REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Co z tramwajem wzdłuż Modlińskiej? Pieniądze poszły na most dla pieszych

  12 maja 2021

alt='Co z tramwajem wzdłuż Modlińskiej? Pieniądze poszły na most dla pieszych'
źródło: UD Białołęka

Białołęccy radni znowu zaapelowali o przyspieszenie prac nad przedłużeniem linii tramwajowej z pętli Żerań FSO. Tymczasem w marcu ich koledzy z rady miasta poparli przyznanie podobnej kwoty na most pieszy z bulwarów na Pragę.

REKLAMA

Trzy miliardy dziury budżetowej, rosnące w Śródmieściu Muzeum Sztuki Nowoczesnej za 420 mln zł i perspektywa wydania 187 mln zł na most pieszy z bulwarów na Pragę - tak przedstawia się w ogromnym uproszczeniu sytuacja finansowa warszawskiego samorządu wiosną 2021 roku.

Pusta miejska kasa

W kwietniu białołęccy radni po raz kolejny zaapelowali o przyspieszenie przygotowań do budowy linii tramwajowej na Modlińskiej. Moment jest fatalny. W ostatnich miesiącach Rada Warszawy zajmuje się głównie przesuwaniem oczekiwanych od lat inwestycji i przyznawaniem pieniędzy na tak kontrowersyjne projekty, jak metro jadące ze Stadionu na Gocław naokoło przez rondo Wiatraczna czy most pieszy z bulwarów na Pragę.

Według szacunków nowa atrakcja turystyczna w postaci kładki na Pragę ma kosztować 187 mln zł. To kwota, która z powodzeniem pozwoliłaby przedłużyć linię tramwajową z Żerania FSO co najmniej na Tarchomin. W marcu radne reprezentujące Białołękę i Pragę Północ - Magdalena Roguska, Agnieszka Borowska, Anna Auksel-Sekutowicz i Gabriela Szustek - poparły zmiany w programie inwestycyjnym, w praktyce uznając most pieszy za pilniejszy od tramwaju. Zdecydowała dyscyplina klubowa.

Kup bilet

Tramwaj na Modlińskiej - kiedy?

O przedłużeniu linii tramwajowej z pętli Żerań FSO na Tarchomin mówi się od kilkunastu lat. Nowe połączenie miałoby zastąpić przepełnione autobusy linii 509 oraz poprawić dojazd na ciągle rozbudowujący się Żerań. Jeśli staniemy na wiadukcie Modlińskiej nad Kanałem Żerańskim, bez problemu zauważymy rezerwę pod torowisko tramwajowe. To jedyny element nowej linii, jaki udało się zbudować w ciągu kilkunastu lat.

- Przed nami przetarg na koncepcję - zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Pracujemy nad dokumentacją przetargową i wymaganiami dla wykonawcy zadania. Położymy silny nacisk na dialog z mieszkańcami podczas prac nad koncepcją. Ogłoszenie o przetargu najpewniej w tym miesiącu.

REKLAMA

Tramwaj na Modlińskiej - którędy?

Najbardziej oczywistym rozwiązaniem byłoby ułożenie torów po trasie 509, a więc wzdłuż Modlińskiej i Światowida, z połączeniem z istniejącą linią obok Galerii Północnej. Druga opcja zakłada skręt w kierunku Wisły przy Familijnej, a następnie kolejny skręt w stronę Myśliborskiej. Torowisko powstałoby wówczas w rezerwie terenu pod Trakt Nadwiślański i łączyło się z istniejącą siecią w rejonie przystanku Stare Świdry.

Tramwaje Warszawskie biorą pod uwagę także poprowadzenie nowej linii wzdłuż Modlińskiej i trasy mostu Skłodowskiej-Curie z połączeniem przy Galerii Północnej. Analizowany będzie również wariant z trasą biegnącą prosto od Żerania FSO aż do Winnicy.

REKLAMA

Coraz pilniejsza sprawa

Budowę tramwaju wzdłuż Modlińskiej można śmiało uznać za jedną z najpilniejszych inwestycji komunikacyjnych na Białołęce, obok innej linii tramwajowej, planowanej wzdłuż Głębockiej i w rezerwie terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej. Temat stanie się jeszcze bardziej palący, jeśli realnych kształtów nabiorą pomysły na zabudowę Portu Żerańskiego, gdzie zamieszkałoby do kilku tysięcy osób.

