Buspas na moście Grota? "Poprawi jakość podróżowania"
18 września 2018
Jeden z pięciu pasów tylko dla komunikacji - taki pomysł na poprawienie dojazdu na lewy brzeg Wisły ma kandydatka Koalicji Ruchów Miejskich na prezydenta Warszawy.
Poszerzony w latach 2013-2015 do dziesięciu pasów ruchu most Grota-Roweckiego pozostaje najbardziej zatłoczoną przeprawą przez Wisłę w Warszawie. Według danych Zarządu Dróg Miejskich w ubiegłym roku przejeżdżało nim 188 tys. pojazdów na dobę, czyli aż trzykrotnie więcej niż mostem Skłodowskiej-Curie. Ponieważ most stanowi część krajowej trasy szybkiego ruchu S8, dużą część ruchu stanowią ciężarówki. Do nich trzeba doliczyć prywatne samochody, w tym jadące na parking P+R Marymont, oraz oczywiście autobusy. Dziś jest to aż 13 linii.
Buspas lekiem?
Pasażerów i kierowców z Białołęki, Bródna czy też gminy Nieporęt nie trzeba przekonywać, że most Grota ma poważny problem z korkami. Zdaniem Ruchów Miejskich (koalicji 11 organizacji, w tym Miasto Jest Nasze) rozwiązaniem jest wyznaczenie pasa tylko dla autobusów.
- Wytyczanie buspasów realnie poprawi jakość podróżowania największej grupy pasażerów a do tego jest zdecydowanie tańsze, niż budowa metra - pisze Justyna Glusman, kandydatka Ruchów Miejskich na prezydenta miasta. - Jak dotąd żaden z kandydatów największych partii nie obiecał nawet kilometra tak potrzebnych Warszawie buspasów.
Propozycja Glusman to uprzywilejowanie autobusów na całym odcinku trasy S8 od węzła z Wysockiego i Marywilską do węzła ze Słowackiego.
Dyrekcja niechętna
Wyznaczenie pasa dla autobusów na moście Grota wymagałoby przekonania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad, która zarządza trasą. O możliwość jego wymalowania na innych odcinkach trasy S8 pytali już m.in. warszawska radna Aleksandra Gajewska i białołęcki radny Filip Pelc. Odpowiedź na była negatywna.
- Wprowadzenie buspasa na jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na odcinku od Głębockiej do Modlińskiej może spowodować spotęgowanie zatorów powstających w godzinach szczytu na drodze głównej i dojazdach oraz liczne kontrowersje i konflikty społeczne - napisał Leszek Sekulski, wicedyrektor Oddziału d/s Zarządzania Drogami i Mostami. - Analiza zasadności wprowadzenia buspasa powinna uwzględniać szereg pomiarów, w tym napełnienia autobusów, straty czasu i podaż komunikacji miejskiej oraz rzeczywiste potrzeby jej rozwoju na danym odcinku.
(dg)