REKLAMA

Białołęka

drogi »

 

Będzie kompromis w sprawie Traktu Nadwiślańskiego?

  6 maja 2013

alt='Będzie kompromis w sprawie Traktu Nadwiślańskiego?'

Jaka będzie przyszłość Traktu Nadwiślańskiego? Ostatnio w białołęckim ratuszu zawrzało na wieść o tym, że Mennica Polska wystąpiła do władz miasta o wykreślenie go ze Studium. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że osiągnięto kompromis.

REKLAMA

Trakt "od zawsze" miał być domknięciem prawobrzeżnego ciągu ulic wzdłuż Wisły. Po stronie lewej rolę tę spełnia Wisłostrada, po prawej zaś częściowo ciąg ulic: Wał Miedzeszyński, Wybrzeże Szczecińskie i Wybrzeże Helskie. Jednak ta ostatnia ulica pod mostem Gdańskim nagle urywa się i odcinki dojazdowe łączą ją z ulicami Jagiellońską i Starzyńskiego.

- W Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy trasa Traktu Nadwiślańskiego zawsze była umieszczona - mówi wiceburmistrz Białołęki Piotr Smoczyński. - Trakt zaplanowany jest na zachód od ul. Modlińskiej przez Piekiełko, potem nad Kanałem Żerańskim do Elektrociepłowni Żerań, dalej między ul. Jagiellońską a Wisłą i pod mostem Gdańskim łączy się z Wybrzeżem Helskim. To miała być trasa alternatywna dla ciągu ulic Modlińska-Jagiellońska. W Studium taka trasa była cały czas i nikt jej nie kwestionował do chwili, gdy Mennica Polska kupiła tereny na wysokości FSO, na zachód od ulicy Jagiellońskiej - wyjaśnia Smoczyński.

Mennica zbuduje duże osiedle

Jak informuje rzeczniczka Mennicy Polskiej S.A. Magda Sikorska w oficjalnym komunikacie "celem inwestora jest rewitalizacja ważnej części dzielnicy Praga Północ, dostarczenie nowoczesnej substancji mieszkaniowej, usługowej i handlowej. Zależy nam na przyciągnięciu nowych mieszkańców na prawą stronę Wisły poprzez stworzenie dobrych warunków życia po przystępnej cenie. Budowa autostrady nad rzeką to pomysł rodem z lat 70., kiedy mogło się wydawać, że Żerań będzie drugim Detroit".

Wniosek o wykreślenie Traktu ze Studium wcale nie musi dziwić, gdyż wiele lat temu władze Białołęki same "skróciły" tę trasę tylko do ul. Światowida uznając jej dalszy przebieg za bezcelowy. Najważniejsze jest to, aby zachować rezerwę pod drogę. To właściwie jedyna alternatywna trasa północ-południe w pobliżu Modlińskiej - mówi Roszak.

Aby zyskać większą siłę argumentacji, przedstawiciele Mennicy posłużyli się firmą TransEko. - Jej szef, dr inż. Andrzej Brzeziński usiłował przekonywać nas, że w związku z rozwojem i rozbudową Tarchomina i Nowodworów, ruch na ul. Jagiellońskiej będzie malał. Było to dla mnie kuriozalne stwierdzenie - podkreśla wiceburmistrz Smoczyński. - Dr Brzeziński stwierdził to na podstawie swoich badań i przewidywań, i dodał, że ruch należy kanalizować w ten sposób, aby go doprowadzać do obwodnic i tras okrężnych wokół miasta. Tylko gdy pan dr Brzeziński powie mi, w którym roku będzie zbudowana obwodnica Warszawy, to będziemy mówić o konkretach. Na razie to ja tego nie widzę - podsumowuje wiceburmistrz Smoczyński.

