REKLAMA

Wawer

inwestycje »

 

Budowa Żołnierskiej, Zwoleńskiej i Żegańskiej pod znakiem zapytania?

  23 marca 2012

alt='Budowa Żołnierskiej, Zwoleńskiej i Żegańskiej pod znakiem zapytania?'
Bardzo potrzebne inwestycje wypadły z najbliższych planów miasta. Przegrały z centralnym odcinkiem drugiej linii metra.

Przyglądając się co najmniej dziwnym terminom realizacji drogowych inwestycji, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że władze Warszawy popełniły fatalny strategiczny błąd planując ich zbyt dużo w tym samym czasie, a jednocześnie "zatkały" budżet miasta budową metra (które na centralnym odcinku niewiele da) przez co na wiele lat odłożono o wiele bardziej konieczne inwestycje w dzielnicach peryferyjnych.

REKLAMA

Zdaniem Wojciecha Tumasza, członka zarządu Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM), po zastoju inwestycyjnym lat 2004-2006 chciano nadrobić tamten czas i przy okazji pokazać, że można skuteczniej od poprzedników realizować inwestycje. W kilku przypadkach to się udało i budowy trwają, ale dla wielu inwestycji, w tym dla wawerskich, zabrakło pieniędzy w budżecie miasta. - Można powiedzieć, że przegrały z metrem, które bardzo obciąża budżet miasta. Za kwotę 4,1 mld zł, które pochłania metro, można zrealizować wszystkie "zamrożone inwestycje" i jeszcze wystarczyłoby funduszy na most Krasińskiego. Władze Warszawy popełniły błąd planując zbyt dużo kosztownych inwestycji w tym samym czasie -mówi Wojciech Tumasz.

W Wawrze szeroko zakrojone plany inwestycyjne dotyczyły m.in. ul. Żołnierskiej. Zakładano budowę dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku na odcinku od Chełmżyńskiej do granic miasta, bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Chełmżyńską, a także budowę dwóch środkowych wiaduktów w ul. Marsa nad torami kolejowymi. Obecnie prace te ujęte są w prognozie finansowej miasta od 2013 r., natomiast decyzja środowiskowa dla nich wygaśnie już w listopadzie tego roku.

Podobnie nierealnie wyglądają plany dla Zwoleńskiej i Żegańskiej, na których miały powstać jezdnie z dwoma pasami ruchu każda na odcinku od Mrówczej do Pożaryskiego oraz tunel pod ul. Patriotów. Te inwestycje miasto ujęło w prognozie finansowej od 2013 r., a decyzja środowiskowa dla nich jest ważna do maja 2014 r.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przyznaje, że wawerskie inwestycje wypadły z najbliższych planów. - Zostały wykreślone z prognozy finansowej ze względu na drastyczny spadek dochodów miasta, będący reperkusją kryzysu światowego - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. - Istnieje prawna możliwość przedłużenia terminu decyzji środowiskowej o kolejne dwa lata, o ile inwestycja jest etapowana - dodaje Gajewska, wskazując szansę na uniknięcie ponownego czasochłonnego zdobywania dokumentacji.

Co teraz począć?

Wkrótce w całej Warszawie skończy się ważność decyzji środowiskowych dla 12 planowanych wcześniej inwestycji.

Istnieje możliwość przedłużenia terminu decyzji o kolejne dwa lata, o ile inwestycja jest etapowana.
Wojciech Tumasz ma nadzieję, że władze miasta wytypują np. 4-5 z nich (Marynarska, obwodnica Pragi, Modlińska, ul. Tysiąclecia, Trasa Świętokrzyska, Żołnierska, Łodygowa, Grzybowska, Dolina Służewiecka, al. Wilanowska, Zwoleńska i Marywilska), dla których zdecydują się na złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji lub wniosku o przedłużenie ważności decyzji środowiskowej uzasadniając, że inwestycja będzie trwała etapowo.

Kup bilet

Bezradni radni

Które zostaną wybrane? Wiele będzie zależało od skuteczności radnych dzielnicy i jej przedstawicieli w radzie miasta. Wawerscy radni tymczasem rozkładają ręce i są rozżaleni polityką władz stolicy. - To inwestycje miejskie, wszystkim zależy na tym, żeby powstały, niestety od wielu lat są odkładane w czasie. Finansowanie zapewnia miasto, od którego jesteśmy w tej sprawie w pełni uzależnieni - mówi Paweł Kaszuba.

Wojciech Tumasz z SISKOM dodaje, że można też wystąpić o powtórne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko w ramach wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ale ta procedura jest najdłuższa i najkosztowniejsza.

Anna Sadowska

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# M. Gajewska

03.04.2012 12:08

Nie jest prawdą, że "nierealnie wyglądają plany dla Zwoleńskiej i Żegańskiej". Tak jak informowałam Panią, w budżecie miejskim zarezerwowana została kwota 240 mln zł na odszkodowania za grunty i budowę ulicy wraz z tunelem.
Decyzja środowiskowa musi być ważna do dnia złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, a nie do czasu zakończenia budowy. Wniosek zostanie złożony w przyszłym roku, przed upływem ważności decyzji środowiskowej.
Małgorzata Gajewska
rzecznik prasowy ZMID

# Maciek

31.08.2012 09:28

Ten projekt przyczyni się tylko do pogorszenia warunków życia w dzielnicy, potęgując ruch, hałas, spaliny i utrudniając poruszania się niezmotoryzowanym. Będzie to wyrzucanie ćwierć miliarda złotych w morze asfaltu. Liczę na to, że władze pójdą po rozum do głowy i wykreślą go z budżetu dopóki nie zostanie oczyszczony z radzieckiej myśli komunikacyjnej (drogi takie, by czołgi mogły bez przeszkód traktory omijać, a ludziska im się pod gąsienicami nie pałętały).

# Maciek2

06.09.2012 12:17

Maciek, lecz się. Nie każdy tak jak ty jeździ autobusem. Jakbyś 30 razy w miesiącu stał w korku przy przejeździe w Międzylesiu to wiedziałbyś o czym mówię. Dziwi mnie to tym bardziej że autobus górą nie przefrunie - tez swojej odstać musi. Apropos ruchu hałasu i spalin? O czym ty mówisz? Chciałbyś żeby ci stały odpalone samochody pod oknami twojego domu?

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy