Całe Bródno strefą Tempo 30?
24 marca 2015
Fizyczne uspokojenie ruchu na dużym obszarze Bródna jest znacznie tańsze, niż ustawienie jednej sygnalizacji świetlnej. Czy pomysł przekształcenia osiedla w strefę Tempo 30 na wzór zachodnioeuropejski zyska uznanie mieszkańców?
Niezależnie od tego, czy zgadzamy się z pomysłem czy nie, trzeba przyznać jedno: projekt "Poprawa bezpieczeństwa ruchu na lokalnych ulicach Bródna" złożony do budżetu partycypacyjnego na rok 2016 przez Michała Harasimowicza jest wykonany znakomicie. Autor przygotował długi, pełen argumentów (i na zapas: kontrargumentów), przypisów i przykładów z Europy i Polski, uzasadniających słuszność budowy strefy Tempo 30 na Bródnie.
- Wiele ulic na Bródnie posiada już punktowe uspokojenie ruchu: progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania - zauważa autor. Strefa uspokojonego ruchu byłaby olbrzymia, obejmowałaby wszystkie ulice na Bródnie z wyjątkiem najważniejszych dla ruchu samochodów i obsługiwanych przez autobusy. - Powoduje to jednak, że kierowcy zwalniają przed i rozpędzają się zaraz za nimi stwarzając zagrożenie. Projekt nie spowoduje utrudnień dla lokalnych kierowców, ponieważ spokojna jazda nie jest wolniejsza od jazdy zrywami od progu do progu, natomiast pozwoli na usunięcie dziesiątek zbędnych dekoncentrujących kierowców znaków drogowych.
Strefa uspokojonego ruchu byłaby olbrzymia, obejmowałaby wszystkie ulice na Bródnie z wyjątkiem najważniejszych dla ruchu samochodów i obsługiwanych przez autobusy, a więc Kondratowicza i Wysockiego, a także Bartniczej, Bazyliańskiej, Chodeckiej Łabiszyńskiej, Malborskiej, Matki Teresy, Rembielińskiej i fragmentu Krasnobrodzkiej. Wyłączone z projektu byłyby oczywiście także strefy zamieszkania, w których ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h.
Wbrew pozorom koszt projektu - jak na jego zasięg - jest niski. To 170 tys. zł. Obecnie koncepcja przeszła weryfikację i została zakwalifikowana do etapu dyskusji. W Berlinie w strefach Tempo 30 znajduje się 80% ulic, w przodującym w Polsce Gdańsku - 42%. Czy Bródno w przyszłym roku pójdzie tą drogą?
DG