REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Ceny prądu ostro w górę. Tramwaje Warszawskie mają wielki problem

  23 września 2021

alt='Ceny prądu ostro w górę. Tramwaje Warszawskie mają wielki problem'
źródło: WTP

Cena megawatogodziny będzie o co najmniej 60% droższa. Koszt utrzymania sieci tramwajowej dramatycznie wzrośnie.

REKLAMA

Jak informuje prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski, w przetargu na dostawę energii zorganizowanym przez tzw. Warszawską Grupę Zakupową najtańsza oferta wyniosła 464,50 zł/MWh netto. Oznacza to wzrost o 60% w stosunku do cen z poprzedniego przetargu.

Coraz droższy prąd

W skład grupy wchodzi kilkaset samorządowych podmiotów, wspólnie poszukujących dostawcy energii elektrycznej. Należą do niej m.in. szpitale, domy kultury i biblioteki, jednak kluczowa jest obecność Tramwajów Warszawskich, operatora jednej z największych tramwajowych sieci w Europie.

Jak przekazał nam rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, jeszcze pięć lat temu koszt megawatogodziny wynosił 211 zł. W roku 2019 cena sięgnęła 341 zł, ale następnie zaczęła spadać, m.in. ze względu na zmianę wysokości podatku akcyzowego. W tym roku Tramwaje płacą 289 zł/MWh.

Zapraszamy na zakupy

Dlaczego ceny rosną?

Z problemem gwałtownego wzrostu cen prądu borykają się praktycznie wszystkie państwa Unii Europejskiej. Winne są nie tylko inflacja, rosnące podatki i coraz wyższe koszty pracy, ale przede wszystkim... polityka klimatyczna. Kraje unijne muszą przestawiać się z zasilania węglem i ropą, i bynajmniej nie chodzi o budowę elektrowni atomowych.

Promowany jest m.in. importowany z Rosji czy Norwegii gaz, ale przede wszystkim panele fotowoltaiczne i wiatraki. Źródła energii tego typu są zdecydowanie mniej wydaje od węgla a technologie wciąż bardzo drogie. Warto też przypomnieć, że producenci prądu muszą płacić specjalny, ciągle podwyższany podatek nazywany "pozwoleniami na emisję dwutlenku węgla". Jednocześnie Unia Europejska chętnie dotuje budowę nowych linii tramwajowych i zakup taboru. Jedynym sposobem na przerwanie błędnego koła wzrostu cen byłoby całkowite przejście polskiej energetyki na zasilanie odnawialnymi źródłami energii, nierealne przy obecnym poziomie technologii i uwarunkowaniach geograficznych - braku dużych rzek do budowy elektrowni wodnych oraz słabych warunkach do rozwoju energetyki słonecznej i wiatrowej.

(dg)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# wwa

24.09.2021 15:38

Brednie, akurat świeci słońce i wieje silny wiatr.. Jest moc.. Dalej, pieprzą, że przemysł i komunikacja to 60 80% tego co było w 2019 r. Ciemny lud to kupi.

# ekolog

24.09.2021 17:21

Rafał załatwi z UE szybkie i sprawne dostawy dla miasta ! Będzie w cenach z przed 2015 ! Niech nikogo o to głowa nie boli ! Temat już przegadany u Mazurka na Imprezie !

# Były pracownik TW

25.09.2021 05:44

Niech nie robią inwestycji w nowe plany tras które kosztują po kilkanaście milionów za projekt ( nonstop artykuły o nowych trasach) do tego proponuje zredukować kadrę zarządzająca bo jest za dużo sztucznych stanowisk np firma Tramwaje Warszawskie zatrudnia ok 3000tys osób z czego 1400 etatów na stanowisku Motorniczego dalej mamy 600 etatów to zaplecze czyli mechanicy, torowcy itp a pozostałe 1000 osób to kadra zarządzająca!!! Po zajezdni kręcą się osoby które tylko palą papierosy i przechodzą z jednego miejsca na drugie żeby zająć sobie czas( nikt nie wie na czym polega ich praca i za co biorą wypłaty jedynie co o Nich wiadomo że są rodzinami osób z ratusza)

REKLAMA

# dddd

25.09.2021 16:47

Energia drożeje głównie poprzez wprowadzanie nowych opłat (danin, podatków etc.). Widać to wyraźnie na fakturach domowych za energię, gdzie właściwie już nie ma na czym oszczędzać, bo niekiedy opłaty stałe stanowią już ponad 50% kwoty rachunku. Nie wiem jak to wgląda w przypadku firm, ale pewnie podobnie, albo jeszcze gorzej. Więc to sprawa dla ustawodawcy, aby usługi publiczne nie były obciążone tymi opłatami. Wszakże usługi publiczne są dla suwerena.

# qvertz

25.09.2021 17:13

Szczęka opadnie również posiadaczom samochodów elektrycznych. Wzrost kosztów ładowania o 60% to jak w mordę strzelił.

# Norm

25.09.2021 19:36

Tak sie konczy zawsze i wszedzie wdrazanie marksistowskich idealow.
Wydajność paneli slonecznych w Polsce w zimie wynosi DWA procent zainstalowanwj mocy.
Otworzcie oczy w tym wszystkim chodzi tylko o zniszczenie Polski i uzaleznienie jej od kredytów z UE

REKLAMA

# mgr inż.

25.09.2021 21:09

Zadaszcie wszystkie przystanki panelami na całej długości to będzie własny prąd. Niech miasto zbuduje 2 hydroelektrownie na Wiśle to będą przy okazji 2 mosty wiecej.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy