Wielki powrót Warszawy Głównej. Nowe perony i kładka
28 marca 2018
Plany kolejarzy nabrały wreszcie tempa. Co wiemy, a czego nie wiemy o przyszłości stacji przy Towarowej?
Towarowa zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Buduje się coraz więcej i wyżej, wciąż jednak są w okolicy miejsca zaniedbane, wołające o pilną rewitalizację. Jednym z nich jest z pewnością Dworzec Główny, wybudowany tuż po II wojnie światowej i mieszczący obecnie Stację Muzeum, którą kolejarze planują przenieść do nowoczesnej siedziby na Odolanach. Dookoła straszą połamane chodniki i dziurawe jezdnie.
Pociągi wrócą...
Plany PKP Polskich Linii Kolejowych wobec Głównego zmieniały się co kilka lat. Jeszcze w 2015 roku kolejarze zapowiadali przebudowę całego 10-hektarowego kwartału na historycznym Czystem. Budynek z lat 40. miał być wyremontowany i otoczony biurowcami, budynkami mieszkalnymi, centrum handlowym i garażami. Dopełnieniem całości miały być dwa wieżowce, dominujące nad pl. Zawiszy. Wreszcie PKP PLK zdecydowały się tylko na budowę dwóch nowych peronów i przebudowę układu torów. Po ponad dwóch dekadach przerwy Główny znów ma obsługiwać pasażerów.
PKP PLK podpisały już umowę na przebudowę stacji, wartą prawie 81 mln zł. Nowe perony o długości 300 metrów powstaną przy Al. Jerozolimskich i będą dostępne zarówno od strony Towarowej, jak i kładką z Ochoty, wyposażoną w rampy dla rowerów i windy. Firma Trakcja PRKiI zbuduje wszystko najpóźniej do września przyszłego roku.
...ale na jakie trasy?
- Warszawa Główna, po przebudowie i włączeniu do systemu komunikacji aglomeracji warszawskiej, ułatwi dojazdy do centrum miasta - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - To kolejny krok w ramach przygotowań do modernizacji stacji Warszawa Zachodnia i linii średnicowej.
- Wciąż rozmawiamy z kolejarzami o trasach SKM-ek - dodaje Wiktor Paul, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. - Jest kilka koncepcji, ale ostateczne decyzje nie zapadły. Główną przeszkodą w planowaniu tras na kilka lat naprzód jest zbliżający się remont linii średnicowej. Będziemy musieli wybrać, które pociągi SKM będą jechać jaką trasą objazdową.
Przez lata wydawało się, że najbardziej prawdopodobne jest uruchomienie nowej linii SKM, kursującej dookoła Śródmieścia przez dworce Wschodni, Gdański, Zachodni i Śródmieście. Wymagałoby to przebudowy układu torowego Warszawy Zachodniej i Głównej. W 2016 roku PKP PLK zrezygnowały z budowy takiego połączenia, ale plany kolejarzy lubią się często zmieniać. Na razie o Dworcu Głównym wiemy więc tylko tyle, że będzie mieć nowe perony i kładkę.
(dg)