Czy pociąg dziś kursuje? "Mamy 40 awarii miesięcznie"
29 sierpnia 2018
"Szanowni Państwo, z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem..." - te słowa zna na pamięć już chyba każdy pasażer naszej kolei miejskiej.
Problemy z kursowaniem pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich występują tego lata wyjątkowo często. Przykłady? We wtorek 28 sierpnia o 7:20 SKM poinformowała o awarii pociągu, który odjechał z Wawra z 35-minutowym opóźnieniem a jego kurs skrócono do Falenicy. 23 sierpnia pęknięta szyna na linii średnicowej spowodowała, że pociąg normalnie jadący przez Dworzec Centralny pojechał przez stację Śródmieście.
21 pociągów w drodze. "Największy zakup w historii"
Ponad 310 mln zł netto zapłaci Szybka Kolej Miejska za nowy tabor, który dostarczy bydgoska Pesa.
Korwin-Mikke: Zlikwidować kolej, położyć asfalt
Kontrowersyjny polityk tym razem wypowiedział się na temat SKM-ki. Czy oryginalna opinia przysporzy mu popularności przed jesiennymi wyborami?
21 sierpnia doszło do awarii systemu sterowania ruchem, 20 sierpnia - interwencji pogotowia ratunkowego, 17 sierpnia - uszkodzenia sieci trakcyjnej, które wywołało ogromne utrudnienia. Najgorzej jest na linii otwockiej.
- To już nawet nie jest zabawne - komentują pasażerowie. - Po 1 września będzie armagedon. Powiedzmy sobie prawdę: kolej aglomeracyjna przestała kursować. Teraz można nią podróżować turystycznie, ale na dojazdy do szkół i pracy się już nie nadaje.
"Pasażerowie się zniechęcają"
Ponad 200 podpisało się pod prośbą o interwencję ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. W największej dzielnicy Warszawy kolej jest dziś podstawowym środkiem transportu, ale od kiedy kolejarze zabrali się za remont odcinka leżącego już za granicami miasta, korzystanie z niego stało się ruletką.
- Częste awarie infrastruktury powodują opóźnienia, odwołania pociągów, a w konsekwencji paraliż komunikacyjny na jednej z sześciu linii kolejowych - pisze autor petycji Kamil Oroń. - Pasażerowie zniechęcają się do transportu kolejowego i przesiadają do innych środków transportu, np. autobusów czy samochodów. Powrót do transportu indywidualnego jest dla Warszawy ogromną uciążliwością ze względu na korkowanie się dróg, nerwy, stres, stracony czas, a przede wszystkim zwiększoną emisję spalin.
Liczby mówią
- Jak nietrudno zauważyć, zwłaszcza w ostatnim czasie zdecydowana większość zdarzeń spowodowana jest awariami bądź usterkami różnego rodzaju urządzeń sterowania ruchem, za utrzymanie których odpowiada zarządca infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe oraz awariami taboru innych przewoźników - mówi Kamil Migała, rzecznik SKM. - Poza tym, dużo rzadziej, zdarzają się przypadki potrącenia osób postronnych, przechodzących przez tory w niedozwolonych miejscach czy potrącenia dzikiej zwierzyny. Czasami konieczna jest też interwencja pogotowia do pasażerów, którzy gorzej się poczuli lub interwencja policji do osób agresywnych.
Statystyki SKM nie dają pełnego obrazu problemów, z którymi zmaga się warszawska kolej. Wyłącznie z winy miejskiego przewoźnika do opóźnień przekraczających 20 minut dochodzi w tym roku stosunkowo rzadko, bo 2-6 razy miesięcznie.
- Z uwagi na to, że kolej stanowi system naczyń ściśle ze sobą połączonych i powiązanych, często występuje tzw. efekt motyla - przyznaje Migała. - Oznacza to, że zdarzenie, jakie wydarzyło się np. na stacji w Otwocku, często wpływa na kursowanie pociągów nie tylko na linii otwockiej, ale również np. na średnicowej, rzutując przy tym na wszystkie pociągi, które tamtędy kursują.
Co się dzieje?
- Są różne przyczyny: awarie pociągów, dewastacje i kradzieże infrastruktury, zdarzenia z osobami postronnymi na liniach kolejowych, kolizje na przejazdach kolejowo-drogowych, gwałtowne załamania pogody - wymienia Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. - Wyeksploatowane urządzenia są bardziej podatne na awarie. Na zmodernizowanych liniach, takich jak linia między Żyrardowem a Warszawą, Czachówkiem a Warszawą, Legionowem a Warszawą czy Wołominem a Warszawą, przypadki awarii infrastruktury są sporadyczne.
Jak mówi Jakubowski, obecnie nowy system sterowania ruchem jest instalowany na liniach do Grodziska Mazowieckiego i tzw. obwodowej na Woli. W planach jest także modernizacja linii średnicowej.
- Obecnie miesięcznie odnotowujemy średnio ok. 40 przypadków awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym na warszawskim węźle kolejowym, które mogą mieć wpływ na punktualność pociągów - informuje rzecznik kolejarzy. - W przypadku wystąpienia zmian dodatkowe komunikaty podawane są na stacjach i przystankach oraz na stronie portalpasazera.pl.
(dg)
.