
- Samochody nie zdołają skręcić w lewo i będą oczekiwać na skręt w ul. Światowida na pasach ruchu ul. Modlińskiej przeznaczonych do jazdy na wprost. To ograniczy przepustowość ul. Modlińskiej w kierunku północnym, co z kolei spowoduje, że nie będą w stanie w nią skręcić auta zjeżdżające z Trasy Mostu Północnego. Podobnie kierowcy jadący arterią od strony centrum będą mieli trudności w pokonaniu odcinka ul. Modlińskiej od Płochocińskiej do Światowida, bo obecnie już tworzą się duże zatory przed skrzyżowaniem z ul. Ekspresową - wylicza skrupulatnie Tumasz.
Co będzie w zamian ronda? Dwie dodatkowe ulice.
- Ulica Światowida będzie dwujezdniowa od Modlińskiej wzdłuż całej galerii, zwęzi się za skrzyżowaniem z nowym tramwajem, ale mamy nadzieję, że uda się poszerzenie utrzymać do następnego skrzyżowania. Inwestor wybuduje dwie nowe drogi - równoległą do Światowida i łączącą je obie. Drogi zostaną przekazane miastu przez inwestora po ich wybudowaniu - mówi wiceburmistrz Piotr Smoczyński i dodaje, że pojawił się problem. Ekolodzy z Zielonego Mazowsza przyblokowali tę inwestycję.
- Skrzyżowanie trasy tramwajowej z nową drogą jest zaprojektowane przez Tramwaje Warszawskie jako zwykłe skrzyżowanie. My, uzgadniając obsługę komunikacyjną z inwestorem galerii postawiliśmy warunek, że ma ono być rozbudowane z pasami do skrętów, tak żeby było bezpieczne, funkcjonalne i - co najważniejsze - zgodne z obowiązującym planem miejscowym. Samo centrum też przewidziane jest przez wspomniany plan. Przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę galerii wraz z towarzyszącą infrastrukturą inwestor sporządził raport oddziaływania na środowisko i uzyskał decyzję środowiskową. Procedura wydawania decyzji trwała szereg miesięcy i nikt - również Zielone Mazowsze - w tym czasie nie zgłosił uwag uniemożliwiających jej wydanie. Teraz musimy czekać, aż Samorządowe Kolegium Odwoławcze zajmie się sprawą i orzeknie, czy decyzja jest ważna. Dziwi fakt, że takie kontrowersje budzi inwestycja korzystna dla rozwoju dzielnicy i zgodna z planem miejscowym - mówi wiceburmistrz Smoczyński.
Pierwsze kino w dzielnicy
Galeria Północna powstanie przy ul. Światowida, niedaleko ul. Modlińskiej. W Galerii na Białołęce GTC odda do użytku 64 tys. mkw. powierzchni handlowej. Spółka podpisała już porozumienie w sprawie wynajmu powierzchni z LPP S.A., właściciela takich marek odzieżowych jak Reserved, House, Cropp, Mohito, a także najnowszej - Sinsay oraz siecią salonów z artykułami wyposażenia wnętrz Home&You. W nowej galerii handlowej powstanie także multipleks Cinema City z jedenastoma salami kinowymi.
Inwestor planuje zakończenie prac w 20 miesięcy od ich rozpoczęcia. Póki co jednak wciąż nie wiadomo, kiedy i jaką decyzję podejmie SKO, a tym samym, kiedy zostanie wydane pozwolenie na budowę.
AS