Pod uwagę trzeba brać także bloki czy biurowce w miejscu dawnej fabryki domów przy Myśliborskiej, a nawet zamiast Polfy Tarchomin. Nie można wykluczyć, że w perspektywie kilku lub kilkunastu lat fabryka przeniesie się do innej części Polski lub nawet za granicę, uwalniając ogromny teren pod zabudowę.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (40)

# Miś

12.05.2021 17:34

Dzień Pieszego Pasażera

 drugastrona

12.05.2021 17:54

Demagogia. Kasę przyznaje się na coś, co będzie realizowane w najbliższej przyszłości, na co są już papiery. Tymczasem linia tramwajowa nawet nie ma jeszcze koncepcji programowej - dopiero będzie na nią przetarg, jak autor raczył wspomnieć. A gdzie decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych? A gdzie projekt budowlany i wykonawczy? Jak już to wszystko będzie zrobione, to wtedy można myśleć o pieniądzach na budowę. Panie autorze - więcej obiektywizmu, mniej manipulowania życzę.

# tarchominiak

12.05.2021 18:00

drugastrona napisał 12.05.2021 17:54
Demagogia. Kasę przyznaje się na coś, co będzie realizowane w najbliższej przyszłości, na co są już papiery. Tymczasem linia tramwajowa nawet nie ma jeszcze koncepcji programowej - dopiero będzie na nią przetarg, jak autor raczył wspomnieć. A gdzie decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych? A gdzie projekt budowlany i wykonawczy? Jak już to wszystko będzie zrobione, to wtedy można myśleć o pieniądzach na budowę. Panie autorze - więcej obiektywizmu, mniej manipulowania życzę.

W pewnym sensie tak, ale projekt i decyzja środowiskowa już dawno by były, gdyby wcześniej przeznaczono na to pieniądze. Most tramwajowy na Modlińskiej stoi już chyba z 10 lat. Od tamtej pory było w Wwie mnóstwo "pilniejszych" spraw. Dokładnie tak samo, jak teraz.

REKLAMA

# RaZ

12.05.2021 19:22

W ostatnim akapicie autor mocno odpłynął, może jeszcze las trzeba zabetonować i zbudować bloki?

# wars22

12.05.2021 20:26

Bo dla tych pań ważniejsze jest nie podpaść Trzaskowskiemu i dalej korzystać z uroków bycia radną, niż reprezentować swoich wyborców.

# autochton

12.05.2021 20:54

Linię tramwajową należy podzielić na etapy. Tak będzie szybciej i prościej.
Rozumiem, że przebieg linii do Familijnej/Płochocińskiej jest na 100% pewny.
To powinien być pierwszy etap, który powinien powstać najszybciej.
A później można się zastanawiać nad opcjami.
Opcja przez Familijną i TN nie jest zła. Tam się dużo buduje a Myśliborska szersza nie będzie.

REKLAMA

 drugastrona

13.05.2021 18:27

#tarchominiak napisał(a) 12.05.2021 18:00
W pewnym sensie tak, ale projekt i decyzja środowiskowa już dawno by były, gdyby wcześniej przeznaczono na to pieniądze. Most tramwajowy na Modlińskiej stoi już chyba z 10 lat. Od tamtej pory było w Wwie mnóstwo "pilniejszych" spraw. Dokładnie tak samo, jak teraz.

Tarcho już ma jeden tramwaj, więc na pewno dla urzędników drugi tramwaj na Tarcho nie będzie pilny. O wiele pilniejszy jest tramwaj na Białołękę i na Wilanów.

 drugastrona

13.05.2021 18:30

#autochton napisał(a) 12.05.2021 20:54
Linię tramwajową należy podzielić na etapy. Tak będzie szybciej i prościej.
Rozumiem, że przebieg linii do Familijnej/Płochocińskiej jest na 100% pewny.
To powinien być pierwszy etap, który powinien powstać najszybciej.
A później można się zastanawiać nad opcjami.
Opcja przez Familijną i TN nie jest zła. Tam się dużo buduje a Myśliborska szersza nie będzie.

Na pewno będzie podzielona na etapy. Podobnie jak ta, która się kończy budować. Zawsze są duże sprzeciwy społeczne, niestety. Zawsze komuś będzie przeszkadzał tramwaj pod oknem, to nieuniknione.

