Bielany kontra Łomianki
26 października 2007
Węzeł na Młocinach dzieli mieszkańców Bielan i Łomianek.
Sprawa mostu Północnego, który połączy Bielany z Białołęką, żywo interesuje także mieszkańców Łomianek. "Echo" ujawniło bowiem jeszcze przed wakacjami, że w obecnym projekcie przeprawy nie będzie uwzględniony węzeł z nadwiślańską obwodnicą Łomianek, o którą walczy silna grupa mieszkańców podwarszawskiej gminy. Nie chcą, żeby trasa S7 przecięła ich miasto na pół (do tego doszłaby jeszcze trasa mostowa z Jabłonny).
Wciąż toczy się walka o referendum w sprawie przebiegu S7. Co prawda woje-woda mazowiecki Jacek Sasin przekonuje, że węzeł mostu z trasą nadwiślańską będzie można dobudować, jeśli ten wariant zostanie wybrany, jednak takie zapew-nienie nie uspokaja mieszkańców.
Na bielańskich konsultacjach pojawił się więc prezes łomiankowskiego stowa-rzyszenia Ochrony przed Powodzią i Zagrożeniami Komunikacyjnymi Bronisław Kondratowicz, by osobiście zapytać przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich i pro-jektantów mostu o możliwość takiego połączenia. Projektanci tłumaczyli, że trasa mostowa jest tak pomyślana, żeby była możliwość podłączenia do niej nowych dróg. Kierownik wydziału mostów w ZDM Andrzej Marecki był jednak mocno zdziwiony wizją trasy nadwiślańskiej. Zupełnie jakby słyszał o niej pierwszy raz. A przecież decyzja w sprawie przebiegu S7 jeszcze nie zapadła i wciąż możliwy jest wariant nad Wisłą!
- ZDM i projektanci powinni przeprowadzić badanie opinii społecznej także w Łomiankach - powiedział "Echu" po zamieszaniu podczas bielańskich konsultacji Grzegorz Porowski, prezes Stowarzyszenia Ochrony Puszczy Kampinoskiej, dzia-łający w Łomiankach na rzecz referendum w sprawie przebiegu trasy S7. Takiego badania jednak nie uwzględniono.
Zawikłana dla mieszkańców Łomianek sprawa jest jasna dla władz Bielan. Mó-wią zdecydowane "nie" trasie nadwiślańskiej. - Z punktu widzenia Bielan nie jest ona możliwa. Trasa wkroczyłaby w cenne przyrodniczo obszary i w osiedla miesz-kaniowe - powiedział na spotkaniu burmistrz dzielnicy Zbigniew Dubiel. Poparły go głosy z sali, chciano zakrzyczeć mieszkańca Łomianek. Nie była to pierwsza dekla-racja Bielan w tej sprawie. Jeszcze za czasów poprzedniej kadencji rada podjęła uchwałę negatywnie opiniującą wariant nadwiślański. Z kolei były burmistrz Bielan, szef PiS w stolicy Maciej Więckowski jest zdania, że wariant nadwiślański jest lepszy i to rozwiązanie popiera.
- Łomianki powinny interesować się swoim mostem, a nie wyznaczać trasy na terenie Bielan - komentowali w rozmowach z dziennikarzami "Echa" mieszkańcy Bielan. Niestety synchroniczne planowanie dróg na terenie aglomeracji warszaw-skiej wciąż kuleje, czego efektem są potem takie problemy, jak opisywany.
Poza kwestią węzła na Młocinach, mieszkańców Bielan interesowały: ochrona przed hałasem (wyciszenie ekranami dźwiękochłonnymi), sposób poruszania się po trasie mostowej, ścieżki rowerowe i objazdy na czas budowy. Te ostatnie mają powstać zgodnie z sugestiami ludzi. Do konsultowania projektu ścieżek rowerowych zostało zaproszone stowarzyszenie Zielone Mazowsze.
Mieszkańcy pytali też o wyciszenie trasy szybkiego tramwaju. Ma ona być tak-że obudowana ekranami. Tramwaj ma połączyć końcową stację metra przy hucie z Białołęką. Wiadomo już, że na trasie mostowej są planowane przystanki przy Fary-sa, Świderskiej, Myśliborskiej i przy projektowanej ulicy na Białołęce. Dalej trasa będzie prowadzić w kierunku Nowodworów.
Mz