W 2015 r. mieszkańcy Jelonek masowo zażądali pozostawienia linii 184 na Powstańców Śląskich. Dziś kursuje ona przez Deotymy i Elekcyjną.
Dlaczego bez powiadomienia i konsultacji z mieszkańcami Jelonkom odebrano możliwość poruszania się autobusem bez przesiadki na Młociny lub Szczęśliwice? Mieszkańcy już raz walczyli o nieodbieranie autobusu linii 184. Zakończyło się to sukcesem. Niestety w grudniu Jelonkom "odłączono" linię 184.
3,5 mln zł rocznie na autobus dublujący tramwaj
Niedawno mieszkańcy Bemowa wywalczyli pozostawienie linii 184, dublującej tramwaje na długości 8,5 km. Sprawdziliśmy, ile to kosztuje.
Wyrażam duży niepokój, iż ZTM realizując swój poprzedni plan po cichu wykluczył 184.
Czytelnik
Odpowiada Magdalena Potocka, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego
Na początku muszę wyjaśnić, że zmiana trasy 184 nie odbyła się "bez powiadomienia". Miesiąc przed wprowadzeniem zmian związanych z rozpoczęciem budowy zachodniego odcinka drugiej linii metra (zmiana trasy linii 184 jest z tym związana) powiadomiliśmy pasażerów o planowanych zmianach w komunikacji miejskiej. Informacja została zamieszona na naszej stronie i przekazana dziennikarzom, a w środkach komunikacji miejskiej były dystrybuowane ulotki informacyjne.
Jak wspomniałam wcześniej, zmiana trasy wynikała z rozpoczęcia budowy zachodniego odcinka drugiej linii metra. Przygotowując się do tego ZTM musiał wziąć pod uwagę następujące uwarunkowania:
całkowite zamknięcie Górczewskiej w rejonie budowanej stacji "Młynów", pomiędzy Płocką i al. Prymasa Tysiąclecia
ograniczenie ruchu kołowego na Górczewskiej w rejonie budowanej stacji "Księcia Janusza", pomiędzy Deotymy i Wola Parkiem, z całkowitym zamknięciem wjazdu w Ciołka, Jana Olbrachta i Księcia Janusza
wprowadzenie priorytetu dla komunikacji miejskiej (wydzielone pasy dla autobusów) na ulicach prowadzących z Bemowa do Śródmieścia: Górczewskiej, Elekcyjnej, Ordona, Kasprzaka i Prostej (do ronda Daszyńskiego)
zamknięcie w kolejnym etapie Płockiej pomiędzy Wolską i Kasprzaka (budowana stacja "Płocka")
brak jakichkolwiek rezerw taborowych.
W efekcie został opracowany układ tras objazdowych, który w największym możliwym stopniu minimalizuje utrudnienia wynikające z budowy metra:
wycofanie z Jana Olbrachta 154, 155, 197 i 520, przy jednoczesnym wycofaniu 154 i 197 z Redutowej. Oparcie obsługi osiedli zlokalizowanych w rejonie tych ulic na komunikacji autobusowej obsługującej relację: Redutowa (od Wolskiej) - Jana Olbrachta (do pętli "Znana"). W tej relacji nie kursowała wcześniej żadna linia autobusowa, dlatego do jej obsługi musiały zostać skierowane istniejące linie na zmienionych trasach. Trasą pojechały linie 155 i 167.
skrócenie trasy 167 od strony Siekierek i skierowaniu jej do pętli "Znana" oraz wycofanie 184 z Powstańców Śląskich (odc. Wrocławska płn. - Połczyńska) i skierowaniu jej między Bielanami a Ochotą wzdłuż dotychczasowej trasy 167 (z częstotliwością zwiększoną do poziomu częstotliwości 167). Zmiany te były podyktowane bardzo długą trasą 167 (z Siekierek przez Mokotów, Ochotę, Wolę i Bemowo na Chomiczówkę, co skutkowało opóźnieniami wynikającymi z utrudnień w ruchu) oraz dublowaniem się trasy 184 na bardzo długim (9 km) odcinku z trasą 11 (w efekcie zdecydowanie zmniejszyła się liczba pasażerów, następnie częstotliwość - do 30 min, co jednak było niewystarczające dla potrzeb pasażerów na odcinku al. Reymonta - Kasprowicza oraz al. Prymasa Tysiąclecia - Dw. Zachodni - Szczęśliwicka).
wydłużenie trasy linii 121 z Chomiczówki do Nowego Bemowa, przy jednoczesnym zapewnieniu po wycofaniu z Chomiczówki linii 167 połączenie tego osiedla z Nowym Bemowem (w tym z centrum handlowym) oraz z kursującymi Powstańców Śląskich liniami tramwajowymi i z linią 184 na nowej trasie..