Wielkie plany PKP
7 listopada 2008
Na co dzień nie jesteśmy zachwyceni koleją. Narzekamy na to, że pociągi jeżdżą rzadko i wolno, dworce są zaniedbane i nie na wszystkich stacjach można kupić bilet. Ostatnimi czasy coś się jednak zmienia.
Przy stacji w Wawrze rozpoczęto budowę parkingu w systemie "parkuj i jedź". Od jakiegoś czasu w pociągach są honorowane bilety komunikacji miejskiej, co wielu osobom ułatwia życie i zmniejsza koszty poruszania się po mieście. Na trasę do Otwocka powróciło kilka nowoczesnych składów, jakie jeździły wcześniej w SKM.
Polskie Koleje Państwowe nie poprzestają na tym. Ogłosiły właśnie przetarg na stworzenie "Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego". Plany te są wręcz rewolucyjne. Gdyby zostały zrealizowane, kolej w aglomeracji warszawskiej zaczęłaby wreszcie pełnić funkcję metra, tak jak na przykład w Paryżu czy Berlinie. Dla Wawra może to oznaczać wielką rewolucję. PKP rozważa bowiem budowę trzeciego toru obok już dwóch istniejących w celu zwięk-szenia przepustowości szlaku kolejowego przebiegającego przez naszą dzielnicę. Modernizacji uległby cały szlak od Dworca Wschodniego aż do Pilawy. Od Dworca Wschodniego do Wawra pociągi jeździłyby czterema torami. Od Wawra do Otwocka trzema. Od Otwocka do Pilawy zostałby dobudowany drugi tor. To nie wszystko. Na trasie tej wybudowana zostałaby nowa stacja Warszawa Wiatraczna przy skrzy-żowaniu z projektowaną południową obwodnicą Pragi. Stacja Warszawa Gocławek zostałaby przebudowana tak, by uzyskać połączenie z przystankami na wiaduktach ulicy Marsa. Stacje w Aninie, Międzylesiu, Radości, Falenicy i Miedzeszynie mają stać się węzłami przesiadkowymi poprzez wybudowanie przy nich parkingów w systemie "parkuj i jedź". W Otwocku mają zostać przywrócone przystanki autobu-sowe na podjeździe przed dworcem i także wybudowany parking w systemie "parkuj i jedź". Wszystkie bez wyjątku stacje i perony mają zostać zmodernizowa-ne i dostosowane do użytku dla osób niepełnosprawnych. Generalnemu remontowi uległyby też dotychczasowe torowiska, co powinno zwiększyć szybkość poruszania się pociągów. Oczywiście modernizacja obejmuje także wcześniej już projektowane bezkolizyjne przejazdy przez torowiska w Międzylesiu i Falenicy.
To tyle odnośnie naszej dzielnicy. Ale podobny zakres robót PKP planuje na wszystkich bez wyjątku szlakach wyjazdowych z Warszawy. Przebudowie ma ulec także kolejowa obwodnica warszawska. Powstaną na niej nowe stacje podobne do tych jakie wybudowano na linii radomskiej przy Alejach Jerozolimskich i Żwirki i Wigury. Planowane są nowe stacje Warszawa Stalowa, Warszawa Rondo Żaba, Warszawa Arkadia, Warszawa Księcia Janusza, Warszawa Wola Park i Warszawa Fort Wola.
Kolej przymierza się także do wprowadzenia do Warszawy linii dużych pręd-kości z planowanej trasy Wrocław/Poznań - Łódź - Warszawa. W tym celu ma być wybudowany trzeci tor od Dworca Zachodniego do Dworca Centralnego. A dla tych pociągów wybudowana specjalna stacja pomiędzy obecnym Dworcem Śródmieście a Pałacem Kultury.
Andrzej Gzyło
Od redakcji
Jak widać, kolej ma wielkie plany. Dzięki unijnym dotacjom może uda się je zreali-zować. W każdym razie idą one we właściwym kierunku. Mamy na myśli włączenie kolei w infrastrukturę transportową aglomeracji warszawskiej i uczynienie z obec-nej kolei dojazdowej czegoś na kształt metra. I z nim połączonego.Czy pociągi w Wawrze pojadą trzecim torem? |
Oby takie składy jeździły już u nas na zawsze |