Wolska: tunel drogowy do likwidacji. Pojadą tamtędy tramwaje
13 lutego 2021
Wielkimi krokami zbliża się reaktywacja zlikwidowanej 31 lat temu linii tramwajowej na Kasprzaka. Na Reducie Wolskiej zniknie bezkolizyjny przejazd w kierunku Jelonek.
W czwartek 11 lutego Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty siedmiu wykonawców zainteresowanych budową linii tramwajowej na Kasprzaka. Urzędnicy szacowali, że tory między Redutą Wolską a rondem Daszyńskiego da się zbudować za 241 mln zł, podczas gdy ceny rozpoczynają się od 249 mln zł. O kontrakt starają się Budimex (Polska), Aldesa Construcciones i Coalvi (Hiszpania), Rover Infraestructuras (Hiszpania), Gülermak (Turcja), Trakcja (Polska), Strabag Rail (Austria/Czechy) i Torpol (Polska). W kolejnym etapie zaplanowano aukcję, podczas której zainteresowane firmy z pewnością obniżą oferty i zmieszczą się w budżecie.
Tramwaj na Kasprzaka - projekt
Jak zapowiada warszawski ratusz, tramwaj na Kasprzaka pozwoli kilku tysiącom nowych mieszkańców Odolan na szybki dojazd do ronda Daszyńskiego, ronda ONZ i Dworca Centralnego. Nowe tory rozpoczną się na rozjeździe na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmą szeroki pas rozdzielający Kasprzaka. Przystanki Szpital Wolski zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców. Kolejne przystanki znajdą się obok stacji kolejowej Wola, gdzie możliwa będzie przesiadka do SKM w kierunku Dworca Zachodniego, Dworca Gdańskiego czy na Białołękę. Następnie tramwaje zatrzymają się przy Ordona.
Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Zniknie tunel "wyrzucający" samochody z dala od centrum a przystanki zostaną zbudowane w jego miejscu, w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu na trasę tramwajową, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
Tramwaj na Kasprzaka - termin
Budowa nowej trasy tramwajowej powinna zakończyć się w 2023 roku. Wybrana w przetargu firma będzie miała na wykonanie zadania 20 miesięcy, ale do okresu tego nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Jeśli pogoda pozwoli, prace będą mogły toczyć się w tym terminie.
(dg)