Aktywiści proponują: płatne parkowanie na Bielanach
13 maja 2019
Propozycja ustawienia w naszej dzielnicy parkometrów pojawia się coraz częściej. Najdalej idącą koncepcję zgłosiło stowarzyszenie Miasto Jest Nasze.
O parkometrach na ulicach Bielan mówi się co najmniej od marca 2012 roku, czyli od czasu otwarcia mostu Skłodowskiej-Curie. Dzięki niemu w kierunku stacji metra Młociny ruszyły tysiące osób - zarówno pasażerów autobusów (a później także tramwajów), jak i kierowców. Gdy otwierano podziemną kolej, parking P+R przy Nocznickiego oferował 1010 miejsc.
Pierwsza strefa płatnego parkowania na Bielanach. Mieszkańcy oburzeni
Władze uniwersytetu chciałaby ustawienia szlabanów na drogach, które... nie są jego własnością.
Dziś jest ich 1493, a jeśli dodamy P+R Wawrzyszew - 1573. Choć na rozbudowę poświęcono już pasy zieleni na Kasprowicza i trasie Wittek (mostu Skłodowskiej-Curie), problem nie został rozwiązany. Uliczki Wrzeciona, Wawrzyszewa i Starych Bielan wciąż są zastawione samochodami spoza dzielnicy.
Aktywiści za parkometrami...
Choć miasto rozbudowuje się w szybkim tempie, strefa płatnego parkowania była rozszerzane po raz ostatni sześć lat temu. Jej północną granicą jest dziś ulica Słomińskiego, tj. rejon Dworca Gdańskiego i Arkadii. Miasto Jest Nasze proponuje ustawienie parkometrów w kilku nowych dzielnicach, w tym na Żoliborzu i Bielanach.
Jak wynika z przygotowanej przez aktywistów mapy, płatnym parkowaniem objętych byłoby pięć bielańskich osiedli: Ruda, Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Wrzeciono. Granice strefy wyznaczałyby Podleśna, Marymoncka, Zgrupowania AK Kampinos, Nocznickiego, Wólczyńska i Broniewskiego. Za pozostawienie auta płacilibyśmy zatem nie tylko przy stacjach metra, ale też na Żeromskiego, al. Zjednoczenia, Przybyszewskiego, Sokratesa czy Przy Agorze. Bezpłatne pozostałoby parkowanie na Piaskach, Chomiczówce, Młocinach i w sąsiedztwie stadionu Hutnika.
...i droższym abonamentem
Rozszerzenie strefy płatnego parkowania to tylko jeden z elementów pomysłu, który MJN nazwał "Nowym Ładem Parkingowym". Pozostałe to m.in. podniesienie opłat w centrum do ceny rynkowej (z 3 zł/h do ok. 6 zł/h), wydłużenie godzin płatnego parkowania do 20:00, podniesienie ceny abonamentów mieszkańca do 120 zł rocznie za pierwsze auto i 2400 zł za drugie oraz zwiększenie kary do 225 zł.
Warszawski ratusz nie odniósł się do propozycji aktywistów. W najbliższych tygodniach Zarząd Dróg Miejskich chciałby zlecić przygotowanie projektu organizacji ruchu, na podstawie którego możliwe byłoby rozszerzenie strefy płatnego parkowania na Woli i Pradze. O Bielanach na razie nie ma mowy.
(dg)
.