Złote klamki kontra beton. Jak powinno wyglądać metro?
27 czerwca 2017
"Złoty dach? Bemowo to nie Dubaj" - po zaprezentowaniu wizualizacji stacji Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska spotkaliśmy się m.in. z takimi komentarzami.
Chodzi o wykonany z miedzi dach w kolorze złota, który powstanie nad węzłem przesiadkowym, planowanym w miejscu pętli tramwajowo-autobusowej obok osiedla Górczewska. Zgodnie z wynikami konkursu stacja Lazurowa, podobnie jak dwie ostatnie na II linii metra (Chrzanów i Połczyńska) zostaną zaprojektowane przez AMC i Biuro Projektów "Metroprojekt". AMC to pracownia Andrzeja M.
Tak zmieni się "Os. Górczewska". 2395 dni do otwarcia metra
AMC i Biuro Projektów "Metroprojekt" wygrały konkurs na trzy ostatnie stacje II linii. Podziemną kolej dla Chrzanowa zaprojektuje Andrzej M. Chołdzyński...
Chołdzyńskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych polskich architektów. Projektował on m.in. stacje na odcinku od Dworca Wileńskiego do Ronda Daszyńskiego, które wielu warszawiaków uznało za zbyt kolorowe i krzykliwe.
W ogłoszonym przez warszawski samorząd konkursie jedynym konkurentem Chołdzyńskiego i Metroprojektu była firma ILF Consulting Engineers Polska. Zaprojektowała ona budowane właśnie stacje na Pradze i Targówku a obecnie pracuje nad trzema kolejnymi, które powstaną na Zaciszu i Bródnie.
Dzięki opublikowanym przez ILF wizualizacjom stacji Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska możemy przekonać się, jak zachodni odcinek metra wyglądać nie będzie. Gdyby wynik konkursu był inny, zamiast "złotego dachu" przy skrzyżowaniu Górczewskiej z Lazurową mielibyśmy zadaszenie z betonu i szkła, osłaniające nie tylko schody, ale też nieduży parking dla rowerów. Można zaryzykować stwierdzenie, że w porównaniu z pomysłami Chołdzyńskiego propozycje ILF były mniej... charakterystyczne.
Rozwiązania architektoniczne zadecydowały o wyniku konkursu tylko w 20%. Sąd konkursowy pod przewodnictwem naczelnej architekt Warszawy Marleny Happach brał pod uwagę także walory eksploatacyjne, minimalizację oddziaływania na środowisko, powiązania stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej, program i rozwiązania technologiczne stacji techniczno-postojowej w Morach i walory konstrukcyjno-technologiczne oraz oczywiście cenę. Jej wpływ na wynik konkursu był największy, ale nie kluczowy - wynosił 30%.
(dg)
.