Biedronka ma 25 lat. Jak zmieniła Warszawę?
25 sierpnia 2020
Minęło ćwierć wieku, od kiedy Mariusz Świtalski otworzył w Poznaniu pierwszy sklep z wesołym owadem w logo. A jak handlowy gigant zapisał się w historii Warszawy?
Po 25 latach obecności na rynku Biedronka jest bez wątpienia jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, a dla wielu osób wręcz synonimem marketu z niskimi cenami. Wszystko zaczęło się w stolicy Wielkopolski, gdzie przedsiębiorca Mariusz Świtalski otworzył sklep przy ulicy Newtona. Rok później Biedronka pojawiła się na warszawskim Mokotowie, przy Modzelewskiego, a w roku 1997 sieć została zakupiona przez portugalską firmę Jeronimo Martins.
Biedronka podbija Warszawę
Jak wyliczyła dr Magdalena Fuhrmann z Zakładu Geografii Miast i Organizacji Przestrzennej UW, przez pierwszych 13 lat obecności w Warszawie sieć otwierała rocznie od jednego do pięciu sklepów, głównie w zewnętrznych dzielnicach. W roku 2011 rozpoczęła się prawdziwa inwazja, trwająca praktycznie do dziś. Biedronka otwiera w Warszawie nawet kilkanaście marketów w ciągu jednego roku, pojawiając się nawet w najdroższych lokalizacjach.
W 2014 roku oburzenie części warszawiaków wywołała informacja o planowanym otwarciu Biedronki na Nowym Świecie. Przeciwnicy marketu zakładali, że sieć wywiesi na jednej z najładniejszych ulic w Polsce swoje charakterystyczne, żółte logo, a niektórzy uważali wręcz, że... na Trakcie Królewskim "nie wypada" robić zakupów w tanim sklepie spożywczym. Oburzenie szybko ucichło, gdy okazało się, że Biedronka na rogu Nowego Światu i Świętokrzyskiej jest niemal niezauważalna.
W kinie i pod ziemią
Do podobnej burzy w szklance wody doszło dwa lata później, gdy Biedronka pojawiła się przy skrzyżowaniu al. "Solidarności" i al. Jana Pawła II, w miejscu zamkniętego w 2014 roku kina Femina. Nad wejściem do marketu pozostał dobrze znany warszawskim kinomanom neon, a w przedsionku urządzono niewielką wystawę historyczną.
Trzecią Biedronką, którą można uznać za działającą w zaskakującym miejscu, jest otwarty w tym miesiącu market przy rondzie Daszyńskiego. Sklep portugalskiej sieci działa w podziemnym pasażu handlowym pod wieżowcem The Warsaw Hub, połączonym ze stacją metra bezpośrednim przejściem o futurystycznej architekturze.
25 lat Biedronki
- Rok jubileuszu to dobry czas na kolejne zmiany, dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowych uniformów z myślą o naszych pracownikach i klientach - mówi Zbigniew Jaszkowski, dyrektor operacyjny w warszawskim regionie sieci. - Bez nich Biedronka nie mogłaby dziś świętować sukcesu. Nowe stroje wprowadzane są stopniowo w różnych regionach Polski. Teraz przyszedł czas na Warszawę.
Nowa odzież to czerwone i czarne koszulki polo, czerwone bezrękawniki z membraną, rozpinane bluzy, czarne fartuchy z biedronkowymi kropkami i antracytowe koszule dla kierowników. Od poniedziałku 24 sierpnia stroje w takiej kolorystyce obowiązują we wszystkich warszawskich Biedronkach.
(dg)