REKLAMA

Bemowo

przestrzeń miejska »

 

Na dole parking, na górze mieszkania. Tak powinno być obok metra

  19 lutego 2021

alt='Na dole parking, na górze mieszkania. Tak powinno być obok metra'
źródło: ZMID

W budżecie miasta brakuje milionów na budowę węzłów przesiadkowych na Górczewskiej i Połczyńskiej. Rozwiązaniem problemu może być współpraca z prywatnymi firmami.

REKLAMA

Według aktualnego harmonogramu budowa stacji Bemowo (na rogu Górczewskiej i Powstańców Śląskich) powinna zakończyć się w lipcu przyszłego roku, a stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin - w maju roku 2024. Budowa dwóch z nich - Lazurowej i Karolina - to doskonała okazja do podpisania umów z prywatnymi partnerami i zaoszczędzenia kilkudziesięciu milionów, a być może nawet dodatkowego zastrzyku gotówki do miejskiej kasy. Warszawski ratusz potrzebuje tylko odważnej decyzji, a w przypadku stacji przy Połczyńskiej - także zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Metrem na Bemowo. Brakuje pieniędzy na parkingi P+R Metrem na Bemowo. Brakuje pieniędzy na parkingi P+R
Bez dużych parkingów przy Górczewskiej i Połczyńskiej podziemna kolej na Bemowo będzie półproduktem. Jelonki i Górce mogą zostać "zalane" autami spoza Warszawy. Tymczasem Rada Warszawy wciąż nie przeznaczyła pieniędzy na budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P+R przy bemowskich stacjach.

Metro na Bemowo - gdzie będą parkingi P+R?

Przy stacjach Lazurowa (w miejscu pętli Osiedle Górczewska) i Karolin mają powstać węzły komunikacyjne, umożliwiające wygodne przesiadki między metrem a innymi środkami komunikacji miejskiej oraz samochodami. Przy Górczewskiej planowany jest parking na 860 samochodów, przy Połczyńskiej - na 950. Na żaden z nich nie ma na dziś pieniędzy a samorząd jest zadłużony na kilka miliardów.

Rozwiązaniem mogłaby być współpraca samorządu z prywatnymi inwestorami. Ratusz przetestował ją w ubiegłym roku, podpisując umowę na budowę parkingu podziemnego pod pl. Powstańców Warszawy - Mota-Engil zbuduje pod ziemią 420 miejsc, a po 40 latach garaż przejdzie na własność samorządu. Układ byłby prosty: samorząd dałby ziemię i przedstawił swoje oczekiwania (w tym wypadku parking P+R), a deweloper wyłożył pieniądze, dostając pozwolenie na wysoką zabudowę. W rezultacie obok stacji metra Lazurowa i Karolin powstałyby np. 12- lub 15-piętrowe budynki mieszkalne, których dolne kondygnacje zajmowałyby parkingi P+R. Warszawiacy nie zapłaciliby za powstanie miejsc parkingowych ani grosza, a nowi mieszkańcy mieliby tak dobry dojazd metrem, że nie korzystaliby na co dzień z samochodów.

Kup bilet

Ratusz rozważa

- Współpraca z sektorem prywatnym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jest dla miasta bardzo ważna - zapewnia Karolina Gałecka, rzeczniczka warszawskiego ratusza. - Taka formuła jest szansą na rozwój miasta zwłaszcza teraz, gdy budżet miasta obciążają koszty walki ze skutkami epidemii. Pozytywne doświadczenia przy projekcie parkingu pod pl. Powstańców Warszawy zachęciły nas do prac nad kolejnym, podobnym postępowaniem. Obecnie trwają prace nad analizą uwarunkowań przestrzennych, planistycznych i własnościowych dla kilku innych lokalizacji. Istnieje więc także możliwość włączenia w projekt lokalizacji przy Górczewskiej i Połczyńskiej. Zostanie ona zweryfikowana w ramach przedprojektowych analiz.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (27)

# JarekOdAlika

19.02.2021 20:54

Miasto ma się sprzedać jak zwykła kur*a żeby tylko deweloper mógł wpier*olić 15 a może najlepiej 30 piętrowy moloch ?! Deweloperzy na Chrzanowie zabudują każdy skrawek ziemi ? W gdzie skwery, szerokie ulice, szpalery drzew ? Nic tylko beton i asfalt... opanujcie się! Nie robicie z bemowa getta !

