REKLAMA

Białołęka

oświata »

 

Tydzień Kwitnących Akacji - nieformalne święto białołęckiej młodzieży

  12 maja 2014

alt='Tydzień Kwitnących Akacji - nieformalne święto białołęckiej młodzieży'
Foto A. Borowska, Moja Białołęka

Białołęka "zatrzymuje świat" po to, aby poznać potrzeby młodzieży, wyzwania, trudności, które - nierozwiązane - mogą prowadzić do większych problemów, a w skrajnych przypadkach nawet do zjawisk patologicznych.

REKLAMA

Już po raz trzeci Stowarzyszenie Moja Białołęka wraz urzędem dzielnicy Białołęka realizuje projekt Tydzień Kwitnących Akacji skierowany do młodzieży gimnazjalnej. Podczas projektu młodzież klas pierwszych i drugich gimnazjów bierze udział w warsztatach, które są dla nich przestrzenią do dyskusji o ich świecie, wyzwaniach, problemach i zagrożeniach. W tym roku są to warsztaty coachingowe "Balon Śmiechu" i spotkanie z mistrzami Paraolimpijskimi "Engarde! Pasja, integracja, bezpieczeństwo" . W projekcie biorą udział trzy gimnazja: nr 122 im. gen. Charlesa de Gaulle'a, nr 123 im. Jana Pawła oraz nr 164 im. Polskich Olimpijczyków. Z coachami w "Balonie Śmiechu" spotka się około 320 uczniów, a w spotkaniu z "Engarde! Pasja, bezpieczeństwo", około 1200 uczestników.
Jestem koordynatorem i autorem projektu.

Inspiracja

Oglądając średniowieczne obrazy widzimy dzieci malowane w strojach dorosłych. Dlaczego? Niedostatecznie zauważano, że młody człowiek różni się od dorosłego. Przez wiele kolejnych epok w malarstwie utrzymywał się ten kierunek. Czy zmieniły się czasy? W strojach tak. Jednak czy nie kierujemy się podobnym myśleniem jak ludzie ze średniowiecza? Nie narzucamy młodzieży wzorców swojego myślenia? Czy zastanawiamy się, jaki jest świat młodzieży? Co możemy im dać i czego nauczyć, wesprzeć. Czy jako dorośli jesteśmy przygotowani i pracujemy nad sobą, aby za nimi nadążyć i być nie tylko przyjacielem, ale i mentorem?

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Nauka alarmuje

Dr Marek Kaczmarzyk na ostatniej konferencji NPSEO (Nadzór Pedagogiczny Systemu Ewaluacji Oświaty) przedstawił wykład "Neurodydaktyka dorastania albo po co nam nastolatki". Cytując organizatorów: "Myślą otwierającą wystąpienie stało się stwierdzenie, że w ciągu ostatnich 15 lat dowiedzieliśmy się więcej o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu niż w poprzedzającym półtorawieczu. Mózg ze swoimi 90 miliardami komórek i wytwarzającymi się pomiędzy nimi połączeniami staje się strukturą, przy której konstrukcja naszej galaktyki wydaje się bardzo prostym mechanizmem.
Funkcjonując w dzisiejszym świecie na wielu poziomach kotwiczymy się używając mózgu ukształtowanego ewolucyjnie zaledwie 250 tys. lat wstecz. Nasz mózg, przystosowany do świata deficytu, jest czasami bezbronny wobec faktu, że znaleźliśmy się w uniwersum nadmiaru. I nie chodzi tylko o nadmiar dóbr, na czele z pożywieniem, lecz cierpimy także na nadmiar informacji. Osią wystąpienia stała się opowieść-metafora, przyrównująca życie społeczne do gry, w której staramy się zająć jak najwyższą pozycję. Prowadzący zaproponował odpowiedź na pytanie - czy zagrałbyś z przyjaciółmi, doskonale ci znajomymi, w grę, której zasad nie znasz, ponoć bardzo ciekawą, z zaznaczeniem jednakże, że stawką w niej będzie wszystko, co do tej pory osiągnęłaś/osiągnąłeś. Oczywiście, dla większości z nas to propozycja nieakceptowana.
Natomiast świat dorosłych na podobnych zasadach zaprasza do gry nastolatków - wg swoich reguł, grając na dodatek z ludźmi, których mózgi znajdują się jeszcze w "przebudowie" - jeszcze się kształtują. Kreatywność, szukanie własnych, odmiennych rozwiązań tworzy w pewnym momencie rzeczywistość świata nowego pokolenia, które zastępuje dotychczasowe."