# Czytelnik

14.05.2021 08:00

O tą linię prosili mieszkańcy jeszcze 20 lat temu i jej budowę obiecała HGW w 2006 r. w ramach kampanii wyborczej! Teraz PO wymyśla jakby jej nie zbudować i woli tracić pieniądze na bzdury. Inna sprawa, że budowa krótkiej linii z Młocin obnaża ich kompletną nieudolność - to inwestycyjny koszmar - mamy już 4 etap - trwający prawie dwa lata, obejmujący ledwie 2 przystanki, pętle i kawałek ul. Światowida, a to jeszcze nie koniec tej rzekomo priorytetowej inwestycji. Chroń nas Panie od takich włodarzy.

REKLAMA

# Ryba

14.05.2021 12:23

drugastrona napisał 13.05.2021 18:27
Tarcho już ma jeden tramwaj, więc na pewno dla urzędników drugi tramwaj na Tarcho nie będzie pilny.
Proszę zauważyć, że Śródmieście licząc od Gdańskiego po Trasę Łazienkowską ma już 5 mostów drogowych i przynajmniej po 4 (nie wiem jak to jest z Łazienkowskim) można przejść pieszo lub przejechać rowerem. A jednak kolejna przeprawa, która ma to umożliwić stała się dla urzędników priorytetem. Nie o to więc chyba chodzi (ja już pomijam, że cały wielki Żerań tramwaju jednak nie ma)

# Rafalala

14.05.2021 12:49

#Ryba napisał(a) 14.05.2021 12:23

Proszę zauważyć, że Śródmieście licząc od Gdańskiego po Trasę Łazienkowską ma już 5 mostów drogowych i przynajmniej po 4 (nie wiem jak to jest z Łazienkowskim) można przejść pieszo lub przejechać rowerem. A jednak kolejna przeprawa, która ma to umożliwić stała się dla urzędników priorytetem. Nie o to więc chyba chodzi (ja już pomijam, że cały wielki Żerań tramwaju jednak nie ma)

Zauważ, ze kolejny most to jest dla dewelopera, coś jak brama na osiedle.
Kolejna sprawa, priorytet dla stołecznych urzędników jest muzeum sztuki nowoczesnej za ponad 400mln zł.
Dlaczego priorytet? A co to sztuka nowoczesna? To wątpliwe dzieła, ale dzieła znajomych króliczka które można co chwile eksponować i za to płacić z naszej kasy. Taka dojarka.

# dl81

14.05.2021 15:22

Ciekawe ilu z tych, co tu marudzą w wyborach popiera regularnie PeŁo i wybrało bumelanta, lesera, nieudacznika i pozoranta w osobie Rafaua Czaskoskiego na prezydenta stolycy a potem głosowali na niego w wyborach na głowę państwa... Jak chcesz, jeden z drugim żeby było lepiej w kwestii zarządzania miastem, to się zastanów zanim oddasz głos

REKLAMA

# Ryba

14.05.2021 15:34

#Rafalala napisał(a) 14.05.2021 12:49
Proszę zauważyć, że Śródmieście licząc od Gdańskiego po Trasę Łazienkowską ma już 5 mostów drogowych i
Zauważ, ze kolejny most to jest dla dewelopera, coś jak brama na osiedle.
Kolejna sprawa, priorytet dla stołecznych urzędników jest muzeum sztuki nowoczesnej za ponad 400mln zł.
Dlaczego priorytet? A co to sztuka nowoczesna? To wątpliwe dzieła, ale dzieła znajomych króliczka które można co chwile eksponować i za to płacić z naszej kasy. Taka dojarka.
Ja to zauważam :). Widzę też, że kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę jest dla Trzaskowskiego dużo bardziej spektakularna niż kilka kilometrów linii tramwajowej gdzieś na peryferiach. A przecież chodzi o to, by jak najlepiej się lansować, co tam faktyczne potrzeby.