Dr inż. Andrzej Brzeziński w oficjalnym piśmie do naszej redakcji stwierdził, że "analizy docelowego kształtu systemu transportowego Warszawy siłą rzeczy (...) dotyczą długoterminowego planowania. Wymusza to zakładanie rozpatrywania zasadności budowy trasy Traktu Nadwiślańskiego na tle planowanego rozwoju układu drogowego, w tym przede wszystkim tras obwodnicowych. Tym bardziej że to budowa takich tras, a nie budowa Traktu Nadwiślańskiego została ujęta na liście priorytetowych celów systemu transportowego m.st. Warszawy."

Wstąp do księgarni

SISKOM też krytyczny

O próbach wykreślenia Traktu ze Studium krytycznie wypowiada się przedstawiciel Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM). - Trakt Nadwiślański jest drogą, która jest bardzo potrzebna - mówi Jakub Adamski. - Ma zapewnić lokalną obsługę terenów, które obecnie rozwijają się i zamieniają z przemysłowych na mieszkaniowo-usługowe. To nie będzie druga Trasa Siekierkowska, tylko zwykła miejska ulica, więc nie rozumiem prób jej wykreślenia. Nie dziwią mnie zabiegi władz dzielnicy Białołęka, ponieważ Trakt w przyszłości połączy ją z resztą Pragi. Nawet skrzyżowanie ul. Myśliborskiej z trasą mostu Północnego ma m.in. taki kształt, bo zaplanowano tam włączenie Traktu Nadwiślańskiego. Bardzo ważne jest, aby droga pozostała w planach. Dziś może Trakt nie jest priorytetem dla miasta, ale wkrótce będzie - stwierdza Adamski.

- Za pozostawieniem Traktu w studium opowiada się wiele osób - mówi radny Białołęki Waldemar Roszak. - Najważniejsze jest to, aby zachować rezerwę pod drogę. To właściwie jedyna alternatywna trasa północ-południe w pobliżu Modlińskiej. Na razie wygrano bitwę, ale jeszcze nie wojnę. Wojna będzie wygrana, gdy rada miasta ostatecznie zachowa Trakt w Studium. Na razie komisja ładu przestrzennego podjęła decyzję, aby przyjąć zmiany Studium w zakresie Traktu takie, jakie proponowaliśmy, czyli zachować rezerwę, ale zostawić tę drogę w klasie Z, a nie G - mówi Roszak.

Klasa G (główna), to np. ul. Płochocińska, czyli droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, z ograniczoną liczbą skrzyżowań i bez skomplikowanych skrzyżowań wielopoziomowych. Przykładem drogi klasy Z (zbiorcza), może być ul. Światowida, czyli droga z jednym pasem ruchu w każdą stronę, o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.

Z przyjętego rozwiązania zadowolony jest wiceburmistrz Piotr Smoczyński. Podkreśla też, że nie wszyscy mieszkańcy prawobrzeżnej Warszawy są zainteresowani przejazdem na lewą stronę Wisły. - Wiele osób pracuje po tej stronie - stwierdza.

REKLAMA

Droga przez Piekiełko

Na zachowaniu alternatywnego ciągu komunikacyjnego w stosunku do Jagiellońskiej skorzystają nie tylko mieszkańcy Białołęki, ale również nowi mieszkańcy osiedla, które będzie budowała Mennica. - Pamiętajmy o tym, że na terenie Białołęki, a ściślej Piekiełka, Trakt Nadwiślański oprócz funkcji wyprowadzenia ruchu poza dzielnicę, na południe Warszawy, ma także walor komunikacji wewnętrznej. Dziś jedynym dojazdem z Piekiełka na Tarchomin, gdzie są szkoły, przychodnie i urzędy, jest ul. Myśliborska, bo tylko ona w tej chwili przebija się pod trasą mostu Północnego - mówi Piotr Smoczyński. - Aż się prosi, aby powstała jakaś droga przez środek Piekiełka. Studium to przewiduje i grzechem byłoby z tego rezygnować. A jeżeli ta droga będzie miała kontynuację na południu, to zyska na tym również Modlińska. Ponadto Trakt Nadwiślański, jako droga zbiorcza, mógłby doprowadzać mieszkańców do przyszłego mostu Krasińskiego. Ja trzymam się tej koncepcji i staram się, aby o niej nie zapomniano przy zmianach Studium - zaznacza Piotr Smoczyński. - Mennica Polska chyba przyjęła do wiadomości, że tej drogi całkowicie wyeliminować się nie da i jako droga zbiorcza będzie musiała w planach pozostać.

