Boernerowo na nowo? Wybierz jeden z trzech wariantów organizacji ruchu
23 stycznia 2017
Mnóstwo ulic jednokierunkowych, nowe przystanki tramwajowe i bezpieczni piesi - tak będzie wyglądało Boernerowo zgodnie z przygotowaną na zlecenie ratusza koncepcją.
"Ulica Ebro jedno- czy dwukierunkowa dla samochodów?". Dyskusja na ten temat trwa na Boernerowie od lat, jednak jeszcze nigdy nie przygotowano dla osiedla tak rozbudowanej koncepcji organizacji ruchu. W ubiegłym miesiącu inż.
Jak cenna jest bemowska Starówka?
Połamane chodniki, dziurawe jezdnie i inwazja samochodów - przedwojenne osiedle nie ma zbyt wiele szczęścia.
Marcin Banach, autor licznych projektów transportowych dla polskich i niemieckich miast, zajął się Boernerowem na zlecenie Urzędu Dzielnicy Bemowo. W ten sposób powstał 23-stronicowy dokument, zawierający diagnozę problemów osiedla i propozycje rozwiązań.
Zaburzony układ komunikacyjny
Jak zauważa Banach, oryginalnie Boernerowo miało niezwykle czytelny układ komunikacyjny z Kaliskiego jako kręgosłupem oraz Kleeberga, Westerplatte i Thommeego w roli żeber, czego pozostałością są np. szpalery drzew, zaprojektowane jako wyciszenie najruchliwszych ulic. Układ Boernerowa został zaburzony przez przebicie Ebro do Radiowej i przecięcie Thommeego. Kolejne problemy to brak uspokojenia ruchu na lokalnych ulicach, skutkujący wymuszaniem pierwszeństwa i zbyt szybką jazdą, "głośna" nawierzchnia z kostki i ogromny ruch generowany przez szkołę. Banach proponuje, by wdrożyć na Boernerowie zasady współczesnej polityki "zrównoważonej mobilności", zapisanej w strategicznych dokumentach Warszawy.
- W odniesieniu do obszarów o wyraźnych cechach osiedli mieszkaniowych sprowadza się ona do zagwarantowania niezbędnego dojazdu mieszkańcom, wraz z ograniczeniem dostępności siatki ulic lokalnych obszaru dla ruchu niezwiązanego z jego obsługą - pisze Banach. - Niejednokrotnie wiąże się to z koniecznością wydłużenia drogi dojazdu dla samych mieszkańców. Należy jednak pamiętać, że zwiększenie dystansu przemierzanego samochodem o kilkaset metrów pozostaje bez znaczenia w skali średniej dziennej rzędu kilkunastu kilometrów. Uczynienie z siatki ulicznej osiedla Boernerowo obszaru bez przelotu (wariant A) lub dróg jednokierunkowych z kierunkiem ruchu nieatrakcyjnym dla tranzytu (wariant B) usprawni ruch i w wielu przypadkach skróci też rzeczywisty czas jazdy. Będzie to naturalnym wynikiem wyeliminowania z obszaru osiedla ruchu obcego.
Osiedle dla mieszkańców, nie dla aut
Przygotowany przez inżyniera wariant A zakłada naprawienie układu transportowego Boernerowa m.in. za pomocą zamknięcia odcinka Ebro między Radiową a Kunickiego. Wariant B to wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na większości ulic osiedla bez ingerencji w układ drogowy.
- Dla wschodniej części Boernerowa arteriami będą ulice Kaliskiego i Radiowa, a przecznicami Westerplatte, Thommeego oraz Ebro - pisze Banach. - Stronami arterii sąsiadującymi z obszarem są wschodnia strona Kaliskiego i północna strona Radiowej. Dla kierunku obsługiwanego przez północny pas ulicy Radiowej, pierwszą z przecznic jest Ebro. Z definicji więc ulica ta powinna pełnić rolę wyjazdowej z obszaru. Z kolei Kunickiego powinna przenosić ruch od Westerplatte do Dostępnej. Wybór kierunku ruchu dla poszczególnych ulic obszaru będzie natomiast konsekwencją przedstawionych założeń.
Banach proponuje także budowę wyniesionych skrzyżowań, likwidację nadmiaru znaków drogowych, objęcie Laserowej strefą zamieszkania i docelowe zastąpienie kostki Bauma nawierzchniami z masy bitumicznej. Na niewykorzystanych powierzchniach jezdni powstałyby wyznaczone miejsca parkingowe dla mieszkańców.
Specjalista transportu przygotował również wnioski do Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich, których realizacja miałaby poprawić dojazd na Boernerowo komunikacją miejską. Proponuje on wydłużenie linii tramwajowej do Kleeberga i budowę nowego przystanku przy Thommeego. Chciałby także przesunięcia linii 122 na Kaliskiego i Kocjana oraz przedłużenia 105 na Stare Bemowo i Dworzec Centralny. Zmiany te miałyby zachęcić jak największą liczbę osób do odstawienia samochodu.
(dg)
.