# Jelonkowy

19.02.2021 21:15

Kolejny artykuł sponsorowany przez deweloperów. Urzędnicy najchętniej oddałby im wszystko, tylko jeszcze nie ma pozwolenia społecznego, więc robią takie podchody, że niby dołożą się do parkingu, a tak naprawdę, to świetny interes dla deweloperów. Im tylko zależy na sprzedaniu szybko dziury w ziemi, a miasto niech się później martwi, że nie ma szkoły, parku, ani innej zieleni. Prywatyzacja zysków, uspołecznianie strat.
Jak Warszawy - stolicy, nie stać na zbudowanie dwóch parkingów przesiadkowych przed stacjami metra, to coś tu chyba jest nie tak z zarządzaniem.

# Jelonkowicz ze stażem

19.02.2021 21:17

#JarekOdAlika napisał(a) 19.02.2021 20:54
Miasto ma się sprzedać jak zwykła kur*a żeby tylko deweloper mógł wpier*olić 15 a może najlepiej 30 piętrowy moloch ?! Deweloperzy na Chrzanowie zabudują każdy skrawek ziemi ? W gdzie skwery, szerokie ulice, szpalery drzew ? Nic tylko beton i asfalt... opanujcie się! Nie robicie z bemowa getta !

Przecież mowa o terenie, które miasto chce zbudować klocem P+R. Pomysł nie jest głupi.

REKLAMA

# Jelonkowicz ze stażem

19.02.2021 21:26

#Jelonkowy napisał(a) 19.02.2021 21:15
Kolejny artykuł sponsorowany przez deweloperów. Urzędnicy najchętniej oddałby im wszystko, tylko jeszcze nie ma pozwolenia społecznego, więc robią takie podchody, że niby dołożą się do parkingu, a tak naprawdę, to świetny interes dla deweloperów. Im tylko zależy na sprzedaniu szybko dziury w ziemi, a miasto niech się później martwi, że nie ma szkoły, parku, ani innej zieleni. Prywatyzacja zysków, uspołecznianie strat.
Jak Warszawy - stolicy, nie stać na zbudowanie dwóch parkingów przesiadkowych przed stacjami metra, to coś tu chyba jest nie tak z zarządzaniem.

Co do ostatniego zdania pełna zgoda. Warszawa jest fatalnie zarządzania od dawna. Reszta to bzdura. Skoro jest zapotrzebowanie na mieszkania, to one i tak gdzieś powstaną. Im więcej powstanie ich przy stacji metra, tym lepiej dla miasta. Pomyśl - jeśli uda się nad albo też obok P+R zbudować np. 600 mieszkań, to jest to całkiem spore osiedle 4-piętrowych na Chrzanowie czy Ożarowie, które nie powstanie albo powstanie dużo później. Dzieci z takiego osiedla i tak pójdą do naszych szkół (w wariancie ożarowskim nawet podatków ich rodziców na to nie będzie), będą jeździć samochodami do metra albo gdzie indziej, do osiedla na Chrzanowie trzeba będzie zbudować drogę, kanalizację itp. i to szybko. Z działki przeznaczonej na P+R można nawet sporo wyciągnąć (zależy na ile pięter się pozwoli) i dostać P+R a może jeszcze coś od dewelopera za darmo.

# Be Be

19.02.2021 21:43

#Jelonkowy napisał(a) 19.02.2021 21:15
Kolejny artykuł sponsorowany przez deweloperów. Urzędnicy najchętniej oddałby im wszystko, tylko jeszcze nie ma pozwolenia społecznego, więc robią takie podchody, że niby dołożą się do parkingu, a tak naprawdę, to świetny interes dla deweloperów.

W dzisiejszych realiach (CBA itd.) takie partnerstwo z miastem jest bardzo ryzykowne i nie sądzę, aby deweloperzy się do niego pchali. Większy interes ma Warszawa, bo mieszkania sprzedają się dziś jak ciepłe bułeczki i miasto mogłoby rzeczywiście z takiej działki sporo uzyskać, zarówno w gotówce jak i w aporcie.

# jkk

19.02.2021 23:23

Zbudujmy wieżowiec lub kilka wieżowców. Na dolnych kondygnacjach zróbmy parking dla pasażerów metra spoza Warszawy. Założenie, że mieszkańcy wieżowców będą mieć tak dobry dojazd, że nie będą na codzień korzystać z samochodów kryje w sobie pułapkę. Mieszkańcy tych wieżowców będą w większości posiadaczami samochodów, które gdzieś muszą garażować. Nadto, założenie że dojazd do szkół, miejsc pracy itp. stanie się extra z chwilą oddania kolejnej stacji drugiej linii metra jest niekoniecznie prawdziwe. Nie mamy jeszcze takiej sieci komunikacji publicznej jak np. w aglomeracji tokijskiej, gdzie sprawnie przemieszcza się 36 milionowa społeczność. Jeśli mieć będziemy przynajmniej 5 linii metra docierających do różnych zakątków miasta, będziemy mogli mówić o dobrej komunikacji. Póki co, pomysł przedstawiony w artykule doprowadzić może do powiększenia bałaganu parkingowego. Nawet na nowych osiedlach, np. w pobliskim rejonie Chrzanowa, pomimo wybudowania wymaganej przez władze miasta ilości miejsc postojowych, miejsca te nie są wykorzystane, kierowcy wolą parkować byle gdzie w pobliżu, oby za darmo. Nie ma obowiązku wykupienia miejsca na osiedlowych parkingach. Dopóki tak będzie, będzie wszechobecny bałagan.

REKLAMA

# max

20.02.2021 01:03

PIS chciał poszerzenia granic Warszawy, stworzenia twardego planu zagospodarowania przestrzennego zabezpieczającego tereny zielone i ucywilizowania stawianych osiedli. Warszawiacy jak widać zrobili sami sobie na złość wybierając Trzaskowskiego. Pytam się dlaczego ludzie z dzielnic satelitarnych i spoza Warszawy muszą przejeżdżać całą Warszawę jeśli mają prace biurową ? Ja ma się to do ekologi ? Dlaczego tereny należące do miasta w dzielnicach satelitarnych są wyprzedawane developera i nie są zabezpieczane pod biura ( miejsca pracy ) ?

# max

20.02.2021 01:04

PIS chciał poszerzenia granic Warszawy, stworzenia twardego planu zagospodarowania przestrzennego zabezpieczającego tereny zielone i ucywilizowania stawianych osiedli. Warszawiacy jak widać zrobili sami sobie na złość wybierając Caskowskiego. Pytam się dlaczego ludzie z dzielnic satelitarnych i spoza Warszawy muszą przejeżdżać całą Warszawę jeśli mają prace biurową ? Ja ma się to do ekologi ? Dlaczego tereny należące do miasta w dzielnicach satelitarnych są wyprzedawane developera i nie są zabezpieczane pod biura ( miejsca pracy ) ?

# żołnierz emeryt

20.02.2021 07:49

Skoro można wcisnąć 8-pietrowy "apartamentowiec" na małą działkę na ul. Topiel, to nie widzę przeszkód, by (obok przyszłego węzła przesiadkowego, tu gdzie mamy ogromną przestrzeń, a wokół wysokie bloki) było nawet 12 pięter. Jeśli 3-4 zajmie park and ride, to zostanie 8-9 pięter na mieszkania. Parkingi dla mieszkańców mogą być pod ziemią.

REKLAMA

# Nicolas

20.02.2021 08:44

"TU DEWELOPER"
Gazeta oferuje artykuly sponsorowane
Chcesz zrobic walek w miescie Zaplać nam a pomorzemy zrobić dobry grunt pod twoje dzoałania

# Jeb*ćPiS

20.02.2021 11:08

PiS nienawidzi Warszawy, bo nie może jej zdobyć! Chcą Warszawę wyrzucić z woj Mazowieckiego. Teraz robią wszystko aby utrudnić życie Trzaskowskiemu, tak samo działali względem Hanny! Precz z pisiorami, nigdy więcej rządów Kaczyńskiego w tym mieście.

# Bemowiak

20.02.2021 11:31

O, "Głos Dewelopera" znów przemówił. Wciąż za mało deweloperom kasy za mieszkania po 10 tysi za metr kwadratowy.

REKLAMA

# Mieszkaniec-

20.02.2021 13:12

Deweloper pewnie wybuduje tylko tyle ile będzie musiał. Ze 200 miejsc pod ziemią, a później postawi 20 piętrowy budynek, albo cały kompleks. Miasto straci grunt i nie będzie szans na rozbudowę parkingu. A pewnie wkrótce po oddaniu parkingu, mieszkańcy bloku zaczną protestować, bo hałas i smród, więc go zamkną. Miasto odda za bezcen grunt, a deweloper zarobi sporo kasy. Mafia deweloperska w natarciu.

# Juliaab

20.02.2021 19:48

Czy ktoś jeszcze myśli o korytarzach napowietrzających? Nie sądzę. Wolna amerykanka. JWC przy Al. Prymasa Tysiąclecia.... Wieżowce przy Człuchowskiej.... no to zabudujmy jeszcze wlot powietrza od strony Górczewskiej
Sami Warszawiacy zgotowali sobie ten los i trwa to nadal a smog w mieście narasta.....i trwa w najlepsze republika deweloperów

# Miłujcie się

20.02.2021 21:21

#Jeb*ćPiS napisał(a) 20.02.2021 11:08
PiS nienawidzi Warszawy, bo nie może jej zdobyć! Chcą Warszawę wyrzucić z woj Mazowieckiego. Teraz robią wszystko aby utrudnić życie Trzaskowskiemu, tak samo działali względem Hanny! Precz z pisiorami, nigdy więcej rządów Kaczyńskiego w tym mieście.
Typowa mowa nienawiści. Nie ma to zgody.

REKLAMA

# dfgh

21.02.2021 15:32

Efekt będzie taki, że deweloper nie zrobi wymaganej liczby parkingów oraz mieszkańc nie będą kupować miejsc w garażu. W efekcie mieszkańcy zajmą prawie calą część parkingu PR.

# lutek

21.02.2021 17:03

a może tak zbierze podatki od nieruchomości a potem dopiero płacz ze brak kasy ,dużo ludzi jeszcze nie dostało za 2020 podatku a miasto powinno już wysłać za 21r,jaki gospodarz takie kłopoty

# Kernel

21.02.2021 19:43

Śmiałem się jak pisaliście w komentarzach "Kolejny artykuł sponsorowany przez deweloperów".
Teraz przyznaje Wam rację.
Ten portal schodzi na psy. Już kasa z reklam nie wystarcza ?
Zapomnieliście w artykule napisać że sponsorowany, i który developer jest zainteresowany inwestycją.

REKLAMA

# Andrzej K.

21.02.2021 21:59

#Kernel napisał(a) 21.02.2021 19:43
Zapomnieliście w artykule napisać że sponsorowany, i który developer jest zainteresowany inwestycją.

Głupoty piszesz. Deweloperzy kredytują inwestycje w bankach. Przy takiej koncepcji nikt im nie da kredytu, bo nie ich teren i nie da się obciążyć KW. Oczywiście są firmy, które mają własnej kasy na tyle dużo, żeby na to wyłożyć, ale dziś, gdy mieszkania idą jak pączki w tłusty czwartek, to kupują tanią ziemię gdzieś za Warszawą, stawiają osiedle, które sprzedaje się na pniu, więc po co mieliby się bawić w jakąś niepewną umowę z miastem? Jak skończy się hossa na rynku mieszkań, to może.

# jkk

21.02.2021 23:01

Problem tkwi w tym, że miasto chce rozwijać się niekoniecznie za własne pieniądze. To, między innymi, deweloperzy za pieniądze przyszłych mieszkańców budują nowe ulice, jeśli się uda wynegocjować to miastu deweloperzy zbudują też część innej infrastruktury. Władze miasta niekoniecznie działają zawsze optymalnie w stosunku do potrzeb czego przykładem choćby zakup działki pod szkołę na Szeligowskiej. Mamy też niekompatybilne przepisy choćby tego rodzaju, że w planie miejscowym określa się ilość wybudowanych miejsc parkingowych a nie ma obowiązku ich wykupienia. Ludzie mają adresy zamieszkania a ich samochody są bezdomne. W efekcie, jeśli pojawi się parking dla potrzeb pasażerów metra, może okazać się, że zostanie on okupowany przez pojazdy okolicznych mieszkańców. Budowa wieżowców spowoduje niewątpliwie wzrost ilości pojazdów należących do mieszkańców najbliższych okolic, milion procent pewności, że część tych pojazdów będzie bezdomna. A jeszcze coraz częściej mamy do czynienia z pojazdami na wynajem, gdzie one mają parkować nie wie nikt.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break