Metrem na Bemowo. Brakuje pieniędzy na parkingi P+R
8 stycznia 2021
Bez dużych parkingów przy Górczewskiej i Połczyńskiej podziemna kolej na Bemowo będzie półproduktem. Jelonki i Górce mogą zostać "zalane" autami spoza Warszawy. Tymczasem Rada Warszawy wciąż nie przeznaczyła pieniędzy na budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P+R przy bemowskich stacjach.
Przypomnijmy: według aktualnego harmonogramu budowa stacji przy Powstańców Śląskich powinna zakończyć się w lipcu przyszłego roku, a stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin - w maju roku 2024. Odcinek między Powstańców Śląskich a Połczyńską wciąż nie ma pozwolenia na budowę.
Metro na Bemowo - gdzie będą stacje?
Stacja Lazurowa została zaprojektowana pod pętlą Osiedle Górczewska, w rejonie skrzyżowania Górczewskiej z Lazurową.
Tunele wydrążone. Rozpoczyna się wydobywanie tarcz
Prace na budowie odcinka metra do Powstańców Śląskich są już bardzo zaawansowane. Czas na wyciągnięcie na powierzchnię mechanicznych kretów.
Chrzanów powstanie pod skrzyżowaniem Rayskiego i Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, a Karolin - przy Połczyńskiej, obok dawnego hipermarketu Tesco.
- Za Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 ha - informuje warszawski ratusz. - Powstanie tam stacja techniczno-postojowa Karolin z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy.
Metro na Bemowo - gdzie będą parkingi P+R?
Przy stacjach Lazurowa i Karolin mają powstać węzły komunikacyjne, umożliwiające wygodne przesiadki między metrem a innymi środkami komunikacji miejskiej oraz samochodami. W miejscu dzisiejszej pętli Osiedle Górczewska planowana jest nowa pętla tramwajowo-autobusowa, a także parking P+R na 860 samochodów. W razie potrzeby możliwa byłaby jego rozbudowa do ok. 1840 miejsc.
- Przy stacji Karolin, końcowej dla zachodniego odcinka II linii metra, połączą się metro, autobusy dalekobieżne, autobusy podmiejskie i miejskie - zapowiada ratusz. - Koncepcja przewiduje tam również pętle techniczne dla autobusów i naziemny, 4-poziomowy parking P+R na ok. 950 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zlokalizowany przy Połczyńskiej. W razie potrzeby będzie można dobudować kolejne piętra, powiększając pojemność parkingu o około 580 dodatkowych miejsc (do nawet 1530 miejsc parkingowych).
P+R pilnie potrzebny
Od początku budowy metra przypominamy, że jeśli parkingi P+R przy Górczewskiej i Połczyńskiej nie zostaną otwarte równolegle z metrem, Jelonki, Górce i Karolin czeka los Wrzeciona. Mieszkańcy tego osiedla od 2008 roku, od powstania stacji Młociny, nieustannie zmagają się z samochodami z Białołęki i spoza Warszawy. Na parkingu P+R przy Kasprowicza jest (po trzech rozbudowach) już prawie 1600 miejsc, ale to nadal za mało. Sytuacja jest tak trudna, że bielański samorząd wprost prosi o objęcie okolic stacji metra płatnym parkowaniem. Czy warszawski ratusz wyciągnie z tego wnioski? Do zakończenia budowy metra na Bemowie pozostały trzy lata i cztery miesiące.
(dg)
.