REKLAMA

Wawer

inwestycje »

 

Budowa Żołnierskiej, Zwoleńskiej i Żegańskiej pod znakiem zapytania?

  23 marca 2012

alt='Budowa Żołnierskiej, Zwoleńskiej i Żegańskiej pod znakiem zapytania?'
Bardzo potrzebne inwestycje wypadły z najbliższych planów miasta. Przegrały z centralnym odcinkiem drugiej linii metra.

Przyglądając się co najmniej dziwnym terminom realizacji drogowych inwestycji, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że władze Warszawy popełniły fatalny strategiczny błąd planując ich zbyt dużo w tym samym czasie, a jednocześnie "zatkały" budżet miasta budową metra (które na centralnym odcinku niewiele da) przez co na wiele lat odłożono o wiele bardziej konieczne inwestycje w dzielnicach peryferyjnych.

REKLAMA

Zdaniem Wojciecha Tumasza, członka zarządu Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM), po zastoju inwestycyjnym lat 2004-2006 chciano nadrobić tamten czas i przy okazji pokazać, że można skuteczniej od poprzedników realizować inwestycje. W kilku przypadkach to się udało i budowy trwają, ale dla wielu inwestycji, w tym dla wawerskich, zabrakło pieniędzy w budżecie miasta. - Można powiedzieć, że przegrały z metrem, które bardzo obciąża budżet miasta. Za kwotę 4,1 mld zł, które pochłania metro, można zrealizować wszystkie "zamrożone inwestycje" i jeszcze wystarczyłoby funduszy na most Krasińskiego. Władze Warszawy popełniły błąd planując zbyt dużo kosztownych inwestycji w tym samym czasie -mówi Wojciech Tumasz.

W Wawrze szeroko zakrojone plany inwestycyjne dotyczyły m.in. ul. Żołnierskiej. Zakładano budowę dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku na odcinku od Chełmżyńskiej do granic miasta, bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Chełmżyńską, a także budowę dwóch środkowych wiaduktów w ul. Marsa nad torami kolejowymi. Obecnie prace te ujęte są w prognozie finansowej miasta od 2013 r., natomiast decyzja środowiskowa dla nich wygaśnie już w listopadzie tego roku.

Podobnie nierealnie wyglądają plany dla Zwoleńskiej i Żegańskiej, na których miały powstać jezdnie z dwoma pasami ruchu każda na odcinku od Mrówczej do Pożaryskiego oraz tunel pod ul. Patriotów. Te inwestycje miasto ujęło w prognozie finansowej od 2013 r., a decyzja środowiskowa dla nich jest ważna do maja 2014 r.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przyznaje, że wawerskie inwestycje wypadły z najbliższych planów. - Zostały wykreślone z prognozy finansowej ze względu na drastyczny spadek dochodów miasta, będący reperkusją kryzysu światowego - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. - Istnieje prawna możliwość przedłużenia terminu decyzji środowiskowej o kolejne dwa lata, o ile inwestycja jest etapowana - dodaje Gajewska, wskazując szansę na uniknięcie ponownego czasochłonnego zdobywania dokumentacji.

Co teraz począć?

Wkrótce w całej Warszawie skończy się ważność decyzji środowiskowych dla 12 planowanych wcześniej inwestycji.

Istnieje możliwość przedłużenia terminu decyzji o kolejne dwa lata, o ile inwestycja jest etapowana.
Wojciech Tumasz ma nadzieję, że władze miasta wytypują np. 4-5 z nich (Marynarska, obwodnica Pragi, Modlińska, ul. Tysiąclecia, Trasa Świętokrzyska, Żołnierska, Łodygowa, Grzybowska, Dolina Służewiecka, al. Wilanowska, Zwoleńska i Marywilska), dla których zdecydują się na złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji lub wniosku o przedłużenie ważności decyzji środowiskowej uzasadniając, że inwestycja będzie trwała etapowo.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Bezradni radni

Które zostaną wybrane? Wiele będzie zależało od skuteczności radnych dzielnicy i jej przedstawicieli w radzie miasta. Wawerscy radni tymczasem rozkładają ręce i są rozżaleni polityką władz stolicy. - To inwestycje miejskie, wszystkim zależy na tym, żeby powstały, niestety od wielu lat są odkładane w czasie. Finansowanie zapewnia miasto, od którego jesteśmy w tej sprawie w pełni uzależnieni - mówi Paweł Kaszuba.

Wojciech Tumasz z SISKOM dodaje, że można też wystąpić o powtórne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko w ramach wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ale ta procedura jest najdłuższa i najkosztowniejsza.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# M. Gajewska

03.04.2012 12:08

Nie jest prawdą, że "nierealnie wyglądają plany dla Zwoleńskiej i Żegańskiej". Tak jak informowałam Panią, w budżecie miejskim zarezerwowana została kwota 240 mln zł na odszkodowania za grunty i budowę ulicy wraz z tunelem.
Decyzja środowiskowa musi być ważna do dnia złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, a nie do czasu zakończenia budowy. Wniosek zostanie złożony w przyszłym roku, przed upływem ważności decyzji środowiskowej.
Małgorzata Gajewska
rzecznik prasowy ZMID

# Maciek

31.08.2012 09:28

Ten projekt przyczyni się tylko do pogorszenia warunków życia w dzielnicy, potęgując ruch, hałas, spaliny i utrudniając poruszania się niezmotoryzowanym. Będzie to wyrzucanie ćwierć miliarda złotych w morze asfaltu. Liczę na to, że władze pójdą po rozum do głowy i wykreślą go z budżetu dopóki nie zostanie oczyszczony z radzieckiej myśli komunikacyjnej (drogi takie, by czołgi mogły bez przeszkód traktory omijać, a ludziska im się pod gąsienicami nie pałętały).

# Maciek2

06.09.2012 12:17

Maciek, lecz się. Nie każdy tak jak ty jeździ autobusem. Jakbyś 30 razy w miesiącu stał w korku przy przejeździe w Międzylesiu to wiedziałbyś o czym mówię. Dziwi mnie to tym bardziej że autobus górą nie przefrunie - tez swojej odstać musi. Apropos ruchu hałasu i spalin? O czym ty mówisz? Chciałbyś żeby ci stały odpalone samochody pod oknami twojego domu?

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA