REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Białołęka

inwestycje

 

Gigantyczny koszt "wypasionej" zajezdni na Annopolu. Ratusz zapłaci 655 mln

  22 października 2021

Gigantyczny koszt "wypasionej" zajezdni na Annopolu. Ratusz zapłaci 655 mln
źródło: materiały prasowe

Tramwaje Warszawskie zdecydowały się ponieść ogromny ciężar budowy zajezdni na Annopolu. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ofiarą inwestycji padną planowane na najbliższe lata remonty torowisk.

REKLAMA

Zajezdnia tramwajowa na białołęckim Annopolu niespodziewanie okazała się jedną z najdroższych inwestycji, jakie będzie prowadzić w najbliższych latach warszawski ratusz.

Wielka inwestycja w Warszawie

Urzędnicy szacowali jej koszt na 406 mln zł, ale najtańsza oferta, jaką otrzymali, opiewała na 805 mln. Podczas aukcji konsorcjum ZUE - Yoruk Yapi Insaat zdecydowało się zejść do 655 mln zł. Warszawski samorząd jest gotów wyłożyć pieniądze, mimo dziury budżetowej w wysokości 1,9 mld zł.

Jeśli nie liczyć inwestycji w komunikację miejską (metro na Bródno i Bemowo), największym wydatkiem ratusza jest obecnie budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad za 424 mln zł. Żeby zbudować zajezdnię tramwajową, konieczna będzie rezygnacja m.in. z planowanych na najbliższe lata remontów torowisk.

REKLAMA

Nowa zajezdnia na Białołęce

- Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników - zapowiada warszawski ratusz. - System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie, bez udziału motorniczych.

Do systemu podłączona zostanie myjnia oraz stanowiska diagnostyczne. Całość ma być obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu. Automatyzacja pracy pozwoli oszczędzić czas pracowników, a co za tym idzie - także pieniądze warszawiaków. Przykład? Ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości zajmuje każdego dnia blisko 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł. Minusem jest to, że są one zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Zajezdnia Annopol będzie w dużym stopniu zasilania z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii - wykorzystywane będą m.in. pompy ciepła i ogniwa fotowoltaiczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

(dg)

 

Polecamy

Komentarze (13)

# klempa płacząca

22.10.2021 23:10

WARSZAWA musi płacić na wieśniaków Janosikowe co głosują na pisich szubrawców ..... i sama musi brać kredyty .... ***** ***

# dess

23.10.2021 08:09

Dobra decyzja. Zajezdnię trzeba zbudować i tak, bo nie będzie gdzie trzymać tramwajów na nowe trasy. Dalsze odkładanie tematu spowodowałoby, że zapłacilibyśmy jeszcze więcej.

# nnn

23.10.2021 15:34

Ciekawe kiedy będzie gotowa, bo jesli tempo będzie takie jak odbudowa zajezdni autobusowej przy Redutowej to nagle może się okazać, że nowoczesna zajezdnia tramwajowa jest w centrum wielkiego osiedla. Deweloperzy mają lepsze tempo budowy niż miasto.

REKLAMA

# Ryba

23.10.2021 16:54

#klempa płacząca napisał(a) 22.10.2021 23:10
WARSZAWA musi płacić na wieśniaków Janosikowe co głosują na pisich szubrawców ..... i sama musi brać kredyty .... ***** ***
To dodaj jeszcze ***** lewice , bo to ona wprowadziła Janosikowe w 2003 r. I ***** PO i PS L z Tuskiem na czele bo mimo postulatów nie zlikwidowali tego przez 8 lat rzadow..

# pZz

23.10.2021 17:30

A jak wyglada rentownosc tej komunikacji miejskiej? Bo czaskos tak chwali, tak zacheca. Achy i ochy. Moze tak pora podniesc cene bilecikow.

# dddd

24.10.2021 10:23

#dess napisał(a) 23.10.2021 08:09
Dobra decyzja. Zajezdnię trzeba zbudować i tak, bo nie będzie gdzie trzymać tramwajów na nowe trasy. Dalsze odkładanie tematu spowodowałoby, że zapłacilibyśmy jeszcze więcej.
Też tak uważam. W obecnej sytuacji bardzo trudno przewidzieć, co ile będzie kosztowało. Jak się robi taka inwestycję, to należy to zrobić sensownie, nawet jeżeli drożej. Bo wszelkie prowizorki, aby taniej, w efekcie są dużo droższe, niż zrobienie od razu porządnie. Moja babcia już dawno mówiła, że biedny nie może oszczędzać, ponieważ wychodzi to dużo drożej. I coś w tym jest.

REKLAMA

# abc

24.10.2021 12:02

Weźcie wy lepiej przedłużcie tą linię i przerzućcie przez Płochocińską. Zrobić tam kilka przystanków, póki jest jeszcze miejsce. To byłoby coś.

# fefe

24.10.2021 16:38

#abc napisał(a) 24.10.2021 12:02
Weźcie wy lepiej przedłużcie tą linię i przerzućcie przez Płochocińską. Zrobić tam kilka przystanków, póki jest jeszcze miejsce. To byłoby coś.
Byłoby super, szczególnie że tamtejsze osiedla rozbudowują się na potęgę. Ale... mimo iż koncepcje mówiły o tramwajach na trasie mostu północnego to kostucha po mnie przyjdzie zanim to nastąpi.

# Urbanista

24.10.2021 18:20

Łącznik z Annopola na Modlińską i tak musi powstać, zajezdnia nie może być podpięta do sieci tylko przez Bródno. Byle awaria na Żabie lub remont na tej trasie odcinałby zajezdnię od sieci.
Został ogłoszony przetarg na studium linii na Modlińskiej i tam ma być już uwzględnione włączenie nowej trasy wzdłuż Płochocińskiej.

REKLAMA

# Czytelnik

24.10.2021 20:43

Bez sensu - to pokazuje prawdziwy koszt tramwajów (torowiska, tramwaje, zajezdnie). Autobusy są zdecydowanie lepsze - tańsze, szybsze, mniej zawodne i bardziej elastyczne.

# Rozsądny

24.10.2021 22:00

#Czytelnik napisał(a) 24.10.2021 20:43
Bez sensu - to pokazuje prawdziwy koszt tramwajów (torowiska, tramwaje, zajezdnie). Autobusy są zdecydowanie lepsze - tańsze, szybsze, mniej zawodne i bardziej elastyczne.
Gdyby torowiska zalać asfaltem i puścić po nich autobusy elektryczne... pewnie byłoby lepiej.

# Arpa61

24.10.2021 23:42

Najwyższy czas! - znieść janosikowe. Warszawa zadłużona, a pieniądze miasta (podatników) idą Bóg wie gdzie, bóg wie na co, i Bóg wie po co.

REKLAMA

# księgowy

25.10.2021 10:15

#Czytelnik napisał(a) 24.10.2021 20:43
Bez sensu - to pokazuje prawdziwy koszt tramwajów (torowiska, tramwaje, zajezdnie). Autobusy są zdecydowanie lepsze - tańsze, szybsze, mniej zawodne i bardziej elastyczne.
Masz rację - już przy obecnych akumulatorach tramwaj zasilany z sieci to przeżytek.
A może w sumie tak jest taniej ?
Swoją drogą ciekaw ile będzie jechał tramwaj z tej zajezdni i ile ten pusty przebieg będzie kosztował żeby zacząć trasę z Wilanowa ?
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA