REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Zbadaj się! Zostań w grze!

  13 czerwca 2005

Od 14 czerwca 2005 roku będzie można w Warszawie wykonać bezpłatny test na obecność we krwi wirusa HCV, powodującego wirusowe zapalenie wątroby typu C (WZW C).

REKLAMA

Bezpłatne badania są kolejnym etapem ogólno-polskiej kampanii społeczno-edukacyjnej pod hasłem: "Zostań w grze!". Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zagrożeń zwią-zanych z WZW C zwanym przez ekspertów "dżumą XXI wieku". W jej ramach organizowane są akcje, które mają skłonić możliwie szeroką grupę osób do przebadania się na obecność wirusa typu C.

Rozpoczęciu badań towarzyszyć będzie happening na ul. Marszałkowskiej (przed Galerią Centrum). Wczesnym popołudniem osoby w strojach sędziów piłki nożnej rozdawać będą przechodniom żółte kartki. Znajdzie się na nich informacja o chorobie, grupach ryzyka oraz apel o przebadanie się pod kątem zarażenia wirusem wywołującym zapalenie wątroby typu C (HCV - Hepatitis C Virus).

Miejsce badań: Centrum Medicover, ul. Dzika 4, tel. (0-22) 95-96. Prosimy o wcześniejszą rejestrację telefoniczną. Badania będą przeprowadzane do wyczer-pania puli.

Inauguracja kampanii "Zostań w grze!" miała miejsce 4 marca 2005 w Krakowie w trakcie Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Forum Zakażeń zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych.

Rozpoczęciu kampanii towarzyszył happening na krakowskim Rynku. Osoby w strojach sędziów piłki nożnej rozdawały przechodniom żółte kartki. Znajdowała się na nich informacja o chorobie, grupach ryzyka oraz apel o przebadanie się pod kątem zarażenia wirusem wywołującym zapalenie wątroby typu C (HCV - Hepatitis C Virus).

W czerwcu 2005 przewidziane jest zorganizowanie serii bezpłatnych konsultacji lekarskich oraz badań diagnostycznych na obecność wirusa HCV. Obejmą one pięć miast: Wrocław, Kraków, Poznań, Bydgoszcz i Warszawę. Akcji towarzyszyć będą happeningi z żółtymi kartkami.

Finał kampanii nastąpi 1 października 2005, który ogłoszony został Między-narodowym Dniem Walki z Wirusowym Zapaleniem Wątroby typu C. W tym dniu podczas konferencji prasowej w Warszawie zostaną podsumowane rezultaty pod-jętych działań. Swój udział w spotkaniu zapowiedzieli przedstawiciele organizatorów oraz największe polskie autorytety w dziedzinie chorób zakaźnych.

WZW C w Polsce

Z danych statystycznych wynika, że w Polsce jest około 730 tys. (dane Polskiej Grupy Ekspertów HCV) osób zakażonych HCV. Do 2004 roku wykryto zaledwie około 15 tys. przypadków zakażenia, co stanowi ok. 2% wszystkich osób chorujących na tę chorobę. W Polsce istnieje bardzo mała świadomość na temat wirusowego zapalenia wątroby typu C. Ludzie nie zdają sobie sprawy, kto jest zagrożony tą chorobą i w jaki sposób można się nią zarazić. Zmniejszyła się również liczba osób leczonych.

Wirusowe zapalenie wątroby typu C jest często nazywane "cichą epidemią". Uszkodzenie funkcji wątroby może przebiegać bezobjawowo, przez wiele lat, prowadząc ostatecznie do groźnego stanu, jakim jest marskość wątroby. W zaawansowanej marskości jedynym skutecznym sposobem leczenia jest transplantacja wątroby. Nieleczona marskość wątroby może prowadzić do powstania nowotworu tego narządu. W odróżnieniu od wirusów typu A i B, nie ma obecnie szczepionki, która pomogłaby uchronić się przed zakażeniem wirusem zapalenia wątroby typu C. Istnieją natomiast coraz bardziej skuteczne metody leczenia tego schorzenia za pomocą interferonu i rybawiryny. Powodzenie terapii uzależnione jest między innymi od wczesnego wykrycia choroby. Dlatego tak ważne jest wykonanie badań pod kątem obecności wirusa w organizmie.

* * *

Dodatkowe informacje o przebiegu kampanii "Zostań w grze!", jak również infor-macje dotyczące WZW C można znaleźć na stronach internetowych: www.hcv.pl i www.Hep-Links.com.

Obecnie kampanię społeczną "Zostań w grze!" wspierają: firma Roche Polska sp. z o.o., Medicover, Konsultant Krajowy ds. Chorób Zakaźnych, Polska Grupa Ekspertów HCV, Fundacja Św. Jerzego, Stowarzyszenie Pomocy Ludziom z Uszkodzoną Wątrobą "Życie po przeszczepie". Patronat medialny nad kampanią objęły tygodnik Ozon, tygodnik Tina oraz Poradnik Medyczny.pl.

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy