Tramwajem na Białołękę. Sprawdzamy postępy
27 września 2019
Derby, Żerań i Winnica czekają na linie tramwajowe. Co już zrobiono, poza wpisaniem inwestycji do Excela?
W pierwszej kolejności tramwaju doczekają się oczywiście mieszkańcy Winnicy, których od tymczasowej pętli Nowodwory dzielą zaledwie dwa przystanki. W lipcu pisaliśmy o otwarciu ofert na budowę tego odcinka. Hiszpańska Balzola zaproponowała przyjęcie kontraktu za 67,7 mln zł, mieszcząc się w budżecie planowanym przez Tramwaje Warszawskie.
- Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, ale przed nami odwołanie, które niedawno wpłynęło - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów. - Zgodnie z prawem zamówień publicznych Krajowa Izba Odwoławcza najpóźniej 8 października musi rozpoznać sprawę i wyznaczyć termin rozprawy.
Tramwaje na wschodzie...
Zdecydowanie większą inwestycją jest tzw. tramwaj na Zieloną Białołękę. Na Bródnie nowe torowisko powstanie wzdłuż Matki Teresy, Wincentego i Głębockiej. Następnie trasa poprowadzi wiaduktem nad trasą S8 i wejdzie w rezerwę terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej. Według wstępnych szacunków przejazd z pętli przy ul. Zaułek do najbliższej stacji metra na Bródnie będzie trwać 15 minut.
- Zakończyliśmy prace nad koncepcją przebiegu trasy - mówi Dutkiewicz. - Mamy też gotową koncepcję wiaduktu nad trasą S8, nad którą pracowaliśmy oddzielnie, bo jest to duże zadanie, które wymagało konsultacji z GDDKiA. Planujemy skonsultowanie z warszawiakami szczegółów dotyczących nowej linii. Przygotowujemy teraz materiały do tego, by uzyskać decyzję środowiskową, czyli jeden z najważniejszych dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia inwestycji. Mamy za sobą przygotowanie tzw. karty informacji o przedsięwzięciu. Jest to dokument potrzebny do tego, by złożyć wniosek o decyzję środowiskową.
...i na zachodzie
Najmniej zaawansowane są prace nad przedłużeniem linii z pętli Żerań FSO na Żerań i Tarchomin, mającej docelowo zastąpić oblegane autobusy z numerem 509.
- Opracowujemy specyfikację do przetargu na szczegółową koncepcję trasy, co jest potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej - wyjaśnia rzecznik Tramwajów. - Mamy za sobą warsztaty, czyli rodzaj konsultacji społecznych dla terenu Starych Świdrów.
Podczas konsultacji prezentowano torowisko na Modlińskiej, Familijnej i Myśliborskiej, łączące się z istniejącym przy przystanku Stare Świdry. Brane pod uwagę są także dwa alternatywne rozwiązania, z tramwajem skręcającym z Modlińskiej przy Kuklińskiego (trasie mostowej) lub białołęckim ratuszu.
(dg)