Tunel na Bukowcu za półtora roku
25 marca 2019
Miały być dwa, ostał się tylko jeden - tak w dużym skrócie można podsumować plany budowy dwóch legionowskich tuneli. Wygrała koncepcja przeprawy na Bukowcu, która miałaby być gotowa za półtora roku. Czy to realne?
- Powstanie tylko jeden tunel w Legionowie - zapowiedział na marcowej sesji rady miasta prezydent Roman Smogorzewski. Okazuje się, że ze względu na zbyt wysokie koszty i brak pieniędzy w miejskiej kasie jedyną nową bezkolizyjną przeprawą przez tory w Legionowie będzie tunel na Bukowcu. Obiecywane połączenie na wysokości ul. Krasińskiego nie zostanie zbudowane.
Tunel w wersji mini
Tunel na Bukowcu ma być płytki i niezbyt długi, będzie przeznaczony wyłącznie dla samochodów osobowych i niewielkich busów. Jego wlot zostanie zlokalizowany na przedłużeniu ulicy Generała Bolesława Roi, wylot na wysokości obecnej drogi technologicznej biegnącej wzdłuż torów kolejowych na Bukowcu. Nowa trasa swój początek będzie miała przy obecnym przejeździe z rogatkami od strony ul. Kwiatowej. Uzupełnieniem tunelu ma być kładka pieszo-rowerowa wyposażona w windy dla osób niepełnosprawnych w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej.
Wysokie koszty
Plan na realizację właśnie takiej inwestycji legionowscy włodarze uzgodnili ostatnio ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która w dużej części dołoży się do jej finalizacji. Z wcześniejszych deklaracji wynika, że będzie to od 9,5 do nawet 11,7 mln zł. Jak poinformował na sesji prezydent, tunel na Bukowcu trzeba będzie wybudować w półtora roku.
- Musimy oddać tę inwestycję do września 2020 roku - powiedział Roman Smogorzewski. Skąd taki pośpiech? Chodzi o warunki, które narzuca na uczestników projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - etap III", do którego kolejarze zaprosili samorząd Legionowa pod koniec 2017 roku. Aby otrzymać współfinansowanie od PKP PLK, trzeba się ze wszystkim spieszyć, gdyż unijne przepisy narzucają beneficjentom nieprzekraczalne terminy.
Tunel z kładką za 1,5 roku?
Legionowscy urzędnicy pracują obecnie nad programem funkcjonalno-użytkowym przedsięwzięcia. Następny krok to ogłoszenie przetargu w systemie "projektuj i buduj". Właśnie ta procedura ma pozwolić na oddanie inwestycji w ciągu 18 miesięcy. Czy to realne? W polskim budownictwie już nie takie rzeczy widziano, jednak budowa nawet tak niewielkiego tunelu z wszelkimi dojazdami, kładką pieszo-rowerową z windą, bez dokumentacji projektowej i wyłonionej firmy gotowej powziąć się tego zadania w ciągu niespełna 1,5 roku będzie prawdziwym mistrzostwem świata.
(DB)