Na Przy Agorze przebudują zebry i dodadzą więcej zieleni
27 czerwca 2023
Na ul. Przy Agorze powstaną nowe azyle przy przejściach, a jezdnie zostaną zwężone "w celu uspokojenia ruchu". ZDM właśnie rozpisał przetarg na wykonanie prac na tej ważnej dla Bielan ulicy.
Zarząd Dróg Miejskich kontynuuje na Bielanach realizację projektu "Bezpieczne ulice: Conrada, Sokratesa i Przy Agorze - poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych". To projekt z budżetu obywatelskiego, który cieszył się sporą popularnością wśród mieszkańców. Zagłosowało na niego w sumie 1711 osób.
Jak wyglądają zakupy na e-raty?
Coraz większa liczba przedsiębiorców działających w branży e-commerce umożliwia klientom zakupy w systemie ratalnym. Taką opcję wprowadzają także niektórzy operatorzy płatności online. To prosta procedura, w ramach której wniosek o zakup na e-raty rozpatrywany jest w zaledwie kilka minut. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na rozłożenie płatności na raty w sklepie internetowym.
ZDM przebudowuje ulice Bielan
Pierwsze dwie części tego projektu ZDM już zrealizował - chodzi o zebry przez ul. Conrada w rejonie Nerudy i Brązowniczej oraz na wysokości Conrada 14. Poszerzono wąskie azyle, które nie zapewniały komfortowego przejścia na drugą stronę ulicy. Przebudowano ul. Sokratesa, wyposażono ją w nową infrastrukturę, dzięki czemu "stała się dużo bezpieczniejsza i wygodniejsza dla mieszkańców". W każdym razie tak przekonują drogowcy, choć nie wszyscy się z tym zgadzają. Na Sokratesa powstały dwa ronda, przejścia dla pieszych zostały skrócone i zabezpieczone azylem, a chodniki poszerzone. Ulica zyskała też sporo zieleni, tworzącej m.in. ogrody deszczowe.
Przy Agorze ma być bezpieczniej
Zmiany czekają także przejścia przez ul. Przy Agorze, w rejonach posesji nr 11 i 15. Obecne azyle są tam bardzo wąskie, a pasy ruchu w obu kierunkach na tyle szerokie (w niektórych miejscach mają nawet pięć metrów), że skłaniają do przekraczania prędkości i prób wyprzedzania na wysokości zebr. W kompleksowym audycie przejść dla pieszych obie zebry zostały ocenione na 2 (w skali 0-5). Audytorzy wskazywali m.in. na zbyt długie przejście.
- Azyl jest stosowany właśnie w takich miejscach, czyli tam gdzie jezdnia jest szeroka. Pozwala pieszemu przekroczyć ulicę na dwa razy. Jeśli jest ruchliwa, pieszy nie musi czekać aż z obu stron przejadą pojazdy - może zatrzymać się pośrodku po pokonaniu jednego pasa ruchu. Jednocześnie azyl powoduje "esowanie" jezdni, więc uspokaja ruch, a miejscowo ją zwężając, uniemożliwia kierowcom wyprzedzanie przed zebrą - wyjaśniają drogowcy. Wykonawca będzie miał jeszcze jedno zadanie - zlikwiduje powierzchnie wyłączone z ruchu. W miejsce nawierzchni bitumicznej i kostki brukowej pojawi się zieleń. Na wykonanie prac ZDM przewiduje 60 dni, od momentu podpisania umowy.
(jr)
.