Urzędnicy poprawiają błędy
4 lutego 2011
Nie, nie chodzi o błędy w decyzjach, mających wpływ na gospodarkę czy budżety. Sprawa jest dużo bardziej prozaiczna: stołeczny ratusz poprawia nazwy ulic.
Zmiany mają dotknąć całe miasto, łącznie obejmują blisko 300 ulic, alei i pla-ców. Znajdą się także w Wawrze.
Zmianą kosmetyczną można nazwać oficjalne przyznanie nazw, które w użyciu były od lat. I tak mieszkańcy ulic Stanisława Jachowicza, Morąskiej, Mrągowskiej, Otwartej, Planetowej i Zakładowej będą mogli oficjalnie przyznać, że mają doku-menty wystawione na istniejące adresy. Gorzej mają ci, którzy właśnie się dowie-dzą, że ich ulice przez lata miały wpisane nazwy błędne - i to nierzadko z pohań-bieniem wszelkich prawideł polskiej ortografii.
O ile bowiem w urzędach trafiały się literówki (ulica Gruntowna, Radłowska czy Ilarasta), które zostaną teraz poprawione, to już pisownia "Gremplarska", "Monta-rzowa" czy "Barburki" jest rażąco błędna. Poprawione będą też nazwy ulic 27 Grud-nia, Juliusza Osterwy, Popradzkiej i II Poprzecznej. Skrócona będzie też nazwa ulicy Włodzimierza Skalmowskiego - do tej pory istniała jako ulica "imienia prof. Włodzimierza Skalmowskiego".
W aktach urzędowych zapanuje porządek, ale czy kosztów tych korekt nie po-niosą mieszkańcy? Skoro bowiem w oficjalnych zapisach nastąpią zmiany, trzeba będzie wymienić dokumenty, w których dotychczasowe byki figurują. Tak więc mieszkańcy skorygowanych ulic będą musieli wymienić dowody osobiste, prawa jazdy, paszporty, a jeśli na którejś z nich zarejestrowana jest firma, lista urzędów, które trzeba będzie odwiedzić, znacznie się wydłuża.
Wymiana dowodu osobistego jest bezpłatna - dowiedzieliśmy się w wydziale obsługi mieszkańców w urzędzie dzielnicy. - Natomiast wydanie nowego prawa jaz-dy to koszt 84 złotych. W jednym i drugim przypadku trzeba złożyć komplet doku-mentów (ich wykaz dostępny jest w urzędzie dzielnicy i na stronach internetowych urzędu miasta - przyp. red.) i poczekać, nawet do jednego miesiąca.
Główne koszty zatem poniosą urzędnicy - za korektą papierową pójdzie ta realna: tabliczki miejskiego systemu informacji, pieczątki, archiwa. Ale przynajm-niej będzie porządek.
(wt)