Gigantyczny koszt "wypasionej" zajezdni na Annopolu. Ratusz zapłaci 655 mln
22 października 2021
Tramwaje Warszawskie zdecydowały się ponieść ogromny ciężar budowy zajezdni na Annopolu. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ofiarą inwestycji padną planowane na najbliższe lata remonty torowisk.
Zajezdnia tramwajowa na białołęckim Annopolu niespodziewanie okazała się jedną z najdroższych inwestycji, jakie będzie prowadzić w najbliższych latach warszawski ratusz.
Wielka inwestycja w Warszawie
Urzędnicy szacowali jej koszt na 406 mln zł, ale najtańsza oferta, jaką otrzymali, opiewała na 805 mln. Podczas aukcji konsorcjum ZUE - Yoruk Yapi Insaat zdecydowało się zejść do 655 mln zł. Warszawski samorząd jest gotów wyłożyć pieniądze, mimo dziury budżetowej w wysokości 1,9 mld zł.
Jeśli nie liczyć inwestycji w komunikację miejską (metro na Bródno i Bemowo), największym wydatkiem ratusza jest obecnie budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na pl. Defilad za 424 mln zł. Żeby zbudować zajezdnię tramwajową, konieczna będzie rezygnacja m.in. z planowanych na najbliższe lata remontów torowisk.
Nowa zajezdnia na Białołęce
- Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników - zapowiada warszawski ratusz. - System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie, bez udziału motorniczych.
Do systemu podłączona zostanie myjnia oraz stanowiska diagnostyczne. Całość ma być obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu. Automatyzacja pracy pozwoli oszczędzić czas pracowników, a co za tym idzie - także pieniądze warszawiaków. Przykład? Ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości zajmuje każdego dnia blisko 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł. Minusem jest to, że są one zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Zajezdnia Annopol będzie w dużym stopniu zasilania z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii - wykorzystywane będą m.in. pompy ciepła i ogniwa fotowoltaiczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
(dg)