Zmiana planów na Światowida. Dwie jezdnie w Winnicy
7 listopada 2017
Urzędnicy zmienili zdanie w sprawie głównej ulicy Tarchomina po raz czwarty w ciągu czterech lat.
Ile pasów ruchu powinna mieć najważniejsza ulica Tarchomina i Nowodworów, a w przyszłości - także Winnicy? Między Modlińską a Traktem Nadwiślańskim Światowida ma dziś cztery pasy, co jest efektem przebudowy wykonanej i sfinansowanej przez firmę GTC przy okazji budowy Galerii Północnej. Dalej na północ ulica ma już dwa pasy a kończy się na pl. Światowida, zaraz za skrzyżowaniem z Dzierzgońską. Stamtąd można dojechać do Winnicy wyłożoną kocimi łbami i ciemną Poetów.
Miało być szeroko...
Jeśli ZTM zrealizuje aktualne plany, układ pasów na Światowida będzie w najbliższych latach wyglądać następująco: przy Galerii Północnej - cztery, do Strumykowej - dwa, dalej na północ - ponownie cztery. Na planach Warszawy z lat 90. Światowida była konsekwentnie rysowana jako dwujezdniowa arteria, biegnąca wielkim łukiem od Modlińskiej do Modlińskiej. Jeszcze w 2014 roku w planach była jej rozbudowa z dwóch do sześciu pasów ruchu, która miała być prowadzona równolegle z budową torów tramwajowych.
...i będzie szeroko...
Po proteście części mieszkańców projekt trafił do kosza. Od tej pory mówiło się już o czterech pasach ruchu. Mówiło się coraz ciszej, bo podczas przedłużania linii tramwajowej powstały odcinki dróg rowerowych i latarnie, które już na pierwszy rzut oka kolidują z ewentualną drugą jezdnią.
...ale tylko w Winnicy?
Jak informuje branżowy portal transport-publiczny.pl, Zarząd Transportu Miejskiego zamierza budować na północ od Strumykowej nie tylko tory tramwajowe, ale też dwie jezdnie naraz.
- W większości nowy odcinek biegnie przez teren, na którym nie ma istniejącej drogi, więc naturalna jest budowa zgodnie z zakresem projektu, obejmującego tramwaj i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - Opracowanie dwóch odrębnych projektów, uwzględniających najpierw jedną jezdnię a potem układ docelowy, oraz budowa w dwóch etapach, byłoby rozwiązaniem droższym.
Jeśli ZTM zrealizuje aktualne plany, układ pasów na Światowida będzie w najbliższych latach wyglądać następująco: przy Galerii Północnej - cztery, do Strumykowej - dwa, dalej na północ - ponownie cztery.
Trwa projektowanie
W sierpniu ZTM podpisał umowę na zaprojektowanie skrzyżowania Światowida z Modlińską, które powstanie w Winnicy. Firma Meritum Projekt z Katowic otrzyma za swoje usługi 700 tys. zł. W trakcie opracowywania jest także projekt torów między Nowodworami a Winnicą i nowego, dwujezdniowego odcinka Światowida.
(dg)