Co z tramwajem wzdłuż Modlińskiej? Pieniądze poszły na most dla pieszych
12 maja 2021
Białołęccy radni znowu zaapelowali o przyspieszenie prac nad przedłużeniem linii tramwajowej z pętli Żerań FSO. Tymczasem w marcu ich koledzy z rady miasta poparli przyznanie podobnej kwoty na most pieszy z bulwarów na Pragę.
Trzy miliardy dziury budżetowej, rosnące w Śródmieściu Muzeum Sztuki Nowoczesnej za 420 mln zł i perspektywa wydania 187 mln zł na most pieszy z bulwarów na Pragę - tak przedstawia się w ogromnym uproszczeniu sytuacja finansowa warszawskiego samorządu wiosną 2021 roku.
Pusta miejska kasa
W kwietniu białołęccy radni po raz kolejny zaapelowali o przyspieszenie przygotowań do budowy linii tramwajowej na Modlińskiej. Moment jest fatalny. W ostatnich miesiącach Rada Warszawy zajmuje się głównie przesuwaniem oczekiwanych od lat inwestycji i przyznawaniem pieniędzy na tak kontrowersyjne projekty, jak metro jadące ze Stadionu na Gocław naokoło przez rondo Wiatraczna czy most pieszy z bulwarów na Pragę.
Według szacunków nowa atrakcja turystyczna w postaci kładki na Pragę ma kosztować 187 mln zł. To kwota, która z powodzeniem pozwoliłaby przedłużyć linię tramwajową z Żerania FSO co najmniej na Tarchomin. W marcu radne reprezentujące Białołękę i Pragę Północ - Magdalena Roguska, Agnieszka Borowska, Anna Auksel-Sekutowicz i Gabriela Szustek - poparły zmiany w programie inwestycyjnym, w praktyce uznając most pieszy za pilniejszy od tramwaju. Zdecydowała dyscyplina klubowa.
Tramwaj na Modlińskiej - kiedy?
O przedłużeniu linii tramwajowej z pętli Żerań FSO na Tarchomin mówi się od kilkunastu lat. Nowe połączenie miałoby zastąpić przepełnione autobusy linii 509 oraz poprawić dojazd na ciągle rozbudowujący się Żerań. Jeśli staniemy na wiadukcie Modlińskiej nad Kanałem Żerańskim, bez problemu zauważymy rezerwę pod torowisko tramwajowe. To jedyny element nowej linii, jaki udało się zbudować w ciągu kilkunastu lat.
- Przed nami przetarg na koncepcję - zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Pracujemy nad dokumentacją przetargową i wymaganiami dla wykonawcy zadania. Położymy silny nacisk na dialog z mieszkańcami podczas prac nad koncepcją. Ogłoszenie o przetargu najpewniej w tym miesiącu.
Tramwaj na Modlińskiej - którędy?
Najbardziej oczywistym rozwiązaniem byłoby ułożenie torów po trasie 509, a więc wzdłuż Modlińskiej i Światowida, z połączeniem z istniejącą linią obok Galerii Północnej. Druga opcja zakłada skręt w kierunku Wisły przy Familijnej, a następnie kolejny skręt w stronę Myśliborskiej. Torowisko powstałoby wówczas w rezerwie terenu pod Trakt Nadwiślański i łączyło się z istniejącą siecią w rejonie przystanku Stare Świdry.
Tramwaje Warszawskie biorą pod uwagę także poprowadzenie nowej linii wzdłuż Modlińskiej i trasy mostu Skłodowskiej-Curie z połączeniem przy Galerii Północnej. Analizowany będzie również wariant z trasą biegnącą prosto od Żerania FSO aż do Winnicy.
Coraz pilniejsza sprawa
Budowę tramwaju wzdłuż Modlińskiej można śmiało uznać za jedną z najpilniejszych inwestycji komunikacyjnych na Białołęce, obok innej linii tramwajowej, planowanej wzdłuż Głębockiej i w rezerwie terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej. Temat stanie się jeszcze bardziej palący, jeśli realnych kształtów nabiorą pomysły na zabudowę Portu Żerańskiego, gdzie zamieszkałoby do kilku tysięcy osób.
Pod uwagę trzeba brać także bloki czy biurowce w miejscu dawnej fabryki domów przy Myśliborskiej, a nawet zamiast Polfy Tarchomin. Nie można wykluczyć, że w perspektywie kilku lub kilkunastu lat fabryka przeniesie się do innej części Polski lub nawet za granicę, uwalniając ogromny teren pod zabudowę.
(dg)