Wystawieni do wiatru!
9 listopada 2007
W ubiegłym tygodniu wielu mieszkańców Bródna stało się ofiarami upadłości firmy Okienko Kasowe S.A. Ta poznańska spółka prowadziła działalność m.in. na terenie naszej dzielnicy, dzierżawiąc od sklepu Biedronka przy ul. Skrajnej 14 kantor. Tu dokonywać można było wszelkich opłat za typowe rachunki, jakie płacimy na ogół w placówkach pocztowych lub bankach.
Autor jest wiceprzewodniczą-cym rady dzielnicy Targówek |
Okazało się, że ich opłaty nie trafiły na konta od-biorców, bowiem firma pośrednicząca zbankrutowa-ła. Na szybie okienka kasowego wisiała tylko kar-teczka z informacją, że zarząd spółki Okienko Kaso-we S.A. z dniem 30 października podjął działania upadłościowe. Lakonicznie wytłumaczono klientom w drugim zdaniu, iż starania firmy o poprawę stanu fi-nansowego, duże inwestycje, dodatkowe ubezpiecze-nia i poszukiwania inwestora strategicznego nie przyniosły spodziewanych rezultatów. Dodatkowo podkreślono, że za brak dotarcia opłat do wystawców faktur nie ponoszą odpowiedzialności agenci i kasjerzy punktów kasowych. Natomiast wiadomością najbardziej uderzającą klientów, jaką zamieszczono na końcu było to, że w celu uniknięcia nieprzyjemności ze strony wystawców konieczna będzie ponowna zapłata rachunków w innym punkcie opłat.
Jest to informacja absolutnie druzgocąca dla osób o niskich dochodach, które liczą się z każdym groszem przy dokonywaniu bieżących opłat za czynsz, prąd czy telefon. Warto zwrócić uwagę na fakt, że z usług tej firmy pośredniczącej korzystali głównie emeryci i renciści, którzy niestety nie są zbyt majętni, a często też scho-rowani. Do dokonywania opłat w tym miejscu skłaniała ich głównie zniechęcająca perspektywa spędzenia wielu godzin w kolejce do okienka na poczcie przy ul. Ba-zyliańskiej. W dniu ogłoszenia o podjęciu działań upadłościowych firmy, zrozpaczeni klienci cały dzień krążyli w okolicy placówki, która ich w tak zadziwiający sposób potraktowała.
Jedyna informacja ze strony Okienka Kasowego, która daje jakąś nadzieję, dotyczyła kwestii ubezpieczeniowych. Otóż firma podała do wiadomości, że każda płatność, która nie dotarła na konta odbiorców podlega ubezpieczeniu. Aby jednak z tego skorzystać, należy drogą pocztową wysłać takie dokumenty jak: formularz reklamacyjny, formularz zgłoszenia szkody, kopia dowodów wpłat i kopia parago-nów. Druki można pobrać ze strony internetowej www.okienko-kasowe.pl. Trudno jednak powiedzieć, jaka będzie skuteczność walki o odszkodowanie od firmy ubez-pieczeniowej tym bardziej, że w przypadku asekuracji dotyczącej odpowiedzial-ności cywilnej zawsze jest wyznaczony określony limit sumy ubezpieczenia. To może oznaczać, że w przypadku, gdyby roszczenia klientów przekraczały tę kwotę, to niestety całościowy zwrot wszystkich straconych przez nich pieniędzy może oka-zać się niemożliwy.
Sebastian Kozłowski
sebko@sebastian-kozlowski.waw.pl