REKLAMA

Problemy, zagrożenia, wartości w życiu istotne

Podczas ubiegłorocznego "Tygodnia Kwitnących Akacji" pytaliśmy grupę 369 uczniów klas I, II Gimnazjum oraz VI klas podstawowych, jakie są trudności i wyzwania, z którymi się zmagają. Odpowiedzieli: problemy z nauką, kłopoty w szkole (41% osób), oraz cztery sprawy wymienione równolegle jako drugie przez jedną czwartą uczniów: kłopoty rodzinne, problemy w domu (26%), bycie niezrozumianym przez otoczenie - np. w klasie, w grupie (26%), uleganie wpływom środowiska, nieumiejętność bycia sobą (25%) oraz ocenianie na podstawie posiadanych gadżetów, modnych ubrań, nowoczesnego sprzętu itp. (23%). Co piąty uczeń (19%) do największych trudności młodzieży zalicza nieradzenie sobie ze sobą, ze swoimi emocjami. Kłopoty finansowe w rodzinie oraz brak czasu i uwagi dla młodych ludzi ze strony ich rodziców są jednymi z największych wyzwań młodzieży w opinii - odpowiednio - 15% i 14% respondentów.
Jako najważniejsze zagrożenia młodzież wymieniała: narkotyki (wskazane przez prawie dwie trzecie respondentów 64%), alkohol - niewiele mniej 58% badanych. Na trzecim miejscu znalazły się: doświadczenie przemocy (w domu, szkole, na osiedlu) oraz uzależnienie od komputera i Internetu - o tym, że są to jedne z największych zagrożeń przekonany jest co trzeci uczeń (odpowiednio 34% i 32%). Co czwarty badany (24%) za największe dla młodych ludzi zagrożenie uważa molestowanie seksualne w Internecie. Mniej osób do zagrażających młodzieży zjawisk zalicza gry komputerowe (16%), doświadczanie przemocy w Internecie (12%) czy uzależnienie od napojów energetycznych (10%). 5% uczniów spontanicznie wymieniło inne zagrożenia, wśród nich najczęściej powtarzającym się było palenie (papierosów, cygar itp.).
Najważniejsze w życiu znaczenie zdaniem młodzieży mają: wykształcenie, wiedza (wskazane przez niemal połowę - 49% - uczniów), rozwój pasji i zainteresowań (w opinii 44% badanych) oraz udane życie rodzinne (41% wskazań). Kolejne miejsca w hierarchii ważnych celów mających zapewnić szczęśliwe życie zajmują: życzliwi, serdeczni przyjaciele (wybrani przez 36% respondentów), ciekawa praca (32%) i wielka, odwzajemniona miłość (29%). Co piąty uczeń (20%) do trzech najważniejszych spraw w życiu zalicza posiadanie dużej ilości czasu wolnego na rozrywki i niemal tyle samo osób (18%) wybiera zdrowy styl życia. Życie w harmonii ze sobą i światem uznane zostało za warte starań przez 13% młodzieży.

REKLAMA

Warsztaty podczas Tygodnia Kwitnących Akacji 2014

"Balon Śmiechu" to warsztat, w którym uczestnicy w przenośni zostaną zabrani w podróż balonem. Podróż umożliwi im spojrzenie na świat z wyższej perspektywy. Tak jak w książce Saint Exupery "Ziemia Planeta Ludzi" - osoba, która potrafi spojrzeć "z góry", widzi nie tylko ładne rzeczy na drodze, ale i to co jest schowane w zakamarkach. Perspektywa ta umożliwia ocenę zachowań jako dobrych i złych.
Uczestnicy zwrócą uwagę, że forma podróży "śmiech" jest dostępny w każdym momencie, tylko trzeba być na niego otwartym i go wyzwolić. Tytuł warsztatu i jego forma jest odpowiedzią na problem, jaki stowarzyszenie zdiagnozowało podczas projektu "Tydzień Kwitnących Akacji w roku 2013" tj. młodzież sięga po alkohol głównie z trzech powodów: chcą się poczuć dorośli (57%), z ciekawości (54%), chcą się dobrze bawić (46%).
Śmiech to przyjemność, jaką możemy mieć w każdej chwili - będąca alternatywą dla alkoholu. Podczas warsztatu zwracamy uwagę, że każdy z gimnazjalistów jest liderem swojego życia i to do nich należą wybory. Coachowie Agata Otrębska i Joanna Hołubiec rozmawiają z uczniami na temat szczególnego okresu w ich życiu, w którym młodzi ludzie dokonują świadomego wyboru, którą drogą mają iść: pozytywną "Kocha, lubi szanuje" czy negatywną: "Nie chce, nie dba, żartuje". Podczas tego warsztatu istotny jest temat budowania postawy i świadomości odpowiedzialności za swoje życie.

Engarde! Pasja, integracja, bezpieczeństwo

Warsztat Engarde! To trening z mistrzami paraolimpijskimi. Są członkami kadry narodowej w szermierce na wózkach i jednymi z najbardziej utytułowanych sportowców w tej dyscyplinie sportu. Wielokrotni medaliści Igrzysk Paraolimijskich Mistrzostw świata i Mistrzostw Europy: Grzegorz Pluta (Pekin 2008, złoty medal w Londynie 2012), Arkadiusz Jabłoński (Atlanta 1996, srebrny medal w Sydney 2000, srebrny medal, dwa srebrne i jeden brązowy medale w Atenach 2014, Radosław Stańczuk (srebrny medal w Sydney 2000, dwa srebrne medale w Atenach 2004, brązowy medal w Pekinie 2008, Londyn 2012), Stefan Makowski - dwa srebrne i jeden brązowy medal w Atenach 2004, Pekin 2008, Londyn 2012.
Gimnazjaliści poznają perspektywę człowieka, który przeżył otarcie się o dno - załamanie, bądź z powodu kalectwa, bądź z powodu zachowań ryzykownych. Opowie o tym nie ten, kto się poddał, ale człowiek odnoszący olbrzymi sukces w pokonywaniu przeciwności, który jest żywym dowodem, że można wyjść z problemów, ale i jest świadectwem, że nie warto podejmować działań ryzykownych. Życie z kalectwem jest trudniejsze niż normalne. Uczestnicy będą mogli usiąść na wózkach, nauczą się paru umiejętności psychospołecznych, ale i szermierczych.

Agnieszka Borowska
radna dzielnicy Białołęka, prezes stowarzyszenia Moja Białołęka

 

REKLAMA

Komentarze (1)

# Bożena

14.05.2014 07:56

To nie pierwsza i mam nadzieję nie ostatnia inicjatywa pani Agnieszki!
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024