REKLAMA

Kiedy pojedziemy Traktem?

Jeżeli Trakt zostanie wykreślony ze Studium, to plany miejscowe, które będą powstawały na jego bazie, też go nie uwzględnią. Wtedy można będzie zapomnieć o Trakcie, bo żadnemu deweloperowi nawet do głowy nie przyjdzie, żeby zachować rezerwę pod jego budowę. W sytuacji, gdy studium go zachowa, wszystkie następne akty prawne, czyli plany miejscowe, będą musiały go uwzględniać i powinny być do tego dostosowywane warunki zabudowy. Jest więc szansa, że Trakt jednak powstanie.

Trudno przy tej okazji nie zapytać o terminy i finansowanie. - Jako dzielnica możemy liczyć na fundusze unijne tylko za pośrednictwem władz Warszawy - mówi wiceburmistrz Smoczyński. - Droga będzie budowana przez miasto. Kiedy? Tego nie wiem. To jest następny etap. Dla Białołęki ważne jest w tej chwili pozostawienie możliwości budowy Traktu. Jak to będzie załatwione, to potem przyjdzie czas i miejsce na walkę o pieniądze.

Sławomir Bączyński

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# pec

06.05.2013 14:32

O, i z rysunku można się dowiedzieć, że GTC będzie budować centrum handlowe z supermarketem TESCO :-) . Gratuluję znajomości tematu.

# z Dąbrówki

06.05.2013 14:38

Jeśli dobrze pamiętam, to Trakt Nadwiślański wg planów łączy się z Myśliborską, a nie mija o pół kilometra jak na mapce.

# KOSMOS

06.05.2013 14:59

A co Ci po Twojej pamięci ?
Nowe wraca ;-)

REKLAMA

# qwerty

06.05.2013 15:12

a gdzie ta mapa?

 tarantula01

07.05.2013 00:40, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 07.05.2013 00:40

Śledząc działania władz dzielnicy z lat poprzednich:
http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotowe/zarzadzenia_uchwaly/Uchwaly/Rada_Dzielnicy/Bialoleka/default.htm?WSprawie=studium&Dzielnica=2&TypAktu=2&Organ=3&Rok=2006
nie jest prawdziwe zdanie:
"Wniosek o wykreślenie Traktu ze Studium wcale nie musi dziwić, gdyż wiele lat temu władze Białołęki same "skróciły" tę trasę tylko do ul. Światowida uznając jej dalszy przebieg za bezcelowy."
Przebieg traktu zmieniły władze miasta nie licząc się ze zdaniem, wtedy już, dzielnicy.
Pozdrawiam

 tarantula01

07.05.2013 00:40, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 07.05.2013 00:40

Śledząc działania władz dzielnicy z lat poprzednich:
http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotowe/zarzadzenia_uchwaly/Uchwaly/Rada_Dzielnicy/Bialoleka/default.htm?WSprawie=studium&Dzielnica=2&TypAktu=2&Organ=3&Rok=2006
nie jest prawdziwe zdanie:
"Wniosek o wykreślenie Traktu ze Studium wcale nie musi dziwić, gdyż wiele lat temu władze Białołęki same "skróciły" tę trasę tylko do ul. Światowida uznając jej dalszy przebieg za bezcelowy."
Przebieg traktu zmieniły władze miasta nie licząc się ze zdaniem, wtedy już, dzielnicy.
Pozdrawiam

REKLAMA

# były radny

07.05.2013 08:11

A ja pamietam, jak za tym lobbowali radni gminy na początku lat 2000.

# ktoś

07.05.2013 12:56

Tacy wpływowi ci dawni radni, ze w 2006 r. doprowadzili do wyrzucenia Traktu pomiędzy modlińską, a Światowida? Czemu ich nie wybrano ponownie?
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024