Na dole parking, na górze mieszkania. Tak powinno być obok metra
19 lutego 2021
W budżecie miasta brakuje milionów na budowę węzłów przesiadkowych na Górczewskiej i Połczyńskiej. Rozwiązaniem problemu może być współpraca z prywatnymi firmami.
Według aktualnego harmonogramu budowa stacji Bemowo (na rogu Górczewskiej i Powstańców Śląskich) powinna zakończyć się w lipcu przyszłego roku, a stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin - w maju roku 2024. Budowa dwóch z nich - Lazurowej i Karolina - to doskonała okazja do podpisania umów z prywatnymi partnerami i zaoszczędzenia kilkudziesięciu milionów, a być może nawet dodatkowego zastrzyku gotówki do miejskiej kasy. Warszawski ratusz potrzebuje tylko odważnej decyzji, a w przypadku stacji przy Połczyńskiej - także zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.
Metrem na Bemowo. Brakuje pieniędzy na parkingi P+R
Bez dużych parkingów przy Górczewskiej i Połczyńskiej podziemna kolej na Bemowo będzie półproduktem. Jelonki i Górce mogą zostać "zalane" autami spoza Warszawy. Tymczasem Rada Warszawy wciąż nie przeznaczyła pieniędzy na budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P+R przy bemowskich stacjach.
Metro na Bemowo - gdzie będą parkingi P+R?
Przy stacjach Lazurowa (w miejscu pętli Osiedle Górczewska) i Karolin mają powstać węzły komunikacyjne, umożliwiające wygodne przesiadki między metrem a innymi środkami komunikacji miejskiej oraz samochodami. Przy Górczewskiej planowany jest parking na 860 samochodów, przy Połczyńskiej - na 950. Na żaden z nich nie ma na dziś pieniędzy a samorząd jest zadłużony na kilka miliardów.
Rozwiązaniem mogłaby być współpraca samorządu z prywatnymi inwestorami. Ratusz przetestował ją w ubiegłym roku, podpisując umowę na budowę parkingu podziemnego pod pl. Powstańców Warszawy - Mota-Engil zbuduje pod ziemią 420 miejsc, a po 40 latach garaż przejdzie na własność samorządu. Układ byłby prosty: samorząd dałby ziemię i przedstawił swoje oczekiwania (w tym wypadku parking P+R), a deweloper wyłożył pieniądze, dostając pozwolenie na wysoką zabudowę. W rezultacie obok stacji metra Lazurowa i Karolin powstałyby np. 12- lub 15-piętrowe budynki mieszkalne, których dolne kondygnacje zajmowałyby parkingi P+R. Warszawiacy nie zapłaciliby za powstanie miejsc parkingowych ani grosza, a nowi mieszkańcy mieliby tak dobry dojazd metrem, że nie korzystaliby na co dzień z samochodów.
Ratusz rozważa
- Współpraca z sektorem prywatnym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jest dla miasta bardzo ważna - zapewnia Karolina Gałecka, rzeczniczka warszawskiego ratusza. - Taka formuła jest szansą na rozwój miasta zwłaszcza teraz, gdy budżet miasta obciążają koszty walki ze skutkami epidemii. Pozytywne doświadczenia przy projekcie parkingu pod pl. Powstańców Warszawy zachęciły nas do prac nad kolejnym, podobnym postępowaniem. Obecnie trwają prace nad analizą uwarunkowań przestrzennych, planistycznych i własnościowych dla kilku innych lokalizacji. Istnieje więc także możliwość włączenia w projekt lokalizacji przy Górczewskiej i Połczyńskiej. Zostanie ona zweryfikowana w ramach przedprojektowych analiz.
(dg)
.