Cztery tory przez Białołękę. Ruszają przygotowania
6 lipca 2020
Zaledwie osiem lat po przebudowie linii kolejowej rozpoczęły się prace nad jej "wersją 3.0".
W poniedziałek 6 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą prawie 5 mln zł netto umowę na opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy torów z Warszawy w kierunku Legionowa. W praktyce oznacza to rozpoczęcie prac nad powtórną przebudową biegnącej przez Białołękę linii, która była po raz ostatni modernizowana w latach 2010-2012. Kolejarze uznali, że konieczna jest budowa czwartego toru.
Kolejowa inwestycja na Białołęce
- W ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, która określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji - informuje PKP PLK. - Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2022 roku.
Studium wykonalności dotyczy budowy dodatkowych torów na 20-kilometrowym odcinku od Dworca Wschodniego do Legionowa. Na odcinku do stacji Praga docelowo ma być ich sześć, a na Białołęce i na wysokości Jabłonny - cztery. Wykonawca przeanalizuje również rozbudowę o dodatkowy tor linii z Legionowa do Wieliszewa. Ponadto analizą objęta będzie budowa dodatkowych torów na odcinku od Dworca Gdańskiego do stacji Praga oraz nowy odcinek dwutorowej linii z Choszczówki do miejscowości Kątne lub Świercze. Takie rozwiązanie wpłynęłoby na skrócenie czasu podróży pociągami kursującymi m.in. do Gdańska czy Olsztyna.
Pociągi z Legionowa przyspieszą
- Podpisana dzisiaj umowa to dążenie do zbudowania na kolejowym węźle warszawskim czterotorowych tras wyjazdowych ze stolicy - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Mieszkańcom podwarszawskich miejscowości chcemy zapewniać atrakcyjne, zgodne z oczekiwaniami podróże oraz zagwarantować przewidywalne i sprawne kursowanie pociągów dalekobieżnych.
Studium wykonalności ma być gotowe najpóźniej w marcu 2022 roku. Wartą 4,77 mln zł netto dokumentację przygotuje na zlecenie PKP PLK firma Databout.
(dg)