 drugastrona

14.05.2021 17:48

Dla nas linia tramwajowa jest ważniejsza, ale obawiam się, że nas jest mniej niż mieszkańców Pragi i Śródmieścia, którym zależy na kładce przez Wisłę. A logika jest taka, że Tarcho już ma tramwaj. Już pisałem pod innym artykułem: liczba specjalistów w urzędach jest ograniczona i nie są w stanie jednocześnie pracować nad tramwajem wzdłuż Kasprzaka, na Białołękę, na Wilanów z Dw. Zachodniego, na Gocław, z metra Wilanowska na Służewiec i rzecz jasna wzdłuż Modlińskiej. Nie ma też hajsu, żeby to wszystko robić na raz. Teraz jest ciśnienie na tramwaj z Zachodniego na Wilanów, na Kasprzaka, na Gocław i na Białołękę. A skoro będzie niebawem przetarg na koncepcję programową, to tym lepiej. Trzeba przejść całą procedurę - nie da się od tego uciec. Nie jest tak jak sugeruje autor: że nie ma pieniędzy, bo kładka. Tak to nie działa. Najpierw trzeba sporządzić tonę papierów, koncepcję programową, raport o oddziaływaniu na środowisko, uzyskać decyzję środowiskową, zezwolenie na realizację inwestycji, a dopiero wtedy może być przetarg na projekt budowlany i wykonawczy i budowę linii tramwajowej, czyli realnie za kilka lat.

# Ryba

17.05.2021 08:53

drugastrona napisał 14.05.2021 17:48
nas jest mniej niż mieszkańców Pragi i Śródmieścia, którym zależy na kładce przez Wisłę. A logika jest taka, że Tarcho już ma tramwaj.
Wy się tu bawicie, a mnie chodzi o życie. Pamiętasz że szkoły? Pasuje jak ulał. Jeśli nawet rzeczywiście niektórym mieszkańcom Śródmieścia zależy na tej kładce za setki milionów to na zasadzie fajnej zabawki. A dla takich mieszkańców Żerania np. Tramwaj to kwestia podstawowych potrzeb.

REKLAMA

# Ryba

17.05.2021 09:02

drugastrona napisał 14.05.2021 17:48
. Już pisałem pod innym artykułem: liczba specjalistów w urzędach jest ograniczona i nie są w stanie jednocześnie pracować nad tramwajem wzdłuż Kasprzaka, na Białołękę, na Wilanów z Dw. Zachodniego, na Gocław, z metra Wilanowska
No jednak nie jest tak ograniczona skoro są w stanie "równocześnie " pracować nad tą kładka np. Gdyby się nie zajmowali kladką zwolniłyby się moce na tramwaj

# Ryba

17.05.2021 09:08

drugastrona napisał 14.05.2021 17:48
Nie ma też hajsu, żeby to wszystko robić na raz.
Dlaczego nie ma skoro są na kładkę? No przecież o to chodzi by za pieniądze które chcą przeznaczyć na kładkę budowali linię tramwajowe.

# Ryba

17.05.2021 09:14

drugastrona napisał 14.05.2021 17:48
Nie jest tak jak sugeruje autor: że nie ma pieniędzy, bo kładka. Tak to nie działa. Najpierw trzeba sporządzić tonę papierów, koncepcję programową, raport o oddziaływaniu na środowisko, uzyskać decyzję środowiskową, zezwolenie na realizację inwestycji, a dopiero wtedy może być przetarg na projekt budowlany i wykonawczy i budowę linii tramwajowej, czyli realnie za kilka lat.
Nawet jeśli to jaki problem? Przecież pieniadze to nie śnieg, nie stopnieją jeśli się nie wyda w danym roku. Tym bardziej że są to pieniądze na krechę czyli z kredytu.

REKLAMA

# autochton

17.05.2021 14:42

Tylko nacisk oddolny może coś zmienić. Gdyby radni poczuli "oddech" mieszkańców ruszyli by tyłki. A tak widzą, że czasem jest kilka krytycznych postów gdzieś na forum i mają to głęboko w rzyci.. aby do wyborów.

 drugastrona

17.05.2021 18:00

#Ryba napisał(a) 17.05.2021 08:53
Wy się tu bawicie, a mnie chodzi o życie. Pamiętasz że szkoły? Pasuje jak ulał. Jeśli nawet rzeczywiście niektórym mieszkańcom Śródmieścia zależy na tej kładce za setki milionów to na zasadzie fajnej zabawki. A dla takich mieszkańców Żerania np. Tramwaj to kwestia podstawowych potrzeb.

No to przecież pisze w artykule, że będzie niebawem przetarg na koncepcję programową. Papierologii nie przeskoczysz, nie żyjemy w Chinach.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni