Zlikwidowali autobus po trzech latach. Czy 314 musi wrócić?
13 września 2016
Likwidacja linii na Tarchominie wywołała gorącą dyskusję, ale osoby podpisujące petycję zmieściłyby się w dwóch autobusach.
- Linia 314 umożliwiała bezpośrednie i szybkie dotarcie dzieciom do zespołu szkół przy Van Gogha - pisze radna Ewa Gajewska w petycji o przywrócenie 314. - Korzystali z niej również rodzicie odwożący dzieci do przedszkola przy Porajów. Zmiana trasy 516 nie odpowie na potrzeby mieszkańców, np. dzieci zamieszkałe przy Odkrytej nie dojadą do szkoły podstawowej przy Erazma z Zakroczymia.
Od 31 sierpnia petycję poparło 140 osób. Z inicjatywy radnego Filipa Pelca w siedzibie ZTM przy Żelaznej 61 (przystanek "Mennica") odbędzie się w środę o 10:00 spotkanie w tej sprawie. Chętni do udziału proszeni są o kontakt pod adresem filippelc4@gmail.com.
Dlaczego zlikwidowano 314? Zapytaliśmy o to Zarząd Transportu Miejskiego.
Odpowiada Wiktor Paul, rzecznik ZTM
Po uruchomieniu linii tramwajowej do pętli "Tarchomin Kościelny" zainteresowanie pasażerów linią 314 istotnie się zmniejszyło. Część osób korzystających wcześniej z przejazdu łączonego 314 + 2, korzysta obecnie od razu z 2 na wydłużonej trasie lub podróżuje z przesiadką 516 + 2. Wielokrotnie przeprowadzane pomiary pokazywały, że o ile w kilku kursach w szczycie porannym przed dojazdem do przystanku "Świderska" napełnienie autobusów 314 osiągało wyższe wartości, to w kursach w szczycie popołudniowym napełnienie nie przekraczało 10 osób na kurs, a pojemność autobusu w zależności od typu wynosi 80-100 miejsc. Do ZTM wpływały też wnioski od mieszkańców w sprawie skierowania linii 516 obecną trasą w celu ułatwienia dojazdu z przystanku "Pancera".
Jednocześnie z zawieszeniem kursowania 314 linia 516 została skierowana ulicami Mehoffera, Świderską i Ćmielowską. Tym samym pasażerom korzystającym z 314 i przesiadającym się do 2 i 17 zapewniliśmy możliwość korzystania z 516, zapewniającego dojazd do tych samych linii tramwajowych. Warto zauważyć, że w przypadku przesiadki z 314 do linii tramwajowych na przystanku "Świderska" konieczne było pokonanie znacznej różnicy poziomów, obecnie zaś przesiadka z 516 na przystanku "Tarchomin" wymaga przejścia między przystankami jedynie ok. 100 m, w tym przekroczenia już nie dwóch, a jednej jezdni (Ćmielowskiej). Ponadto w szczycie porannym pasażerowie przesiadający się z 516 na przystanku "Tarchomin" mają do dyspozycji kursujące w kierunku Śródmieścia tramwaje znacznie mniej napełnione, niż miało to miejsce przy przesiadce z 314 na przystanku "Świderska".
Od 22 sierpnia częstotliwość kursowania 516 w szczycie została zwiększona z 15 min do 12 min, co uzupełniło podaż miejsc po 314. Ze względu na trasę objazdową na Nowodworach oraz w rejonie ratusza Białołęki ostateczna trasa 516 zostanie wprowadzona po zakończeniu tych utrudnień.
(dg)